ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Magnus de la Gardies livregemente  (läst 793 gånger)

2002-10-25, 15:51
läst 793 gånger

Erik Holmlund

En Bengt Svensson Falck, f. 1633 d.1710, sedermera fänrik vid Västerbottens regemente, startade sin militära bana 1652 som mönsterdräng vid Magnus de la Gardies livregemente i Riga. 1657 mönstrar han som knekt i Västerbottens regemente. Hans ursprung är oklart. Eftersom han startar sin militära bana i ett annat regemente så har jag antagit att han inte har haft sina rötter i Västerbotten, även om det såklart inte heller kan uteslutas.
 
1) Var hade Magnus de la Gardies livregemente sin geografiska hemmabas? Kring huvudstaden? Hade den något huvudsakligt rekryteringsområde överhuvudtaget?  
 
2) Finns det någon militär rulla för De la Gardies livregemente från 1652 där man kan hitta uppgifter om Bengt Svensson Falck och hans ursprung? Det är oklart om Falck är ett släktnamn som han ärvt eller om det är ett släktnamn som han har tagit efter att han slagit sig ner i Västerbotten.  
 
/Erik Holmlund, Skellefteå

2002-10-25, 21:50
Svar #1

Bengt Nilsson

En mycket bra ingång är:
Fagerlund, R., Kriget i Östersjöprovinserna 1656-1661. - Åbo, 1979.
 
Så vitt jag kan förstå finns en del material i Sverige, som t.ex. i den stora de la Gardie-samlingen i Riksarkivet. Enligt Fagerlunds redogörelse fanns i alla fall 1979 rullor och militieräkenskaper kvar i Tartu och Riga. Visserligen rör hans arbete som synes en något senare period, men detta borde väl ändå gälla.

2019-11-04, 07:12
Svar #2

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Sjutton år efteråt kommer en uppgift som kan kasta ljus över Bengt Falcks härkomst:
Nordingrå db 1691 vt §7 börjar så här: Fendrichen Lars Holm såsom fullmächtig af Fändricken Bengt Falck söchte åter drifwa det Testamente som halfbroderen Hindrich Månsson Lundin Cronones Båtzman giordt till sin gode wän Sigrid Clementsdotter i Orstad.
Tyvärr har jag inga bra idéer om varifrån denne Hindrich Månsson Lundin kommer. Han var fördubblingsbåtsman på 20:e rotan i Nordingrå och bör ha blivit antagen 1689. Bland de tillgångar som han testamenterat till Sigrid finns innestående lön hos "een och annan i Sochnen för det han läst för barn". Han var tydligen läskunnig men finns inte bland eleverna i trivialskolan i Härnösand. Namnet Lundin ger inga associationer i Nordingrå. Lunde i Gudmundrå? Lunne i Arnäs? Lunde i Tuna? I dessa byar finns mig veterligen ingen lämplig far Måns. Lund i Skellefteå vet jag inte mycket om. Bengt är också 1691 56 år vilket gör att Hindrich bör vara född senast 1655, dvs. 34 år när han antogs på rotan som omfattade bönder från Kåsta, Gärde och Björnås.




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna