ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 01) Allmänt  (läst 1378 gånger)

2013-01-20, 21:51
läst 1378 gånger

Utloggad Wei Öhlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2023-12-11, 18:46
    • Visa profil
En släkting, Adolf Fredrik Jacobsson, officer vid Jämtlands Regemente mellan 1798 och 1827 började sin bana som volontär 1794-06-01 vid Kongl Lif Regementet Brigadens Lätta Infanterie. Tyvärr kan jag inte återfinna honom där i några handlingar som ligger ute på nätet. Någon som vet var detta regemente låg? Enligt uppgift var det sammansatt av kompanier från Västmanland och hade sin excercisplats utanför Västerås. A.F.Jacobsson befordrades till furir vid överstelöjtnantens kompani vid detta regemente 1796-07-18 enl en senare meritförteckning.

2013-01-20, 22:41
Svar #1

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Kan det inte vara den Adolph Jacobsson som är furir vid GMR 1796 i 2:e Majorens kompani vid Kongl. Lif Regementet Brigadens Lätta Infanteri?
 
Mönstrat den 28 maj 1796.
 
mvh
Fredrik

2013-01-20, 22:51
Svar #2

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Ur GMR 1797 (mönstrat 19 maj 1797), 2:e Majorens kompani.
 
Fouriren Knut Edsberg har under den 9 juli 1795 erhållit avsked och i dess ställe samma dag befordrat soldaten i no 6 Adolph Jacobsson, som under den 18:de juli 1796 i nåder blifvit befordrad till fendrick vid kongl. Jemtlands regemente och i dess ställe befordrad under samma dag archliemästaren Christopher Runblad, hvilken på begäran den 10 martii 1797 erhållit afsked. Vacant.
 
Det är alltså fänrik han blivit befordrad till den 18 juli 1796 (inte furir). Detta regemente som du skriver, bör i det sammanhanget också vara Jämtlands regemente, och Överstelöjtnantens kompani i Jämtlands regemente, Adolph var alltså furir i det värvade regementet mellan 9 juli 1795 och 18 juli 1796, därefter blev han alltså fänrik i Jämtlands regemente
 
 
(Meddelandet ändrat av FredrikD 2013-01-21 09:10)

2013-01-21, 10:40
Svar #3

Utloggad Wei Öhlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2023-12-11, 18:46
    • Visa profil
Jo du har rätt, skrivfel av mig. Adolf Fredrik Jacobsson blev befordrad 1796-07-18 till stabsfänrik vid Jämtlands regemente och överstelöjtnantens kompani. Utnämningen till furir skedde enl meritförteckningen 1795-07-31 vid Kungl Livregementets lätta infanteribataljon men var detta låg är för mig den stora frågan. Det är först vid utnämningen till fänrik som Jämtlands regemente nämns. Det hela kompliceras lite av att det även verkar finnas en Adolf Jacobsson (alltså inte Adolf Fredrik) vid Jämtlands regemente. Något äldre och lägre grad.
Såsom jag har tolkat det flyttade A.F. från Kungl Livregementets lätta infanteribataljon till Jämtlands regemente först vid utnämning till fänrik 1796. Se KrA/0078/A/004:ö/E5/54 pag90. Om du har SVAR är det på sid 97 i deras numrering.
 
Mvh/Wei

2015-04-02, 12:26
Svar #4

Utloggad Britt-Marie Sohlström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 12:54
    • Visa profil
    • Bergsmän i Gamla Norbergs bergslag - ett pågående projekt
Jag har utan framgång försökt söka Lars Hultgren i Generalmönsterrullorna, i en annons i Inrikes Tidning 1796 står Som soldaten wid Kongl Lif Regementets Brigaden Wärfade Lätta Infanteri Batallionen samt Lif-Compagniet no 45 Lars Hultgren förledit år bortgått från sin hustru Stina Andersdotter i Lidköping utan att sedemera ... Lars Hultgren är min mffmff och allmänt svår att få grepp om. Detta är den enda ledtråd jag har att han ev skulle ha värvat sig till soldat, men han är försvunnen från sin hustru en period när hon vistas i Lidköping så det borde vara samma person. Hustrun är dotter till en ryttare, men när Lars Nilsson Hultgren som är mjölnarson från Ölme i Värmland dyker upp igen i hennes liv är han smed och slutar som sådan vid Årnäs glasbruk i Västergötland.
/Britt-Marie

2015-04-02, 15:10
Svar #5

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 520
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 14:22
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Britt-Marie: År 1791 omvandlades Livregementet till häst till en brigad som delades i tre kårer:
 
.   Livregementsbrigadens kyrassiärkår (senare Livregementets dragoner, K2),
.   Livregementsbrigadens lätta dragonkår (senare Livregementets husarer, K3) och
.   Livregementsbrigadens lätta infanteribataljon (senare Livregementets grenadjärer, I3).
 
Livregementsbrigadens lätta infanteribataljon byter namn år 1808 till Livregementetbrigadens grenadjärkår och 1815 till Livregementets grenadjärkår.  När du skall leta soldater i exempelvis Livregementsbrigadens lätta infanteribataljon så skall du i ArkivDigital söka dem i Livregementets grenadjärerkårs generalmönsterrullor. Skulle tro att du även i SVAR skall söka efter Livregementets grenadjärkår.
Du skriver att din soldat ”värvat sig till soldat” men Livregementets grenadjärer var inte ett värvat regemente utan ett indelt regemente så han var en indelt soldat och inte en värvad soldat. /Hans

2015-04-02, 15:27
Svar #6

Utloggad Britt-Marie Sohlström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 12:54
    • Visa profil
    • Bergsmän i Gamla Norbergs bergslag - ett pågående projekt
Många tack, jag ska så fort jag har möjlighet gå vidare med dessa tips! /Britt-Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna