ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Byskytare  (läst 749 gånger)

2014-10-21, 21:15
läst 749 gånger

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil

Bokstaven efter 'B' är ett 'y' inte ”ij” (jämför med månaden Maij). På ett ställe står det ”Byyskytaren”.
Denna yrkesbeteckning ser man mycket ofta i Köpings kyrkböcker i början av 1700-talet. (Det finns tre till bara på den här sidan, alla vigda år 1701.) Beteckningen är ny för mig.
Kan det avse 'beskyddare', det vill säga någon sorts polis, brandvakt eller annan ordningsman?
Men eftersom alla byskytare jag sett har ett släktnamn av samma typ som ges till en soldat, är jag mer böjd att tro, att det rör sig om en militär beteckning. Kan det betyda böss-skjutare, det vill säga en soldat explicit utrustad med ett eldvapen?
På nätet fann jag två gossar döpta i Arboga 1671 respektive 1692 vars fäder har Byskytare som släktnamn, sannolikt är det sitt yrke de har fått som tillnamn likt Per Skomakare, Erik Skräddare o.likn.

2014-10-22, 07:59
Svar #1

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
En jämförelse för Falun gällde att det fanns två olika bergsregementen. Ett delvis roterat riktigt stridande regemente (roterade av bergsmännen som var befriade av roteringsskyldigheten i den normala roteregementena) och ytterligare ett lokal bergsregemente med omkring hundra man som höll ordning i staden som ett lokalt polisförband.

2014-10-23, 23:12
Svar #2

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2015-04-20, 21:31
    • Visa profil
Kan kanske handla om representanter för Uppstädernas bösseskyttar, alltså personer som tjänstgjorde vid flottan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna