ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jonsson, Per  (läst 651 gånger)

2009-03-13, 10:21
läst 651 gånger

Utloggad Lars Hallberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 19:09
    • Visa profil
    • www.swederoots.com
Hej!
I dödsnotisen för Per Jonsson, Röö, Norra Sandsjö, död 13 juli 1703 93 år gammal (Norra Sandsjö BI:1 p 309) står att han varit i Cronans Tiänst ryttare 1644 drottningh Christina krigh... och att han Herbergerat i uällmakten både Generaler och Öfwerstar samt stora grandes officerare
 
Finns det någon som vet mer om denne Per Jonsson, t ex i vilket regemente man kan söka honom? hans två hustrur? hans barn, etc?
Tacksam för all hjälp!
Lasse

2009-03-13, 10:34
Svar #1

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Hej Lasse,
 
Jag sitter själv och söker efter anor som var ryttare i Småland under mitten på 1600-talet.
 
Om du kikar  kan du se vad den tråd jag startade för några veckor sedan kanske kan ge.
 
Jag har i min forskning antagit att de ryttare jag letar efter borde återfinnas i Smålands Ryttare och som 1644 är Erik Oxenstiernas regemente. Men som du kan läsa dig till har jag inte funnit mina anor ännu, så osvuret är bäst.
 
Senare idag skall jag hämta upp lite litteratur på hämnet från Carolina Rediviva, dyker det upp något så delger jag det här.
 
De två böckerna jag skall låna är:
 
Kungl. Smålands husarregementes historia / [redaktör: Lars O. Berg]
 
Titel Karlskrona grenadjärregementes historia. [Författare Hult, Ivar]  
Deltitel 1, Smålands ryttare 1543-1628  
Deltitel 2, Smålands ryttare 1629-1709  
 
 
 
 
Mvh
 
Jonas

2009-03-15, 10:04
Svar #2

Utloggad Lars Hallberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 19:09
    • Visa profil
    • www.swederoots.com
Tack för tipsen Jonas!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna