ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lundberg, Anders  (läst 1659 gånger)

2014-04-14, 20:05
läst 1659 gånger

Utloggad Christina Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:24
    • Visa profil
Hej
Jag har efter en lång tids sökande hittat ryttaren Anders Lundbergh (f 1709) i Livregementet till Häst GMR 795b (1736-1736), Arkiv digital bild 2330/sid 1166. Södermanlands kompani, Tredje korpralskapet(?).
Anders har nr 118.
Tyvärr har jag svårt att läsa ut mer än namn och årtal kopplat till honom så jag behöver läshjälp!
Jag undrar också vilket upptagningsområde/vilka socknar  som var aktuella för kompaniet i fråga då jag inte vet mer om Anders än det som står i Gävleborgs läns, Järvsö sockens inflyttningslängd från 1751 där han står som afskedade ryttaren. Han hade då hustru Maria Malmberg (kan ev komma från Kimito i Finland) och sonen Carl f 1746 i Stockholm och hela familjen står som inflyttad från Stockholm.  
Jag har under senaste året bläddrat igenom åtskilliga mantalslängder, födelseböcker m m i Stockholm med omnejd men utan att hitta något förrän nu i GMR 795b, och jag är osäker på om det är rätt Anders Lundberg jag hittat, så jag är mer än tacksam för tips om hur jag kan gå vidare.
Mvh
Christina

2014-04-15, 00:36
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:26
    • Visa profil
Kusken Anders Lundberg och hans hustru Maria Malmberg: sonen Carl döpt 6/5 1743.
Hedvig Eleonora CI:7 (1732-1744) AD-bild 216 (AID: v85575.b216) nr 55
 
Ryttaren Anders Lundberg ohh Maria Malmberg: sonen Andreas f. 14/4 och döpt 16/4 1749. Adress: Squalbergsgatan.
Hedvig Eleonora CI:8 (1745-1750) AD-bild 80 (AID: v85576.b80) nr 53
Hälsar vänligen
Maud

2014-04-15, 11:16
Svar #2

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:49
    • Visa profil
Enligt generalmönsterrullan för 1729, SVAR bildid A0028799_00566, tjänade Anders Lundberg för Bregården i Bettna socken. Enligt generalmönsterrullan för 1736 fick han avsked vid denna mönstring, eftersom han var gammal och sjuk och hade 3 blessyrer i huvudet och dessutom skjuten i armen, och därför var ur stånd att nära sig. Därför tillades han underhåll ur Vadstena krigsmanskassa för sin resterande livstid.

2014-04-15, 11:43
Svar #3

Utloggad Christina Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:24
    • Visa profil
Tack Maud och Bertil för hjälpen!
Då var det inte min Anders i Generalmönsterrullan för 1736 eftersom han bara var 27 eller 28 år då. Men det var ändå värdefullt att kunna utesluta den sökvägen.
Däremot är det min Anders i Hedvig Eleonora! Hur hittade du honom så snabbt Maud? Känner du till något ytterligare om familjen?
Mvh Christina

2014-04-15, 13:36
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:26
    • Visa profil
Hittade nu också lysningshandlingen:
 
III (tredje) lysningen för Laqueijen ärlig och  
wälförståndige Anders Lundberg
och dess trolofwade brud Maria
Malmberg.
 
Daterad Stockholm den 26 mars 1743.
Vigda den 10 april.
 
Hedvig Eleonora HVa:3 (1742-1744) Svar-bild 110, nr 18 år 1743 (finns endast hos Svar)
 
Lysningsbok och vigselbok saknas för den aktuella tiden. Dessvärre också mantalslängder. Möjligen kan man hitta fler barn till paret 1744-1748 - skulle inte din Carl vara född 1746?  
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2014-04-15 13:53)
Hälsar vänligen
Maud

2014-04-16, 10:29
Svar #5

Utloggad Christina Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:24
    • Visa profil
Tack igen Maud!
Har sökt efter Carl f 1746 men finner honom inte så det troliga är väl att det blivit fel årtal när det skrevs in i Järvsö. Hans födelseår finns med först i Hfl för 1754-1762. Om det fanns en Carl f 1743 borde han ha dött innan 1746, men i AD saknas Db för Hedvig Eleonora för aktuell period. Andreas f 1749 eller något ev ytterligare barn tycks heller inte ha levt till 1751 och flytten till Järvsö. Nu ska jag i alla fall lusläsa HE CI:7-9 efter ev fler barn. Får nog skaffa mig ett Svar-abonnemang också!
Mvh Christina

2014-09-15, 07:48
Svar #6

Utloggad Anders Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 23:15
    • Visa profil
Hej Christina!  
 
Anders Lundberg och Maria Malmbergs son Anders f. 1753-06-25 i Järvsö (X) är min ana. Har du hittat något mer om dessa personer?
 
I Kimito finns det faktiskt en Maria Malmberg född 1711-08-30 till föräldrarna Lars Malmberg och Maria Svedelina. Vet dock inte om denna Maria Malmberg är samma Maria Malberg som gifter sig med Anders Lundberg.
 
http://hiski.genealogia.fi/hiski/5iulfo?se
Kimito - Kemiö - alla
 
Döpta
 
Född Döpt By Gård Far Mor Barn
*    30.8.1711    Pörsnäs        O,budsmannen Lars Malmberg    Maria Svedelina    Maria
*    29.3.1713    Engelsby    Länsmansg.   Länsman Lars Malmberg    Maria Svedelina    Hedvig
*    29.1.1720    Engelsby    Länsmansg.   Lars Malmberg    Katharina Gretalenia    Margareta
*    28.8.1722    Engelbyy    Länsmansgård   Lars Malmberg    Catharina Gretalenia    Catharina
4 händelser hittades.
 
Vigda
Lysning Vigd By Gård Man Hustru By Gård
*    25.10.1710            Ombuds man Lars Malmberg    E:a Maria Suedielina    Pörsnäs

2014-09-17, 09:41
Svar #7

Utloggad Christina Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:24
    • Visa profil
Hej
Jag har också hittat en hel del uppgifter om Lars Malmberg och hans båda fruar I Kimito (men inte vigselnotisen för Lars och Maria - tack!), men då jag inte hittar några uppgifter om in- eller utflyttning för dottern Maria så blir det ju bara ett antagande att det är just hon. Dock torde det väl inte finnas så många Maria Malmborg från Kimito födda samma år så sannolikheten är ju stor ändå.  
 
Har inte sökt vidare på hennes mor Maria Suedielina (mest pga svårigheter att hitta/läsa i de finska längderna).  
 
Fadern Lars har jag inte hittat något mer om än det som finns i länkarna om länsmän i Kimito på 1700-talet http://www.genealogia.fi/genos/36/36_49.htm
 
Betr Anders Lundberg så har jag inte kommit vidare där heller. Han lär komma från Dalarna enl en notis i GMR, men det är ju som att leta en nål i en höstack.  
 
Hittar inte igen makarna Lundberg/Malmberg i några ytterligare längder i Stockholm förutom dem Maud tipsade om tidigare i denna tråd. Det jag har är alltså framåt i tid dvs uppgift om att de har fått sönerna Carl, Andreas (troligen död före flytt till Hälsingland) och Anders, och där är det Anders Andersson Karg som jag har fortsatta uppgifter om framåt i tid.

2015-07-30, 09:11
Svar #8

Utloggad Christina Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:24
    • Visa profil
Soldat eller ej?
 
Söker fortfarande efter fler uppgifter om min anfader Anders Lundberg (född ca 1710).  
 
Fick god hjälp av Maud Svensson och Bertil Strömberg men har sedan inte kommit vidare med några säkra uppgifter om makarna utöver detta.  
 
Har nu tecknat ett abonnemang i SVAR i hopp om att hitta mer material att söka i, men tycker det är svårare att navigera där än i Arkiv Digitals material.  
Det är främst noteringar om Anders som soldat jag sökt efter - om han nu var det. (Bertil hjälpte mig genom att utesluta att den ende soldat Anders Lundberg som jag hittat inte var min AL.)
 
1743 i födelsebok för förste sonen står det att Anders är kusk. De bor då på Squalbergsgatan i Stockholm enl uppgift i födelseboken men jag kan inte hitta dem i husförhörslängderna för Hedvig Eleonora församling.
1749 i födelsebok för andre sonen står Anders som ryttare, adress och församling som tidigare.
Familjen flyttade 1751 till Järvsö, Hälsingland, Gävleborgs län. Anders var då i 40-årsåldern och jag vet inte varför han flyttade. Soldat var han inte i Järvsö.
 
Har därför fortsatt leta efter Anders som soldat under tiden i Stockholm men utan framgång.
 
Är det en rimlig ”militär” bana att börja som lakej, vidare till kusk och sedan bli ryttare, eller kan det finnas någon annan förklaring till yrkestitlarna?  
Det står ju faktiskt aldrig att han är soldat. I sökandet efter andra anfäder i Järvsö har jag noterat att just soldat förekommer flitigt i olika kyrkböcker. Antingen är man soldat, fd soldat, avskedad soldat eller soldatänka. Men det kanske skiljer sig åt i olika delar av landet hur mycket vikt man lade vid det?
 
Ger adressen Squalbergsgatan i Hedvig Eleonora församling några ledtrådar till vilket regemente/kompani han ev kan ha tillhört?
 
Har även sökt i Finska församlingen i Stockholm utifrån uppgifter om hustrun Maria Malmberg som skulle härstamma från Kimito, men har inte funnit något där heller.
 
Kanske dags att ge upp?

2015-07-30, 13:40
Svar #9

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
Mina kunskaper om livet på 1700-talet och de militära förhållanden är rätt så begränsat, så det enda av vikt jag har att säga är att jag inte tycker att du ska ge upp.
 
Men det finns kanske orsak att lämna soldatspåret.
 
Min reflektion är att även om hästen var ett allmänt transportmedel förr, så fanns det förstås personer med större känsla för och handhavande med hästar då än andra (precis som somliga i dag förstår sig bättre på bilar).  
 
Den militära karriären du föreslår känns inte riktigt trolig, i mina ögon. Främst för att jag tror att militären behövde goda ryttare redan från början, de kunde inte slösa bort sin tid på att vara uppassare, som lakej.
 
Alltså, som hästkunnig människa, var kan denne Anders Lundberg ha fått anställning? En större gård eller gods någonstans i Järvsö? Postverket var ju redan igång med sitt värv, kan ha tagit tjänst där?
 
Lycka till!

2015-07-31, 16:25
Svar #10

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:49
    • Visa profil
Några tankar:
 
Att en kusk blir ryttare (i kavalleriet) är nog inte så konstigt. Åtminstone har jag sett flera exempel på att befälet i krigstid ersatte en stupad ryttare med en trosskusk.
 
Att sonen Andreas föddes på Skvalbergsgatan behöver ju inte innebära att föräldrarna bodde där. Det förekom att man reste in till Stockholm för födseln, därför att man trodde sig få bättre hjälp där än hemma. Eller också kanske man reste till en släkting.
 
Det finns visserligen inga mantalslängder för de aktuella åren, men det finns kronotaxeringslängder, och för åren 1745 och 1750 finns det också register till dem. Jag har läst igenom taxeringslängden 1749 för de kvarter som låg vid Skvalbergsgatan (Skvalberget, Hedenbacken och Repslagaren) utan att hitta någon Anders Lundberg.  Däremot finns det en muraregesällsänka Anna Lundberg i kvarteret Skvalberget, som troligen är änka efter muraregesällen Anders Lundberg, som bodde i kv. Skvalberget 1745. (Skvalberget hittar man här: Överståthållarämbetet för uppbördsärenden, Kronotaxeringslängder, SE/SSA/0031/06/G 1 AA/52 (1749), bildid: A0060286_00129, de övriga kvarteren följer omedelbart efter Skvalberget)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna