ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Keisare, Daniel Jonsson  (läst 505 gånger)

2004-01-30, 09:53
läst 505 gånger

EvaTelbrant

Hejsan,
 
Har fastnat i släktforskningen på min ffffff, Daniel Jonsson (Keisare).Har lyckats spåra honom tillbaka till 1790. Då återfinns han som Ryttare i Keisarkulla, Näshult. Därav soldatnamnet antar jag.Han anges hela livet som född 1769 ibland anges senare Wirserum som födelse ort. Den ende Daniel som kan passa där är oäkta son till en Maria Månsdotter. HB Wirserum börjar sedan först på 1780-talet och där har jag ej finna vare sig Daniel eller modern. Kan det finnas information att hämta i Militära källor och hur går jag i sådana fall tillväga?
Tacksam för all hjälp och råd.
 
 
mvh
 
Eva

2004-01-30, 22:15
Svar #1

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 10:51
    • Visa profil
    • www.dis.se
Till Eva
Du kan få lite bas fakta. Kejsarkull är rusthåll nr.18 i Näshult socken i Östra härad. tillhör 6. Östra härads kompani Smålands Kavalleri Regemente 1790
Uppgifterna som kan finnas i Generalmönsterrullan (GMR) kan vara lika luddiga som i hfl. med kan ge en vägledning. Dessa går att beställa på fish. Soldatkontrakten finns i regementsarkivet, men finns bara på Krigsarkivet i Stockholm. Surfa runt lite på internet oxå det finns mycket skrivet om Smålands Kavalleri Regemente där som är läsvärt.
Lycka till!

2004-02-02, 08:07
Svar #2

Utloggad Eva Telbrant

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2022-09-09, 14:39
    • Visa profil
Åke,
 
Tack för informatione samt råden. Jag har ej tidigare sökt i militära källor så detta är helt nytt för mig. Jag får nog planera in ett besök på Krigsarkivet och se vad man kan finna.
 
 
Mvh

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna