ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 01) Allmänt  (läst 1297 gånger)

2007-08-29, 12:46
läst 1297 gånger

Utloggad Cecilia Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2009-11-23, 22:10
    • Visa profil
    • fotogallerian.zoomin.se
Jag undrar vart man kan hitta ytterligare information om soldater untöver södermanlands regementes söksida?
Jag har inte hållt på så länge och skulle mer än gärna ta emot tips från andra.
 
Mvh cicci

2007-08-29, 13:34
Svar #1

Sylvia Dahlström

Hej!
Prova med centrala soldatregistret, www.soldat.dis.se där finns en del samt länkar och adresser till olika soldatregister.
mvh Sylvia

2007-08-29, 15:34
Svar #2

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Hans Högmans hemsida är absolut ett bra ställe att besöka, när man forskar om soldater. Klicka dig bara vidare på länken Militaria i vänsterspalten, så finns hur mycket som helst.
 
Mvh
Yvonne Carlsson

2007-08-29, 16:06
Svar #3

Utloggad Cecilia Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2009-11-23, 22:10
    • Visa profil
    • fotogallerian.zoomin.se
Tack! Jag skall kolla runt, ni vet möjligtvis inte om det finns nån CD-skiva meller liknade?
 
Cicci

2007-08-30, 06:53
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Soldatregistret finns på cd men det är en äldre version än vad som finns på Internet. På cd finns Grill: Statistiskt sammandrag af Svenska Indelningsverket.  
CD:n är av en sökbar version av en bok som numera är slutsåld. Beskrivning från Rötters bokhandel som säljer cd:n Claes Lorentz Grill (1817-1907) är mest känd för eftervärlden som författare till det omfattande arbetet Statistiskt sammandrag af Svenska indelningsverket som utkom 1855-1858.
 
Bokverket innehåller 682 sidor proppfulla med fakta rörande indelningsverkets organisation vid mitten av 1800-talet.  
Det utarbetades som en översikt över arm?ns boställen och hela indelningen i rusthåll och rotar. Statistiskt sammandrag af Svenska indelningsverket är ett oumbärligt hjälpmedel vid bl.a. forskning i militära källor.
 
Hälsningar,
Eva

2012-07-04, 15:35
Svar #5

Utloggad Anna Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2014-12-06, 20:31
    • Visa profil
hej
 
jag har sett att min mmffmf var soldat i södermanland och likaså hans far.
det jag blir nyfiken på är då denne fader, anders ericsson lock (f. 1775-10-02) och stupad i krig 1813-10-... i Heiligenstadt, Tyskland
 
min fråga gäller så då vad det kan ha varit för slag han deltog i? var kan jag hitta historiska dokument kring detta kriget?  
är förhållande färsk som släktforskare, och inte särskilt beläst på krigshistoria,men tycker det är väldigt spännande att hitta en soldat i släkten! (lite variation mot alla bönder och statare som jag i övrigt härstammar från).
 
 
här följer några källor där mina uppgifter om denna far och son kommer ifrån:
 
http://www.fam-sandberg.se/ardala/0006/9348.htm
 
http://soldatregister.p10.se/soldatakt.asp?ID=9216
 
lyckas bara hitta hans son anders ericsson seger vid södermanlands regemente-sök, ej eric andersson lock

2012-07-04, 15:41
Svar #6

Utloggad Anna Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2014-12-06, 20:31
    • Visa profil
hittade även nu uttdrag ur en officers dagbok från kriget mot napoleon där i tyskland.
i oktober (19e) sker det största slaget mot fransmännen i liepzig med otaliga sårade och döda.  
några dagar senare anländer trupperna till denna plats som angavs ovan.
 
kan man då kanske anta att han sårades i slaget i liepzig och senare avled av sina skador i Heiligenstadt?
 
här har jag funnit texten: http://runeberg.org/krigares/
här är utdraget där det finns nämnt färden från liepzig mot heiligenstadt?
 
24 okt. Passerade vi genom Th?ringerwald, som slog särdeles an på mig genom sin sällsynta skönhet. Så förtjust jag än var, blef det dock nära, att jag fördömt allt hvad Th?ringerskogar hette, emedan vi en hel natt måste vandra, utan att kunna uppnå den by, hvaruti vi skulle inqvarteras. Än passerades djupa dälder, än öfver höga berg, som man endast med lifsfara kunde stiga utför i mörkret. Slutligen emot morgonen, kommo vi alldeles uttröttade till en usel by, där vi finge göra halt och rasta. Marschen fortsattes sedan genom Franken- hausen, Sondershausen och Heiligenstadt till Göttingen, där det lämnades oss tvänne rastedagar, hvarigenom vi finge tillfälle att bese denna Tysklands största universitetsstad. Den vimlade äfven af studenter, alla obeskrifligt glada öfver fransmännens nederlag. En fransysk general hade, som kommendant uti staden, haft den hårdheten att förbjuda den studerande ungdomen bruket af glasögon, ett mode, som allmänt från och med den yngsta skol-pojke brukades här. Nu sattes glasögonen på igen, till fröjd och gamman för hela befolkningen.

2015-11-25, 20:56
Svar #7

Utloggad Carola Ternestedt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2017-03-15, 15:27
    • Visa profil
Jag måste få hjälp! Först till Källan; Björkvik AI:5b, sid. 297. Sörmland.
Jag letar efter soldaten Carl Thorberg 1754 och h.h. Catharina Margareta Christiansdotter Wikman/Wreman/Wadman. född 1752. (Senare källa uppger 1752) Carls soldatkarriär blev kort. Han dog i tbc 25 år gammal den 24 jan 1780. Den sista anteckningen  för Catharina var i husförhöret 3 mån senare 23 april 1780. Hon kom så småningom till S Malms församling och hittar sin nya make i Forssjö. Men hur kan man ta reda på vart Carl och Catharina kom ifrån? Det verkar vara en otrolig folkomflyttning under denna tid.

2015-11-26, 13:43
Svar #8

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Carola, möjligen kan du få någon liten hjälp från Soldatregistret
http://www.ep.liu.se/databases/soldatregister/dbrecord.sv.aspx?id=1799092
 
/Peppe

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna