ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 1998-12-31  (läst 1085 gånger)

1998-12-28, 22:07
läst 1085 gånger

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Vill påminna om att registreringen av båtsmän i de blekingska båtsmanskompanierna pågår för fullt. Har du inte rapporterat in dina båtsmän så gör det! Blanketter fås genom Blekinge Släktforskarförening, adress: Se Rötters länkar!
 
Vore också trevligt med en diskussion om båtsmän!

1998-12-29, 10:54
Svar #1

Kjell Öhman

Eva, jag tycker det är bra, utmärkt bra, med ett register över alla båtsmän i Blekinge. Jag har sett uppmaningen att skicka in sina båtsmän tidigare. Det inställer sig några frågor för mig. När kommer en första publicering av resultatet att göras? Hur ska publiceringen göras? Idealet vore om registret successivt kunde göras tillgängligt via Rötter. Hur är Dina tankar?
 
Avslutningsvis: Vad är egentligen en båtsman? Jag har stött på copvaerdibåtsman t ex.

1998-12-29, 16:50
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
En båtsman var en menig militär med placering i flottan. Till vardags var han torpare precis som soldater och ryttare. Detta så länge det så kallade indelningsverket ägde bestånd (från slutet av 1600-talet till början av 1900-talet). En coopvaerdibåtsman (kofferdibåtsman, det finns många stavningar) var en sjöman som tjänstgjorde inom handelsflottan.

1998-12-30, 01:12
Svar #3

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Kjell och andra diskuterare! Tyvärr måste jag göra er besvikna, för någon publicering av båtsmansregistret planeras inte! Det existerar nu i form av dataregister (över 8.000 båtsmän med fruar och massor av barn!) som är tillgängligt dels hemma hos Bror Jönsson i Karlshamn som sköter registreringen nu, dels på Marinmuseum och på Blekinge museum i Karlskrona. Båtsmännen hamnar också i Centrala Soldatregistret i Skövde, som Björn Lippold basar över.  
Det går bra att beställa sökningar hos Bror, som ju har det mest aktuella registret, de övriga uppdateras då och då.
Visst hade det varit en jättefin idé om registret hade kunnat göras mer lättillgängligt! Tekniken går ju framåt, men jag är ingen tekniker, så jag kan inte ge dig något svar på om en publicering i Rötter vore möjlig.
Håkan har redan svarat på frågan om vad en båtsman är. Jag gör ett litet tillägg.
Båtsmännen tjänstgjorde ombord på örlogsskeppen i krig och fred och i fredstid även i land på fort och fästningar. I Karlskrona fick de ofta vara handräckning åt officersfruarna och det allmänna talesättet var att en båtsman duger till allt utom till amma!
Läs Lars Ericsons förträffliga bok Svenska knektar så får du veta mycket om båtsmän!

1998-12-30, 11:52
Svar #4

Kjell Öhman

Tack Eva för dessa informationer om båtsmansregistret. Jag blir inte glad över Dina rader. Jag tycker att tillgängligheten för ett register är mycket viktigt. Är det meningen att man personligen ska behöva besöka Marinmuseum eller Blekinge Läns Museum för att ta del av registren?
 
Jag och Björn-Åke Pettersson håller på att gå igenom domböckerna för Medelsta härad fram tom 1749. Där har vi stött på åtskilliga båtsmän, som det skulle vara ganska enkelt att göra en lista över. Tror Du att detta skulle vara intressant för Båtsmansregistret?  
 
Känner mig ganska tveksam till idén om att ha registret i slutna datorer på MM och BLM. För fram önskemålet om andra lättillgängliga lösningar!
Bästa hälsningar
Kjell

1998-12-30, 19:50
Svar #5

Claes Bernes

En kommentar om kofferdibåtsmän: Håkan Skogsjös förklaring av begreppet kan ge intrycket att kofferdibåtsmännen uteslutande tjänstgjorde i handelsflottan, men så var knappast fallet. De var enrollerade i kofferdibåtsmanskompanier som regelbundet mönstrades, och de kunde få kommenderingar på örlogsfartyg. Liksom de indelta båtsmännen var de alltså militärer på deltid.
Vad jag förstår hade de i allmänhet inlett sitt yrkesliv ombord på handelsfartyg, där de fått erfarenheter som gjorde dem attraktiva även för marinen. Mellan inhoppen i det militära kunde de sannolikt även fortsättningsvis mönstra på handelsfartyg. I vardagslag kallades kofferdibåtsmännen ofta kofferdikarlar, men den benämningen kan möjligen också ha innefattat rent civila sjömän.

1998-12-30, 20:42
Svar #6

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Claes Bernes uppgifter är helt nya för mig. Exempelvis Svensk uppslagsbok anger att kofferdi per definition är någonting till handelsflottan anknutet, exempelvis kofferdifartyg, kofferdikapten, kofferdiflagga, etc. Handelsflottans sjömän finns registrerade i sjömanshusen, som inrättades på 1700-talet. Om de dessutom registrerades i ett militärt system är det ju mycket intressant. Tillhörde alla kofferdibåtsmän (kofferdisjömän) olika kofferdibåtsmanskompanier? Vilken tidsperiod fanns dessa? Finns rullor bevarade över dem? Vilka uppgifter innehåller i så fall dessa och var förvaras de? - Enligt Svensk uppslagsbok härrör det egendomliga ordet kofferdi från holländskan och lågtyskan (koopvardij/kopfardi) och betyder helt enkelt 'köpfärd'.

1998-12-30, 21:52
Svar #7

Claes Bernes

Kofferdibåtsmännen igen: Jag har varken total överblick eller specialkunskaper i ämnet, men jag har flera kofferdibåtsmän bland mina anfäder i Karlskrona (det handlar om perioden sent 1600-tal till tidigt 1800-tal). Att de ingick i en militär organisation är helt klart. Kring år 1700 fanns tre hela regementen med kofferdibåtsmän i Karlskrona. Båtsmännen tecknade anställningsavtal (s.k. kapitulationer) med flottan för ett visst antal år, avtal som sedan kunde förnyas (rekapituleras).
Information om kofferdibåtsmännen och deras tjänstgöring finns i rullor på precis samma sätt som för de indelta båtsmännen. De intressantaste uppgifterna (däribland ålder och födelseort) brukar man hitta i de s.k. generalmönsterrullorna. Rullorna förvaras i flottans arkiv på Krigsarkivet och är i stor utsträckning mikrofilmade.
Två av mina anfäder inledde efter några år som kofferdibåtsmän en underofficerskarriär, via en första befordran till högbåtsman (en underbefälsgrad). (Åtminstone den ene av dem hade först varit skeppsgosse några år innan han antogs som båtsman.) En annan anfader kombinerade sin tjänst som kofferdibåtsman med en civil tillvaro som snickare. Vad jag inte lyckats få klart för mig är i vilken omfattning dessa tre män också tjänstgjorde i handelsflottan (jag har inga egentliga belägg för att de över huvud taget gjorde det).

1998-12-30, 22:55
Svar #8

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Kjell! Visst vore det önskvärt att Blekinges båtsmansregister vore ännu mer tillgängligt. Jag tycker ändå att det är ett stort framsteg att det överhuvudtaget nu finns ett register under uppbyggnad. För ett par år sedan var ju detta inte ens påtänkt!
Som jag nämnde i mitt förra inlägg, går det bra att per post eller telefon be Bror Jönsson göra en sökning i registret, om du inte har möjlighet att besöka de andra registerhållarna, vars datorer inte alls är slutna, som du skriver. Personalen där hjälper dig mer än gärna med en sökning. Jag tror att föreningen tar en mindre avgift för pappers- och portokostnad om du vill ha en utskrift.
När jag för ett par år sedan som Blekinge museums representant deltog i en soldat- och båtsmansregisterkonferens (långt ord!) på Krigsarkivet i Stockholm visade det sig att åtskilliga av de register som finns var betydligt mindre åtkomliga än vad vårt register är. Så känn dig gynnad - i stället för missgynnad!
 
Den andra saken du tar upp - de båtsmän som du och Björn-Åke stöter på i domböckerna - där kan jag svara både ja och nej! För att kunna registrera båtsmannen måste man ha vissa faktiska uppgifter om honom som t ex för vilket rusthåll han var båtsman eller åtminstone vilken by och socken han tillhörde, så att man kan placera honom i rätt kompani etc. Bara en namnlista rakt av tror jag inte man har någon nytta av. Så det beror alltså på vilka kringuppgifter som följer med.

1998-12-30, 23:49
Svar #9

S Benedictsson

Inte heller jag har specialkunskaper om kofferdi-båtsmän. Namnet antyder ju handelsflottan
och jag trodde ursprungligen att de var verkliga sjöfarare, men de var som du säger landbundna(torpare och drängar) och deltidsverksamma i Flottan huvudsakligen Karlskrona station/en anfäder avled under tjänst där. Jag har anfäder från Öland som fanns upptagna i rullor i olika båtsmanskompanier och dessa var utom all tvekan en militär organisation som påminner om indelningsverket.Jag vet tyvärr för litet om anställningsformen.
Eva, har du egen email och vilken?
Staffan Benedictsson, Florida,USA

1998-12-31, 16:58
Svar #10

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Det finns en längre artikel om kofferdi och liknande definitioner på följande adress:
http://www.torget.se/users/f/fafner/karriaren.html
 
Sam Blixt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna