ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Appelqvist, Lars  (läst 2140 gånger)

2009-06-01, 17:13
läst 2140 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej!
 
Tänkte att min fråga skulle kunna passa här under.
 
Jo, jag har en anfader, Lars Appelqvist (ca 1692-1767) som anges vara manhaftige kvartermästare när han gifter sig i Svensköps socken i Skåne 1722 med prästdottern Ingar Sommar (han nämns även i en handling i kyrkboken 1721, och är även då kvartermästare). Han byter inte titel förrän han blev mantalskommissarie i bl.a. Simrishamns stad 1728. Jag hade först en tanke att han kanske var kvartermästare i civil bemärkelse, har läst att en kvartermästare i t.ex. en stad hade ansvar över ett kvarter, men epitetet manhaftige vid vigseln för mina tankar till den militära bemärkelsen.
 
Nu till mitt problem - jag har gått igenom i princip varenda fast skånskt regemente vid denna tid, utan ett spår efter Lars. Jag tänkte att han kanske hade varit i rysk fångenskap, men dessa fångar kommer väl hem först 1722, och Lars var ju redan i Skåne 1721.
 
Jag har då funderat över vilka uppsvenska regementen som kan ha hamnat i Skåne, efter Karl XII:s död/krigsslutet runt 1720-22. Kanske tillhörde Lars ett av dessa regementen, och bestämde sig för att stanna i Skåne, där han gifte sig? Jag har noterat några regementen som låg i Skåne, men finns det någon som har en mer fullständig lista?
 
Mvh/
Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-06-01, 18:45
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Markus, en väg att pröva är att försöka luska ut hur han fick jobbet som mantalskommissarie? Detta gick förmodligen via länsstyrelsen, som på den tiden hade hand om allt möjligt. Jag skulle börja med att kolla deras diarier, för 1728 och 1727, och se om han finns nämnd där.  
 
I och för sig är jag högst obekant om hur väl länsstyrelsearkiven i Skåne är bevarade, men det kan ju vara värt ett försök. Man kan kanske kan tänka sig att han ansökte om jobbet och då lämnade med en meritförteckning?

2009-06-01, 19:22
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
 
Ett stort tack för rådet! Detta har jag också funderat på, och om jag inte minns helt fel så har jag gått igenom Malmöhus läns landskontors arkiv angående handlingar om mantalskommissarierna etc., men hittade inget alls om Lars Appelqvist. Men som du säger så måste det finnas något slags diarier där beslut förvaras. Eftersom han blev mantalskommissarie så hade jag som hypotes att han blev detta, eftersom han redan var civil kvartermästare och man ansåg att han hade vanan inne, men det är just manhaftige som stör mig.  
 
Nu har jag dessutom åter gått igenom de flesta av de regementen som låg i Skåne vid denna tid, utan minsta spår efter Lars. I mantalslängderna, katekismilängderna och kyrkoböckerna står han aldrig som avskedade kvartermästaren, och om han nu var i militär tjänst bör detta ha noterats i mantalslängderna. Han står dock hela tiden som herr kvartermästare och anges betala skatt, och om jag tolkat det rätt så var militärer befriade från skatt. Det verkar med andra ord som att manhaftige kan vara en misstolkning eller liknande.  
 
Jag ska hur som helst undersöka om det finns bevarade diarier eller inkomna brev hos länsstyrelsen (landskontoret och/eller landskansliet) angående Lars Appelqvists utnämning till mantalskommissarie.
 
Mvh/
Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-06-02, 11:38
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Markus, du skriver att du gått igenom vartenda fast skånskt regemente, men min erfarenhet är att under den tid du efterfrågar så fanns det ett stort antal värvade regementen i Skåne - de var ofta garnisonsregementen i städerna innan de slussades ut till olika krigsskådeplatser eller kommenderades till andra tjänster. I ditt senaste inlägg skrivet du att du  åter gått igenom de flesta av de regementen som låg i Skåne vid denna tid. Inbegriper denna sistnämnda ansats nu även de värvade regementena?  Kan du lista de du kollat så kanske jag kan hjälpa dig på traven med fler regementen.  
 
mvh
Niclas

2009-06-02, 12:39
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Niclas!
 
Jag har tidigare fått tips om att gå igenom Södra Skånska Kavalleriregementet, och utöver det har jag gått igenom Norra Skånska Kavalleriregementet och Skånska Tre- och femmänningarna till häst. På Wikipedia läste jag lite snabbt att Från början av 1600-talet till befälsreformen 1833/37 var kvartermästare högsta underofficergraden i kavalleriet, så jag gick även igenom Västgöta ståndsdragonregementes skånska kompani och Livdragonregementet (inga av dessa regementen förde kvartermästare omkring 1720) samt Skånska Ståndsdragonerna (som bara hade en regementskvartermästare, men inga kvartermästare vid kompanierna).
 
På Österlens SFF:s hemsida står en del intressant om just detta, och där finns bl.a. en lista över vilka regementen som låg i vilket härad i Skåne omkring 1710-1712. Där läste jag också en intressant text, som kan ha relevans i sammanhanget:
 
Våren 1718 fanns i Skåne, utöver landskapets egna trupper, endast livdrabanterna, tyska regemente, polska regemente, Upplands femmänningar och en avdelning grenadjärer. Upplands femmänningar låg då bl.a i Ingelstads härad - vilket inte minst framgår av domböckerna....
 
Nu har jag visserligen bara gått igenom dessa regementens kompaniledningar, fram t.o.m. förste ryttaren i varje kompani, men det kan ju hända att Lars Appelqvist var korpral med kvartermästares indelning eller liknande - jag har nämligen en annan ana (i Västmanland) som hela tiden var korpral, men som kallas kvartermästare i kyrkböckerna, eftersom han vid ett tillfälle var kvartermästare och ibland utförde den ordinarie kvartermästarens uppgifter.
 
Så de regementen (kavalleri) jag har gått hittills igenom, och som skulle kunna vara kandidater, är:
 
Södra Skånska Kavalleriregementet (helt).  
Norra Skånska Kavalleriregementet (helt).
Skånska Tre- och femmänningarna till häst (helt).
Västgöta ståndsdragonregementes skånska kompani (officerare och underoff.)
Livdragonregementet (officerare och underoff.)
Skånska Ståndsdragonerna (officerare och underoff.)
 
De regementen, som låg kvar i Skåne ännu 1718, och som nämns på Österlens SFF:s hemsida, bör jag nog också gå igenom: Livdrabanterna, Tyska regementet, Polska regementet, Upplands femmänningar och en avdelning grenadjärer.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-06-02, 15:24
Svar #5

Utloggad Leif Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 344
  • Senast inloggad: 2023-10-25, 18:33
    • Visa profil
Hej Markus,
 
Jag har en ana vid den här tiden som var sergeant vid Östra skånska regementet till fots, ett regemente som upplöstes 1722 om jag minns rätt. Jag vet att det också fanns ett Västra skånska regemente vid samma tid. Det finns ju inget som säger att en kvartermästare måste finnas bara vid ett kavalleriregemente.

2009-06-02, 16:22
Svar #6

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Leif!
 
Det är den uppfattning jag också haft (att kvartermästare inte bara fanns vid kavalleriregementena), men jag hittar inga kvartermästare vid övriga regementen jag undersökt. Nu har jag även gått igenom Tyska Regementet, Upplands femmänningar, Östgöta regemente till fot, Västra skånska regementet till fot och Östra Skånska regementet till fot. Inget av dessa regementen förde någon kvartermästare vid sina kompanier, däremot hade vissa av dem en regementskvartermästare.
 
Vid sökningar i tidigare nämnda regementen har jag sett att vissa kavalleriregementen hade 1:e kvartermästare, 2:e kvartermästare och t.o.m. frivillig kvartermästare, bl.a. Livregementet till häst, men där fanns inga spår efter Lars Appelqvist.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-06-02, 18:53
Svar #7

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Markus, din förfader Lars Appelqvists titel kvartermästare bör vara en avskedstitel och hans tjänstegrad har då varit ett snäpp lägre. Vanligen åkte man upp ett steg i sin titulatur när man fick avsked. I så fall kan han vara densame som korpralen Lars Appelqvist vid Upplands femmäningsregemente (överste Wilhelm Bennets regemente) och ryttmästare Johan Hendrich Reenstråles kompani. Regementet upplöstes vid generalmönstringen på Rådmansö den 17 okt. 1721.
 
I rullorna 1721 anges:
GMR nr 1616 , år 1721, mönstrade i Häresta 20/2 1721 (han anges häri ha tjänat 9 år och har Tiensthäst)
GMR nr 1618, år 1721, mönstrade på Råmansöö 18/10 1721 (han anges häri ha tjänat 10 år och nu fått avsked)
 
Denne korpral Lars Appelqvist har tidigare varit mönsterskrivare vid samma kompani (avancerade den 8 sept. 1718 till 1:e korpral vid 1:a korpralskapet (tidigare hette kompanichefen Hendrich Sereen (GMR 1719) och före honom Otto Reinhiolt Ladau (GMR 1716)).
 
(Meddelandet ändrat av niclas 2009-06-02 19:23)

2009-06-02, 20:00
Svar #8

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Niclas!
 
Du är en klippa!
 
Jag följde Lars Ap(p)elqvist bakåt i tiden, och han blev tydligen ryttare nr. 31 vid Otto Reinhold Ladaus kompani 1711 1/1 (enligt GMR 1715; i GMR 1713 verkar Ladaus kompani saknas), under namnet Lars Torstensson. Det märkliga här är, att min Lars Appelqvist får en son (en enda) 1723, som döps till Daniel Tostarius. Daniel var efter morfar, men vart Tostarius kom ifrån hade jag ingen aning om. Kan det då ha varit efter farfar, Torsten = Tostarius?  
 
Lars Torstensson blev ryttare för bonden Sven Månsson i Äskås (?) och Amneboda socken, Norrviddinge härad. Det står i GMR att han var född i Smoland och Jönkiöping lähn, men ingen socken. I GMR 1713 saknas ju kompaniet, så där gick man väl bet på att hitta hans födelsesocken.  Hans ålder verkar även stämma nåt sånär - min ska vara född ca 1692, Lars Torstensson ska ha varit född ca 1693-1694.
 
Detta var mycket spännande, får se om det är möjligt att hitta fler uppgifter.
 
Ett stort tack för hjälpen, Niclas!  
 
Med vänliga hälsningar,
 
Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-06-02, 20:23
Svar #9

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
En annan detalj finns på Österlens SFF:s hemsida, där det står om de kvarvarande regementena i Skåne 1718 Upplands femmänningar låg då bl.a i Ingelstads härad - vilket inte minst framgår av domböckerna.... Det lustiga är att min Lars Appelqvist senare blev mantalskommissarie över just bl.a. Ingelstads härad, och att hans blivande hustru Ingar Sommars äldre bror, Jöns Sommar, var kyrkoherde i Östra Hoby i samma härad, och blev prost över hela häradet 1737.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-06-03, 11:49
Svar #10

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Markus, vad gäller Tostarius kontra Torsten så låter det som en plausibel förklaring. På småländsk dialekt är r:et i Torsten stumt. En kombination Daniel Torsten låter lite klumpigt varför en förfining av Torsten till Tostarius är en naturlig följd. Har du kollat om Lars Appelqvist eventuellt finns med i verket  Landsstaten i Malmöhus och Kristianstads län 1719-1917  av Otto Lindberg ?
 
Tips är även att du checkar om det finns andra ryttare som antagits vid samma tid som Lars (Torstensson) Appelqvist. Värvningar till ej fasta regementen skedde ofta gruppvis av värvare på resa genom landsbygden.

2009-06-03, 15:01
Svar #11

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Niclas!
 
Ett stort tack för det bekräftandet! Först var jag lite osäker, men eftersom jag minns att namnet Torsten stavas Tosten i Norge, så tänkte jag att det kanske var något liknande ang. Tostarius, men att det kunde vara dialektalt tänkte jag inte på.
 
Jag har nu gått igenom de ryttare, som tillsammans med Lars Torstensson värvades till kompaniet den 26 augusti 1711 (ryttare nr 16, 17, 38, 40 52, 82, 88, 92 och 93) och av dessa herrar är samtliga utom de två sista födda i Östra härad, Jönköpings län (och de flesta av dem i ungefär samma ålder som Lars Torstensson). De av ryttarna som har födelsesocken, inte bara -härad, antecknad anges vara födda i Vetlanda, Alseda, Nye och Mörsjö (?).
 
Med tanke på namnet Appelqvist tänkte jag att Lars kanske tagit sitt namn från en gård (i Östra härad) med början på Ap-. Det enda jag hittade var Aplaholm i Korsberga socken, men där verkar brukarna ha bytts ut ganska ofta. 1695 fanns Erngisle där, 1708 fanns där två Per och en tremänningsryttare, 1716 hette brukaren Gabriel.
 
Uppgifterna i Landsstaten är knapphändiga - det står bara att han var kvartermästare innan han blev mantalskommissarie 1728, och hans avskedsdatum är inte antecknat. Med tanke på att hans företrädare fick avsked samma dag som Lars tillträdde utgår jag dock från att Lars ev. avskedsdatum bör vara samma som efterträdarens tillträdande, alltså 1738. I Landsstaten har även Lars' enda och äldste son missats (min ana), Daniel Tostarius, som visserligen finns med en blek sida i födelseboken, men bara året före sin yngre syster.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-06-03, 17:17
Svar #12

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Markus!
 
En överrepresentation av ryttare ifrån Östra härad med andra ord. Mörsjö är Myresjö socken.
Följande ortnamn på Apel-/Appel-/Apl-/Appl- finns i Jönköpings län:
 
Appelhester i Alseda sn (Östra härad)
Apellund i Korsberga sn (Östra härad)
Applaholm i Korsberga sn (Östra härad)
Appelås i Nydala sn (Västra härad)
Applaryd i N. Sandsjö sn (Västra härad)
Applehult i Hjälmseryd sn (Västra härad)
Apelskift i Habo sn
Aplakulla i Forserum sn
Applarp i Nässjö sn
Appelås i Åsenhöga sn (Västbo härad)
Aplagården i Burseryd sn (Västbo härad)
Aplagården i Villstad sn (Västbo härad)
Aplagården i S. Hestra sn (Västbo härad)
Applaryd i Långaryd sn (Västbo härad)
Appelås i Tofteryd sn (Östbo härad)
Appelhyltan i Värnamo sn (Östbo härad)
Apladalen i Värnamo sn (Östbo härad)
Appelhyltan i Fryeled sn (Östbo härad)

2009-06-05, 18:37
Svar #13

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:38
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Hej Markus och Niclas!
 
Jag har vid några tillfällen kikat närmare på Upplands femmänningsregemente till häst. Jag minns en intressant förteckning som finns bland Svars mikrokort: Rullor 1719:19, K03076, 1/3:
 
Förteckning på öfwer och underofficerare af Uplands fembmänningz Cavalleri Regemente, med wijdsatt berättelse öfwer hwars och eens meriter, hwilke uti hoosfölljande . deras egne särskilde berättelser wijdlyftligare igenfinnes warandes här för kort heet skull hwars och ens tienståhr uti en Column förtecknade, och uti en annan Nummern insatt hwarest meriten för hwar igenfinnes.
 
Om mina bevarade noteringar ur denna förteckning är riktiga så står det där bl.a:
1 Korpral (1)
Lars Appelqvist, född i Västergötland ...
 
Tål att kikas lite närmare på igen!
 
Bästa hälsningar
Magnus

2009-06-05, 21:12
Svar #14

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Markus !
 
Upplands femmänningsregemente ligger mig varmt om hjärtat, då en av mina anor, Truls Sjöstedt, först dyker upp där som trumpetare. Jag och Magnus försöker leta i allt som handlar om regementet för att få tips och spår efter hans härkomst.
 
För någon vecka sedan var jag i Stockholm på Riksarkivet och hittade en handling som jag beställde in. Den hade beteckningen M:719 och på ryggen står Administr. handl. rör. armén. Bref o handl. Upplands femmännings kavalleriregem. 1716-21. Jag har för mig att det fanns en volym som var tidigare, men denna var den enda som jag hade tid att titta i.
 
Jag tog lite bilder för att senare gå igenom dem. Nu när jag sett er diskussion och Magnus svar så tänkte jag att då får jag också ta och kolla.
 
Som sagt, jag letade framför allt efter trumpetare, men hittade en del annat som jag också fotograferade.
 
I en förteckning över befäl daterad 4/1 1717 finns under ryttmästare Anders Lundstedts kompani Mönsterskrifwaren Lorentz Apelquist.
 
Den 1/8 1719 upprättas ett förslag på de över- och underofficerare som finns vid regementet. Här står faktiskt en del spännande noteringar för en del, som t.ex. var de är födda och lite av deras karriär.
 
Bland korpralerna finns Lorentz Appelqvist.
Föd i Wästergiötland, tiänt hans Maij:tts utij 9 åhr avanceradt till Corporal d.6 Septemb:r 1718.
 
Niklas Hertzman

2009-06-05, 21:26
Svar #15

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Magnus och Niklas!
 
Ett stort tack till Er båda! Detta var intressanta uppgifter, märkligt att det anges så helt olika födelselandskap för Lars Appelqvist. Man kan undra om det finns någon handling där hans egentliga födelsesocken är antecknad, det störde mig enormt att hans kompani verkar saknas i GMR 1713, där hade man väl kunnat hoppas att hans födelsesocken borde antecknats. Lars (?) skriver i GMR 1715, om jag inte minns helt fel, att det hade hållits generalmönstring vid Stjärnarp (?) 1713, men enl. GMR det året (för de få kompanier som står med) står det att mönstringen skedde i Skrea. Kan resterande kompanier, som verkar ha mönstrats i Stjärnarp, ha noterats i en annan volym?
 
Även tack till Niclas' sökning efter Ap--gårdar i Jönköpings län, jag har hittills gått igenom en del av dem, men tyvärr inga spår efter någon Torsten.
 
Mvh/Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-06-06, 09:16
Svar #16

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
M-serien är Riksarkivets ämnessamlingar, Militaria. Upplands femmännings kavalleriregemente 1703-1721 avhandlas i volymerna M718 (1703-1715) och M719 (1716-1721). Vid beställning anges M-numren. Sök i NAD efter Militaria, en stor samling med 1886 volymer.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-06-06, 22:40
Svar #17

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Markus, jag utelämnade Apelskift i Habo socken (Vartofta härad) eftersom denna socken tidigare tillhörde Skaraborgs län och Västergötland. Kanske något att titta närmre på efter att Niklas Hertzman luskat reda på att Lars Appelqvist även anges som född i Västergötland.

2009-06-06, 23:25
Svar #18

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Detta var intressant, Niclas - enligt uppgift jag fann hörde Apelskift (eller Aplaskifte) kyrkligt till Habo socken i Skaraborgs län, men i övrigt till Bottnaryds socken i Jönköpings län. I mantalslängderna antecknas gården under Bottnaryd, och till min stora glädje läste jag att gårdens brukare år 1709 hette nåt med T..., men när jag läste hela namnet var det inte Torsten, utan Töris/Töres. Han och hans hustru står som brukare av en del av gården från sent 1660-tal till in på 1720-talet.
 
Det verkar inte som att Töris och Torsten är ett och samma namn, och rent åldersmässigt känns de dessutom för gamla för att vara Lars föräldrar, om nu inte Töris har gift om sig.
 
Jag antar att jag får söka vidare, i hopp om att kanske finna Lars' födelsesocken någonstans.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna