ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lindström (Lenström), Lars Olofsson  (läst 441 gånger)

2014-11-20, 18:05
läst 441 gånger

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Hej alla militärforskarproffs!
 
Jag undrar om jag kan få ut mer av de olika militära arkiv som finns gällande denne herre:
Torparen Lars Olofsson eller som han kallades inom det militära:
Soldaten Lars Lindström/[Lenström]
 
Det jag har är följande:
Soldat vid Östgöta regemente till fot i Överstelöjtnantens kompani, rote nr 46. Anställs 1743 i mars. Får avsked 1744: För nöd skull antagen, har intet bättrat eller tagit sig, afskiedas swag till kraftter. Han ska vara född ca 1720 enligt åldersangivelsen i generalmönsterrullorna.
 
Källa: Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/244 (1744) s. 131 eller bild 72 (SVAR)
 
Militärkällorna är helt nya källor för mig och därför undrar jag om jag missat någon annan rulle eller liknande? Finns det mer info om hans antagning?  
 
Ytterligare frågetecken att räta ut finns när man jämför uppgifterna om att han avskedades 1744 med mantalslängderna och inser att han inte verkar återkomma till hemmet förän 1751 då hans namn återigen skrivs ut. Före det står enbart hans hustru Ingeborg noterad.. Var höll Lars hus så länge? Blev han kvar i hattarnas krig med Ryssland fast än det tog slut samtidigt som han antogs?
 
Mycket förbryllande.
 
Tack på förhand, alla hjälp uppskattas mycket!
 
Vänligen,
Jonas

2015-07-12, 00:58
Svar #1

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Jag skriver igen eftersom jag fortfarande inte lyckats besvara mina funderingar ovan. Är det någon som har någon gissning varför han inte skrivs ut i hemmet förrän 1751?  
Finns det mer att hämta ur de militära källorna alls eller är detta en återvändsgränd?
 
Sedan jag ställde frågan har jag kommit vidare och funnit Lars födelse (1721-12-28 i Göleryd, Stora Åby), han dör inte förrän 1795-05-13 i Hällan, Stora Åby. Men nu när jag återkommer till denna ana stör jag mig ofantligt mycket på glappet. Teorier kring varför han avskedades i princip direkt och finns det något mer att hämta inom de militära källorna tro?
 
Alla hjälp uppskattas mycket! Nedan följer en sammanställning jag gjort över mantalslängderna i Ersbola och Gölery, Stora Åby sn:

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna