ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lybecker, Georg Henrik  (läst 1070 gånger)

2015-03-26, 10:50
läst 1070 gånger

Monica Fogelqvist

Jag gör en egen fråga om honom! Finns det någon som vet var han hade sitt tillhåll-i vilket regemente/kompani-innan han 1659 i januari blev chef för Norra Skånska kavalleriet, eller Lybeckers kompani?  
Chefen före honom var Erik Leijonhufvud, men han fanns där enbart mellan 1658 i juni till januari 1659.
Behöver även ha handfasta fingervisningar om var jag kan hitta dessa rullor! Är dom digitaliserade, eller måste man be KA om hjälp?
Tacksam för alla tips!

2015-03-26, 15:29
Svar #1

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2015-04-20, 21:31
    • Visa profil
Major vid Drottningens Livregemente till häst (Rullor 1658:3)

2015-03-26, 16:15
Svar #2

Monica Fogelqvist

Hmm, då har jag redan varit och nosat på den. Blev fundersam då det bara stod Georg Lybecker, men Ola Andréasson sade att det nog var samma person som Georg Henrik. Vet du möjligen var Erik Lejonhuvud kom ifrån?
Ska jag behöva läsa igenom alla rullor för 1658? Vet du var man höll till med mönstringen/inskrivningen av de nya soldaterna 1659? Kristianstad? Helsingborg? Kan man vara hjälpt av att veta det? Eller for Lybecker runt och sökte upp folk i andra delar av Sverige? Låter ju inte troligt...
 
Finns det några rullor för 1659 som kan vara ide att gå igenom?
 
Förlåt alla mina frågor, men jag har verkligen ingen att fråga! På KA trodde jag att man kanske hade bättre koll på högre militärer och deras förehavanden, men icke...!

2015-03-26, 16:59
Svar #3

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2015-04-20, 21:31
    • Visa profil
Jag skulle tro att Lybecker hade värvare ute i olika delar av landet. Jag tror inte man ska hänga upp sig för mycket runt vilka regementen han tidigare hade tjänstgjort vid. Visst förekom det att man slaktade andra förband för att sätta upp nya, men det behöver inte ha varit så centralt vid detta tillfället.
 
Rullor: Kanske de som brukar kallas diverse rullor, ofta den sista volymen för året. Det är dock inte säkert att det finns något däri.
 
Leijonhufvud: Verkar som han inte finns efter rullan 1650:5.

2015-03-26, 17:22
Svar #4

Monica Fogelqvist

OK, tillbaka på ruta ett alltså. Har upptäckt något annat konstigt: i Jämtland fanns då min Nils Larsson i Värvade Kavallerikompaniet nr 1. Det fanns ett nr 2 också, och i det hittar jag ryttare som det står; Ursprungligen Plantings regemente, senare Lybeckers Regemente, överstens kompani. Vad kan det betyda? Planting fanns väl i Jämtland redan 1658-inte kan väl en del av ryttarna varit i Jämtland/Trondheim 1658, för att sedan hamna i Skåne i Lybeckers regemente 1659?! Och sedan 1661 skickas igen till Jämtland?

2015-03-26, 17:36
Svar #5

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2015-04-20, 21:31
    • Visa profil
Det finns naturligtvis en del från Lybecker under de här skedet, bl.a. till generalguvernör Stenbock (Landsarkivet i Lund) och till kungen (Riksarkivet). Det finns även skrivelser i Krigskollegii brevböcker 1660 (del II), som rör marschen norrut. Där finns också en sammanställning över antalet ryttare som övertagits från Planting och hur dessa fördelades mellan kompanierna ( A0065940_01020)

2015-03-26, 19:42
Svar #6

Monica Fogelqvist

Tack så jättemycket Bengt för din hjälp! Jag  har i alla fall inte förlorat hoppet, och nu vet jag vad helgen skall användas till!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna