ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 07 augusti, 2009  (läst 2986 gånger)

2005-04-12, 23:29
läst 2986 gånger

Utloggad Sten Gillgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Svar till Camilla Josefsson.
Både Gustav Taxén och hans har David Taxén finns med soldatakter i Soldatregistret Uppland. 
sten.gillgren@comhem.se

2005-04-16, 19:14
Svar #1

Utloggad Ann-Louise Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2020-08-21, 23:01
    • Visa profil
Hej någon som vet något om Dragon Sven Wennberg(Skepparslöv,vinslöv)Tack på förhand

2005-05-27, 01:24
Svar #2

Sven Nylund

Min anfader Bengt Helgesson Dahlberg var livdragon. Han tillhörde skaran som transporterades över från Sverige till Finland år 1721.
I generalmönstringen anges han vara från Dahl och han tillhörde de äldre värvade livdragonerna redan år 1719. Han hade varit militär sedan 1712.
 
Han gifter sig redan i maj 1722 i Finland och lever sedan med sin familj i Björneborgs landsförsamling.
 
Någon som vet något mer om denne Bengt Dalbergs liv i Sverige? (före 1721)
Vad gjorde det äldre livdragonregementet mellan 1712-1721?

2006-03-12, 00:26
Svar #3

Yvonne Nilvé

Hej.
Söker uppgifter om var dragon Nils Lundstedt föddes. Han och hustru Elna Andersdotter, vigda 1815-07-21 i Bonderup (M), bebodde Lunnarp nr 9, Bonderup i alla fall under perioden 1816-1824. Efter vad jag fått fram var Nils född 1788 och avled 1829-04-21. Han tillhörde Skånska Dragonregementet, Östra Sallerups Kompani. Alla upplysningar är av intresse.
MVH  Yvonne

2006-08-10, 13:45
Svar #4

Utloggad Patrik Sassersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2023-09-04, 10:27
    • Visa profil
    • SasRoN Sassersson Roots and Notes
Jag har en anfader - dragonen Oluf Winberg (f.1719) som lär ha stupat 1759-04-18 i samband med det Pommerska kriget.
Vad jag har kunnat utläsa är att preussarna gjorde ett motanfall vid Peenem?nde den 10/4.
Ni som är militärhistoriker kan säkert vad det kan ha varit för regemente han tillhörde.
En chansning skulle vara Kronprinsens husarregemente, som tydligen sattes ihop när det pommerska kriget började.
Frågan är bara om detta regemente värvade soldater på den Österlenska landsbygden? (Karlaby, Ö.Tommarp)

2006-08-10, 15:53
Svar #5

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Patrik !
Jag har ingen kunskap om din anfader, Oluf Winberg, men om jag skall ga lite tips om titulaturer och eventuella regementen.
Man (prästerna m.fl.) var mycket noga med att hålla koll på vad det var för gubbe (militär) och man kallade dem efter vilka regemente de tillhörde. En dragon tjänstgjorde vid ett dragonregemente, en husar vid ett husarregemente, en soldat vid ett infanteriregemente, en ryttare vid ett kavalleriregemente. Givetvis är detta lite förenklat, men i grova drag ...
 
Om han kallas dragon (varifrån har du fått detta ?), så kan han inte tillhöra Kronprinsens Husarregemente. Om jag skall gissa lite så skulle jag tro att han tillhörde Skånska Dragonregementet. Detta regementet är inte värvat utan är ett så kallat indelt regemente, där varje har sitt lilla knektatorp. Om han bodde på Österlen så är detta rätt geografiskt område för de indelta vid Skånska Dragonregementet.
 
För att krångla till det ytterliggare  
Detta regemente, Skånska Dragonregementet hette vid detta tiden (1750-talet) inte så utan då hette det Södra Skånska Kavalleriregementet och om din Oluf tillhörde detta regementet så borde han kallas ryttare och inte dragon i handlingarna ...
Hoppas att det klarnade lite.
Här finns lite mer information från Österlens Släkt- och Folklivsforskarförening http://www.osterlen.com/slaktforskning/krigsmakt.htm
Niklas Hertzman

2006-08-11, 09:43
Svar #6

Utloggad Patrik Sassersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2023-09-04, 10:27
    • Visa profil
    • SasRoN Sassersson Roots and Notes
Hej Niklas!
Han står nämnd som ryttare när han gifter sig
[vb 1742-04-11 Ö.Tommarp]
Byn han kommer från heter Karlaby och har den egenheten att den ligger i både Ö.Tommarps och Gladsax församlingar. Därav att personerna tycks flaxa omkring i kyrkoböckerna.
Jag har nu beställt knektregistret på CD och hoppas hitta mer fakta.
Länk till hans ansedel på min hemsida: http://sassersson.se/slakt/p3eb4e099.html
Uppgifterna om pommerska kriget är andrahandsuppgifter från B. Rasmussons hemsida och jag tänkte därför själv titta närmare på detta.

2006-11-22, 18:42
Svar #7

Bertil Hanholt

Hej !
Jag söker uppgifter om min fm farfar, dragonen Håkan Hansson Bomb, född 1814-11-15 i Glemminge (Ystad).
Håkan var gift med Bengta Nilsdotter.
Var kan jag finna fler uppgifter ?
Tacksam för alla tips.

2007-01-29, 16:23
Svar #8

Marianne Bjurström

Så här långt har jag kommit i min släktforskning på min mors sida, att jag funnit Dragon Bryngel Bask, född 1756. Födelseorten är okänd men Bryngel och hans fru står omnämnda i husförhörs-längden A:1,1815, i Romelanda församling, Göteborg och Bohus län. Familjen var boende under den tiden i Braseröd socken.Jag saknar information om Bryngel Bask, var han föddes och hans ursprung. Stolt över honom är jag likväl.

2007-02-07, 10:12
Svar #9

Utloggad Kaarlo Kalliala

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2010-04-14, 21:16
    • Visa profil
Frågade tidigare (2000) under rubriken ”Bergenklinga” om hovrättsadvokat Henrik Bergenklingas bakgrund och släkt. Då trodde jag, att han var född i Uleåborg, men det stämmer inte. Han kommer troligen från Satakunda, omkring Raumo stad. Han blev tf. notarie i Raumo 18.8.1756 och fortsatte åtminstone till året 1758. I 1761, då han sökte stadssekretaretjänst i Uleåborg, var han biträdande stadssekretare i Raumo.
 
I 1768 bodde livsdragonen Jakob BergenKlinga i Alakeeri eller Ala-Kieri i Lappi socken bredvid Raumo. Motsvarande hörde han till Nedre Satakundas kompanie i Livsdragonregementet. Efter honom hette dragonen Henric Klinga; hans änka kallades i början av 1800-talet både Lisa Berg och Lisa Bergklinga.
 
På sidan Soldatforskning i Uppland (http://hem.passagen.se/runslingan/) under “Soldatregistret i Uppland” kan man finna “Manskap från Upplandsregementen till Finland 1721” och där (bl.a.) det som följer:
“År 1710 upplöstes Upplands 3-männingar och en del av manskapet fördes över till Upplands/Fersens ståndsdragoner. Upplands 5-männingar till häst och Upplands ståndsdragoner upplöstes vid krigsslutet 1721 och en stor del av manskapet fördes över till finska reguljära regementen.
 
Tore Blomqvist i Lahtis har kartlagt dessa soldaters öden i Finland. Christina Backman har åt Soldatregistret Uppland gjort motsvarande utredning i Sverige. Vi presenterar nu ett alfabetiskt register med soldatens namn, regemente, kompani och nummer i både Sverige och Finland. Soldatens födelselandskap och, i de få fall det är känt, födelseort anges även.
Svenska registrets hemsida: http://hem.passagen.se/runslingan/soldatgr1.htm
Finska registrets hemsida: http://www.genealogia.fi/hakem/regem/indexr.htm
 
I finska registret kan man finna Anders Bergklinga som flyttades till Livsdragonregementets Nedre Satakundas kompanie, men ingenting i det svenska registret.
 
Vem var Anders Bergklinga och varifrån kom han? I Lappi har man inte äldre kommunionsböcker än från året 1818.
 
mvh
Kaarlo Kalliala

2007-02-07, 17:02
Svar #10

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Anders Bergklinga tillhörde inte något Upplandsregemente och finns alltså inte med i Soldatregistret Uppland.
 
Jag noterar att vi lägger ut ett alfabetiskt register sökbart för både de svenska och finska regementena. Det är ju tacknämligt men vilka är ni? adress? Vad stort sker, sker tydligen tyst.

2007-02-07, 20:12
Svar #11

Utloggad Kaarlo Kalliala

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2010-04-14, 21:16
    • Visa profil
Christina,
vi tycks vara ni - läs en gång till vad som jag har skrivit!
 
Jag har alltså lånat (och berättat det) allt mellan citationstecken År 1710... och ...regem/indexr.htm från sidan “Manskap från Upplandsregementen till Finland 1721” som du säkert mycket väl känner till.
 
Om Anders inte hörde till något Upplandsregemente, varifrån kan han ha kommit till finska registret av Tore Blomqvist?
 
mvh
Kaarlo Kalliala

2007-02-07, 22:34
Svar #12

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Du skrev vi presenterar nu vilken föranledde mig att tro att något nytt var på gång. Tores register och mitt har båda legat ute ett tag.  
 
Om du följer länken på Runslingan till Tore Blomqvists register och vidare till hans artikel (Historisk Tidskrift i Finland 75 1990) så finner du att även Västgöta 3-männingar till häst och livdragonerna fick släppa till manskap till Finland.

2007-06-30, 14:27
Svar #13

britt

hej!
vad är en dragon? min farfarsmorfarsfar var dragon (bengt lilja). och vem fick bli dragon? mvh britt almqvist.

2007-06-30, 14:57
Svar #14

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan Britt.
Följande är saxat direkt ur www.wikipedia.org (om du söker på 'dragon' där så finns även en bild med de olika uniformerna).
 
Dragon, vapenslag introducerat från slutet av 1500-talet av kung Henrik IV. Dragonförbanden var i princip beridna infanteriförband som med hjälp av häst flyttade sig runt på slagfältet men som stred till fots. Dragoner kunde dock även utnyttjas som lätt kavalleri. De var beväpnade och organiserade som infanteri, ofta med musköter eller karbiner samt blanka vapen. Dragonofficerare och underofficerare hade samma titlar som infanteriets. Namnet dragoner (dragon: franska för drake) kommer förmodligen ifrån de karbiner de ursprungliga franska dragonerna använde. Dess kolvar var snidade som drakhuvuden, en association till den eld som liksom ur drakkäftar kom ut från bössmynningen. En annan teori är att namnet kommer från ett av de första franska dragonförbanden som på sitt standar hade motivet av en drake; på medeltiden en symbol för styrka och stridbarhet.
 
Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Dragon_%28soldat%29

2007-12-04, 23:54
Svar #15

Eva Söderberg

Hej söker infon om  
Gunnar Johansson Strandberg
Född 1738
Bevistade Pommerska kriget 1757-1762
Bevistade Ryska Kriget 1788-1790
Gift 1765-10-06 med Ingär Månsdotter
Är det någon som vet något mer om han var han är född
 
Och var kan man hitta mer info Pommerska kriget, Ryska kriget
 
(Meddelandet ändrat av soderberg den 04 december, 2007)

2008-03-28, 09:59
Svar #16

Utloggad Lars Olander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2008-04-16, 21:49
    • Visa profil
Hej,
Jag använder centrala soldatregistret (http://soldat.dis.se/soldater.php) för att leta efter anor som varit soldater. Jag har dock haft väldigt liten framgång med att hitta just dragoner där - är det någon som vet om detta är avsiktligt (dvs att registret för just soldater och inte dragoner) eller om jag helt enkelt haft otur? Finns det något enskilt register för dragoner, och var hittar jag i så fall det?
 
mvh
Lars Olander

2008-03-28, 18:00
Svar #17

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Bäste namne  
 
Centrala soldatregistret är ingalunda komplett. Man uppskattar att det omfattar ca hälften av alla knektar, ryttare och båtsmän under yngre indelningsverket. (De soldatregister i olika delar av landet, ca 25 st, se http://web.telia.com/~u06800490/adresslista.htm , som äger och rapporterar till det centrala registret är tacksamma för alla goda krafters medverkan.)  
 
Om du känner till åtminstone i vilken socken dina dragoner levde är det nog mest ändamålsenligt att med hjälp av Grill bestämma vilket miltärt förband de tillhörde. Sedan är det bara att gå in i Generalmönsterrullorna för den period du bedömer att de var tjänst. (Uppgifterna i Centrala soldatregistret är f.ö. i allt väsentligt baserat på noteringarna i just Generalmönsterrullorna.)

2008-04-10, 00:29
Svar #18

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:56
    • Visa profil
En anfader till mig, dragon Måns (Bengtsson?) Floberg, bor på gården Kvillan, Vänersnäs socken i dåvarande Skaraborgs län (senare Älvsborgs län), på 1760-talet.  Kan någon ge mig tips om hur jag skall kunna veta vilket regemente han kan ha tillhört? Mönstringsrullorna är ganska omfattande... Kvillan är inget soldattorp. Betyder det något i sammanhanget? Soldatregistret har inte gett något. Mantalslängderna och kyrkböckerna ger ingen vägvisning. Jag har liksom kört fast... Mitt hopp står till mönstringsrullorna, men vad börjar man att leta...?
 
1765 står Måns som avskedad dragon. Finns det någon typ av register som anger det underhåll som en del fick efter pensioneringen?

2008-04-10, 08:29
Svar #19

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Mikael
Din dragon kan förmodligen ha tillhört Barne Kompani i Västgöta Regemente. Med ledning av hans soldatnamn skulle jag chansa och i rullorna först granska rusthåll nr 40 Flo.

2008-04-13, 22:09
Svar #20

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:56
    • Visa profil
Lars, tack för tipset. Jag tänkte som du och satsade på Flo nr 40, men det blev inte napp. Har kollat flera mönstringar. En viss anknytning till Västra Tunhem kan  det också finnas, men finns det någon plats som innehåller namnet Flo där?  
Finns det någon möjlighet att han som dragon kan ha tillhört något annat regemente, tror du?
 
(Meddelandet ändrat av Mino den 14 april, 2008)

2008-04-14, 19:47
Svar #21

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Mikael
Egentligen borde jag inte svara, eftersom jag inte forskar vare sig på denna landsände eller på Västgöta Regemente. Men Släktdatas register visar Måns Floberg och hans familj såväl i Kvilla, Vänersnäs s:n - som du tydligen redan har funnit - som i Snickaregården, Västra Tunhems s:n.

2008-06-05, 09:20
Svar #22

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Hej!
Sätter in en läshjälps fråga här eftersom här sitter väl dom som förstår militär uttryck..
Jag har en dragon i min mans släkt som det i en militärrulla står så här om:
 
 
 
Hoppas på hjälp varför han avskedades.
 
Mvh Maud
 

2008-06-05, 11:18
Svar #23

Utloggad Sten-Hermann Schmidt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2017-12-19, 15:09
    • Visa profil
Dragon erhållit interims afsked den ?7 januari 1842, i stället den 16 Februari samma år antagen ...

2008-06-05, 15:31
Svar #24

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Tack Sten!
Enligt Wikipedia betyder interim tills vidare. Läggas till kan ju att dragonen i fråga, Jan Ersson Lybäck i Lytta rote Bälinge (C), förlorat sin fru i december 1838. Dom hade små barn och han gifte inte om sig. Behövde kanske vara hemma med barnen?!
Tack igen!
 
Maud

2008-06-05, 16:56
Svar #25

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Formellt kunde dragoner, liksom andra indelta soldater, antas och beviljas avsked endast vid generalmönstringarna. Innebörden här av ordet interim är att dragonen beviljades avsked mellan generalmönstringarna. Interimsavsked förefaller f.ö. vara vanligare under indelningsverkets senare hälft än den tidigare.

2008-06-05, 22:19
Svar #26

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Hej Lars!
 
Tack för den inläggningen. Det stämmer ju att Lybäck slutade 2 år innan generalmönstringen. Det som har förvånat mig lite med denna dragon är att inte blev gratialist. Det är väl ändå det vanliga. Fick man inte det när man slutade själv? Lybäck slutade som fattighjon.
 
Maud

2008-06-05, 23:05
Svar #27

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Var inne och letade i rullorna igen och hittade att Lybäck slutade p.g.a. sjuklighet. Sökte om han stod som gratialist men det sökandet får nog fortsätta ett tag till.
 
Maud

2009-08-03, 18:39
Svar #28

Christer Ljung

Hej! Söker upplysningar om Johan Fredrik Ljung som dragon! Hittar honom bara som fd. dragon. Han föddes 18720301 i Edshult, Jönköpings län! Han står som fd dragon i folkräkning 1900 i Jönköpings län. Han bodde då i Södra Solberga. Fick 3 barn där 1903, 5 och 6. 1901 en dotter i Eksjö. Frun var Johanna Maria Karlsdotter f 1878. 19060505 flyttar familjen till Sjösås i Kronobergs län, där föds 2 barn 1908 och 1910! Hoppas att ngn vet något om hans tid som dragon! Han står som gratitalist i Södra Solbergas kyrkoarkiv, Församlingsböcker SE/VALA/00367/AII/1 (1898-1908. Mvh. Christer
 
(Meddelandet ändrat av Krilju 2009-08-03 18:42)

2009-08-07, 13:25
Svar #29

Christer Ljung

Hej igen! Har nu fått en uppgift till ovanstående: Han var dragon för Norrlands dragonregemente i ett år och två månader och fick avsked på grund av skada! Min fråga nu! Var hittar jag honom i rullorna? Hoppas på hjälp! Hälsningar Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna