ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Unæus och Magdalena Hofverberg  (läst 879 gånger)

1999-03-16, 12:26
läst 879 gånger

Olof Rosenius

Magdalena Hofverberg var dotter till kyrkoherden i Ragunda Salomon Hofverberg och Katarina Sternelia. Hon var gift tre gånger, enligt herdaminnet första gången 1719  med  kommissarien vid Jämtlands milicie Ol. Joh. Unæus.  
 
Jag har förgäves sökt spåra denne Unæus. I 1720 år generalmönsterrulla för Jämtlands dragonregemente finns den 3 mars anteckningen: Regements Commissarien Olof Unæus Commenderat till Stockholm. I 1721 års GMR är tjänsten som regementskommissarie den 14 sept noterad som vakant.  
 
Magdalena gifter om sig, troligen 1723, med Nils Åmann, då vice pastor i Undersåker. Min teori är att Olof Unæus avlidit i Stockholm, antagligen redan år 1720 eller 1721. Magdalena har skänkt pengar till Ragunda kyrka den 23 april 1721. Kan det ha något samband med Olofs död? Å andra sidan har Magdalenas yngre syster Sofia också skänkt en lika stor summa samma dag.
 
Magdalenas make Olof Unæus skall inte (?) förväxlas med krigskommissarien (enligt Hm) eller regementskommissarien (enl. bergmästaren i Luleå) Olof Joh. Unæus född 169(8) i Oviken och död 3 jan 1760 i Luleå.  
 
Enligt en forskare som försöker kartlägga denne sistnämnde Olof Unæus finns överhuvudtaget ingen Olof Unæus i Krigsarkivets register.
 
Eller kan det vara så att Hm har fel och att Magdalena inte var änka vid sitt andra gifte utan skild och att de båda Olof Unæus trots allt är samme person?
 
Jag är tacksam för alla upplysningar om Magdalena Hofverberg och hennes make Olof Unæus. Magdalena dog för övrigt den 30 maj 1773 (bou) som änka efter kyrkoherden Jonas Sellin i Rödön. Men var dog hon? Hon finns inte i Rödöns dödlängd och av bouppteckningen framgår inte heller dödsorten.

1999-03-17, 02:31
Svar #1

Utloggad Tomas Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 286
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:06
    • Visa profil
Jag har i mitt register tre personer som eventuellt kan vara besläktade med din O Uneaus (De har i alla fall samma namn). Mina källor är rätt stapplande så du får kontrollera uppgifterna.
 
Jakob Unaeus
f.1669-04-10 i Härnösand,
d.1741-05-14 i Gudmundrå sn
Kyrkoherde
G. med
Brita Hernodia
f. i Tillinge,
d.1744-11-06 i Boteå
 
Son.
Johan Unaeus
f.1707-03-26 i Tillinge sn/C
d.1766-10-26 i Nordmaling sn
G.1734-07-XX med
Brita Sundia
f.1709 i Boteå sn
d.1779-04-01 i Härnösand
 
dtr.
Kristina Sofia Unaea
f.1753-04-05 i Nordmaling sn
d.1814-07-16 i Utanede,Fors sn
Bosatt i Ragunda sn
G.1775-07-25 med
Daniel Elavi Frisendahl
f.1745-02-04 i Gudmundrå
d.1801-03-30 i Ragunda sn
Prost i Ragunda sn.

1999-03-18, 02:32
Svar #2

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Bland meritförteckningarna (KrA, vol. 11) för Jämtlands regemente finns följande självbiografiska uppgifter:
1696 Är iag födder i Wästerbotten. Sedan iag mina Studier i Uppsahla lembnat, har iag sedan utj Bookhålleriet mig öfvat
1718 Blef iag af Högwällborne Herr General Major Horn antagen till Regemäntz Commissarius              
 Oloff Unæus
Han kan inte vara någon annan än den Olof Unæus som 1714 skrevs in vid Uppsala universitet. Om honom skriver Modin/Söderberg i sin matrikel över norrländska uppsalastudenter: Borgmästare i Luleå 1735. Denna uppgift är troligen hämtad från nationsmatrikeln. Om detta är riktigt betyder det, som Olle R. är inne på, att de två ovan nämnda Olof Unæus är en och samma person. Problemets ursprung är Herdaminnet, som hävdar att Magdalena Hofverberg först var gift med Unæus och sedan (senast 1723) med Nils Åman, trots att Unæus då fortfarande levde. I stället för att försöka baka ihop motstridiga uppgifter tror jag kan det vara anledning att ifrågasätta auktoriteten Bygdén. Jag betvivlar alltså att Magdalena Hofverberg var gift med Unæus. Tyvärr visar det sig svårt att få någon substans till uppgifterna genom att följa Bygdén i spåren. Källhänvisningar har han endast undantagsvis och något enhetligt/samlat herdaminnematerial har jag inte lyckats påträffa bland hans efterlämnade samlingar.

1999-03-19, 22:24
Svar #3

Olof Rosenius

Tack Tomas för dina uppgifter. Jakob Unæus var kusin till den Johannes Unæus som 1706 blev kyrkoherde i Nederluleå. Se nedan.
 
Tack Karl Göran också. Det var mycket intressanta uppgifter du gav mig.
 
Men det verkar bli krångligare och krångligare. Om Bygdén har rätt i att krigskommissarien Olof Unæus i Luleå är son till kyrkoherden i Nederluleå Johannes Unæus, så kan han ju inte vara född 1696 i Västerbotten, som det står i meritförteckningen. (Norrbottens län bröts ut från Västerbottens län först år 1810.) Johannnes Unæus tillträdde ju sin tjänst i Luleå först år 1706. År 1696 var han adjunkt i Oviken hos sin svärfar.
 
Av en slump hittade jag en Olof Unæus i Gudmar Hasselbergs bok Frösö trivialskola (sid 85): En annan kollega .... var i februari 1716 tillsammans med en krigsflykting från Västerbotten, studeranden Olaus Unæus, inblandad i ett slagsmål i Digernäs. Tydligen har slagsmålet varit uppe i rätten. Tyvärr har jag ännu inte haft tillfälle att söka efter målet i domböckerna för att se om man kan hitta någon tydligare härkomstuppgift för Olaus Unæus. Tidpunkten och ordet studerande passar ju in på den Olof Unæus som skrivit meritförteckningen.
 
Om det patronymikon som Bygdén antyder, Joh., är riktigt känner jag bara till en till möjlig far till Olof Unæus, nämligen kyrkoherden i Sidensjö Hans Unæus. År 1696 var han komminister i Resele. Men då är vi i Ångermanland och inte Västerbotten och Bygdén har inte hittat någon son Olof. Men det kan ju finnas flera Hans/Johannes...

1999-03-29, 22:24
Svar #4

Olof Rosenius

Domboken (Jämtlands domsaga AI:37, Sunne tingslag, vårtinget 1716, 11-20 mars, §16) gav tyvärr ingen ledtråd till Olaus Unæii ursprung. Inblandade parter var Studiosus Olaus Unæus och Collega wid Frössöö Schola Jacob Strandberg, kärande, och fältwäblen af Bärg Compagnie Johan Wilhelm Boskofski, svarande. Det framgår inte av protokollet var händelsen inträffade, varför Gudmar Hasselberg måste ha haft tillgång till ytterligare någon källa.
 
   Enligt Rune Odelbos bok Möte med 1700-talet skall denne studiosus Olaus Unæus ha gått i klass II i Härnösands gymnasium läsåret 1717/18 (a.a. sid 20).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna