ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olander, Esau  (läst 534 gånger)

2001-03-07, 15:39
läst 534 gånger

Utloggad Björn Pilström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-04-13, 17:08
    • Visa profil
Jag hade svårt att bestämma mig för var jag skulle lägga detta inlägg som rimligen kan höra hemma både på Öland och i Småland, men efter att ha beskådat den obefintliga besöksfrekvensen på efterlysningarna från Öland så bestämde jag mig för att lägga den på Småland istället.
 
Som fader till drängen, gårdsrättaren m.m. Magnus Olander f. 8/9 1817 i Södra Sandby, Sandby, Öland nämns som hans fader i FB sjöartilleristen och i hfl volontären Esau Olander, f. 10/1 1790 på okänt ställe som ser ut att kunna vara Skara.land (vad nu det betyder) eller liknande. Som moder anges h. Elin Andersdtr f. 18/4 1784 från Sandby och henne har jag lyckats spåra.
Nu till Esau:
Är det någon - Olanderforskare eller annan - som har antingen info om Esau personligen genom kyrkböcker, militärrullor eller liknande eller som vet var man bäst bör söka denna.
 
Stort tack för all ev. hjälp.
 
M.v.h.
 
/Björn Pilström
 
P.S. Tyvärr innehåller hfl för Sandby så stora hål att det inte går att följa honom åt något håll.

2001-03-07, 22:20
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Skara land kan eventuellt stå för Skara landsförsamling.
Mvh Bo Berndtsson

2001-03-08, 22:26
Svar #2

Utloggad Björn Pilström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-04-13, 17:08
    • Visa profil
Hej Bo!
 
Tack för tipset. Ska ta rätt på böckerna och kolla det.
 
Mottar gärna fler tips!
 
M.v.h.  /Björn

2001-03-20, 14:32
Svar #3

Utloggad Björn Pilström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-04-13, 17:08
    • Visa profil
Hej igen!
 
Efter efterforskningar i Krigsarkivet vet jag nu att Esau Olander är född i Kalmar län, troligen 1795 (han uppges vara 20 år vid mönstringen 1815). Har någon sett en Esau i någon födelsebok vid denna tid???

2002-03-10, 17:45
Svar #4

Stefan Gottfridsson

Hej !
 
I början av 1800-talet bor i byn Kalkstad och senare i Tävelsrum, i Torslunda församling på Öland, bysmeden Per Olander. Han uppges vara född (?)/9 1781 i Granhult. Vid vigseln år 1800 kommer han från Kalkstad.  
 
I Kalkstad bor båtsmannen Per Flög (1769-1836). Hans andra hustru heter Ingeborg Månsdotter. Hon uppges vara född 7/1 1793 i Granhult. Vid vigseln 1824 kommer hon från Kalkstad.
 
Den 8/6 1799 avlider i Kalkstad bysmeden Magnus Olander. Han uppges vara 51 år gammal och är alltså född omkring 1748.
 
Kan det vara så att Esau Olander, Per Olander och Ingeborg Månsdotter är syskon ? Är Magnus Olander i så fall deras far ? Kan det vara så att familjen Olander omkring 1795 flyttade från Granhults församling i Kronobergs län till byn Kalkstad i Torslunda församling på Öland ?
 
Hälsningar
Stefan Gottfridsson

2002-03-10, 19:43
Svar #5

John Sidén

Hej!
Så mycket av kyrkoboksmaterialet för Granhults församling är inte inmatat i KGFs databas men jag hittade två vigslar i alla fall; 1772-03-15 äktenskap ingicks mellan soldaten Magnus Olander och pigan Brita Månsadotter från Hvitthult Millangård, 1780 i november äktenskap ingicks mellan soldaten Magnus Olander och pigan Maria från Mörkaskog i Lenhovda socken. Kan detta vara till någon hjälp?
Med vänlig hälsning
John

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna