ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 01) Allmänt  (läst 1946 gånger)

2009-06-25, 17:43
läst 1946 gånger

Utloggad Lars Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2020-12-31, 05:22
  • Mogenealogen
    • Visa profil
I boken En gammal herrgårdssläkt får man veta att friherren Carl Didrik Taube var kapten vid Fersiska dragonregementet.
Inget napp på Google på detta regemente, finns det någon som kan tipsa om var det låg m.m.

2009-06-25, 18:53
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Med tanke på tiden, de första årtiondena av 1700-talet, så är nog chefen för Upplands Dragonregemente Hans von Fersen rätt von Fersen. Regementen kallades ofta för chefens namn, så också Upplands som kallades Fersens dragonregemente.
Men Taube var på 1730-talet bosatt i Dalsland - och jag är inte någon större auktoritet på frågor som rör militären, så det kan ju vara fel.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2009-06-26, 07:21
Svar #2

Utloggad Lars Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2020-12-31, 05:22
  • Mogenealogen
    • Visa profil
Tack Sven-Ove för tipset, jag kollar upp detta.

2013-04-05, 15:42
Svar #3

Utloggad Åke von Kiöhling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2013-07-21, 16:51
    • Visa profil
Jost Henrik Kölling, f. 1690, blev 1713 sergeant v. Uplands Ståndsdragoner, fänrik 1718.
Omnämns sedan som expektant v. Livgardet 1721. Vad innebar det?

2013-04-05, 16:09
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Åke!
 
Fenomentet expektans inom militären diskuterades i höstas under rubriken , där en del uppgifter kommer fram.
 
Som jag tolkar det (i Josts fall) har han alltså börjat tjänstgöra vid Livgardet 1721, men eftersom alla aktiva tjänster vid detta regemente redan var tillsatta har han blivit expektant (satt på expektans) vid regementet. På så sätt kunde han få lön av regementet, även om han inte aktivt tjänstgjorde där, i väntan på att där skulle dyka upp en ledig tjänst för honom.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-04-05, 16:29
Svar #5

Utloggad Åke von Kiöhling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2013-07-21, 16:51
    • Visa profil
Hej Markus!
Tack för klarlägganden! Då bör Jost alltså ha kvarstått som fänrik vid Uplands ståndsdragoner i väntan på bättre tider?
Jag har inte hittat något om honom efter denna uppgiften om 1721.
M.v.h.
Åke.

2013-04-05, 19:25
Svar #6

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
Vid Upplands ståndsdragoner kan han inte ha blivit kvar eftersom det regementet upplöstes i oktober 1721.  
 
/Anders H.

2013-04-05, 22:12
Svar #7

Utloggad Åke von Kiöhling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2013-07-21, 16:51
    • Visa profil
Anders,
tack för denna upplysning. Då kanske han gick där och väntade på Livgardet. Elleer kanhända återvände han till Savolaks o Nylands rgte där han börjat. Men släkten flyttade till Hälsingland någon gång efter 1725, en bror till honom, Jost Kiölling återfinns som löjtnant vid Helsingarna 1718, men tog avsked 1719 och bodde i Delsbo. Kanhända hamnade han där.
Ingen vet något om Johan Henriks vidare öden...
M.v.h.
Åke

2013-04-06, 12:42
Svar #8

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
När det gäller expektans vid regementen verkar det främst som att man stannade kvar som expektant vid sitt gamla regemente, så att man därigenom kunde fortsätta få ut lön trots att man inte aktivt tjänstgjorde där, i väntan på pension. När nu Anders meddelar att Upplands ståndsdragoner upplöstes kunde Johan Henrik alltså inte stanna kvar som expektant vid sitt gamla regemente, utan nödgades bli expektant vid ett annat regemente.  
 
Att han gick där och väntade låter alltså ganska rimligt, i väntan på en lucka bland regementets tjänster. Man kan undra om han någonsin fick tillträda en tjänst vid regementet, med tanke på att hans vidare öden är okända? Varifrån kommer uppgifterna om Johan Henrik, är de hämtade från de militära rullorna? Hans bror Jost fanns ju omnämnd i Lewenhaupts bok Karl XII:s officerare, men där fanns inte Johan Henrik upptagen.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-04-06, 15:47
Svar #9

Utloggad Åke von Kiöhling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2013-07-21, 16:51
    • Visa profil
Hej,  
och tack för informativa rader om expektansen.
Jag är inte so driven så jag har forskat i militära rullor - uppgifterna om Johan Henrik Kölling har jag från tvenne håll: Kuoksus släktutredning om Kölling/von Kiöhling, samt Genos 36 (1965) om Familjen Mums och dess släktförbindelser. Där har Köllingarna en egen avdelning.
Alla (tror jag åtminstone) hamnade förr eller senare i Hälsingland och höll sig kvar där i en vid cirkel kring Delsbo. Fortsatta anknytningar till Hälsinge Regemente finns, men dom ägnade sig också åt annat. Namnet i släkten förekommeer i en mängd stavningsvarianter, fr.o.m. Jost Hindrich (f. 1725) och Carl Gustaf (f. 1727) som von Kiöhling, liksom barnen därefter. Kanske en modesak. Revolver-Harrys pappa menade att det berodde på att de kom sig från ortsnamnet i Nordtyskland (varifrån de enl. Kuoksu) utvandrat på 1600-talet till Viborg. Det finns förvisso en by som heter Köhlingen (numera inom Gemeinde Tosterglope).
Trevlig helg!
Åke.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna