ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sved, Per  (läst 893 gånger)

2014-02-02, 20:29
läst 893 gånger

Utloggad Jonathan Silvergran

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2014-03-28, 19:33
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har en soldat i släkten som dyker upp i en GMR 1797 som ersättare för en soldat med samma namn som beviljades avsked. Den nya soldaten (min släkting) refereras direkt med soldatnamnet som han antar, och problemet är nu att jag inte vet mer än vilket år han är född och att han var dräng, vilket ju inte var särskilt ovanligt för en 19-åring.  
 
Detta handlar som sagt om 1797, och jag har förstått att patronymikon etc. började registreras i rullorna först en bit in på 1800-talet. Jag har även en åldersuppgift för soldaten i fråga som antyder att han är 7 år äldre än vad som uppges vid inskrivningen, dvs. 26 år, och då är det ju tänkbart att åldern friserades nedåt. Med andra ord så har jag en himla massa olika Per som är födda i Myssjö socken under denna period, så jag vill väldigt gärna ha någon ytterligare ledtråd.
 
Min fråga är nu om det finns någon dokumentation utöver själva GMR som jag kan leta efter denna information i?
 
 
Hälsningar
Jonathan

2014-02-03, 07:29
Svar #1

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:09
    • Visa profil
Jonathan,
Om du ger oss lite källor att titta på så blir det lättare att hjälpa dig.
Vilken GMR? Regemente? Socken?  Årtal? Soldatnamn? Soldatnummer?
Eagle

2014-02-06, 21:29
Svar #2

Utloggad Jonathan Silvergran

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2014-03-28, 19:33
    • Visa profil
Hej Christina,
 
Generalmönsterrullor - Jämtlands fältjägarregemente 725 (1797-1797) sid 343 (AID: v374779.b1830.s343)
 
Nederst på sidan; Per Sved ersätts av drängen Per Sved, 19 år gammal.
 
Inget napp i HFL, och jag håller just nu på att gå igenom tänkbara föräldrars bouppteckningar för att kunna hitta noteringar som pekar på Per Sved, men än så länge inget napp. Jag utvidgar cirklarna allt eftersom men det finns ganska många Per att välja på. Jag vet ju inte ens om han är född i Myssjö eller någon annan socken...
 
Därav min fråga om det finns någon mer Militaria att leta i annat än GMR som kan ge ledtrådar till var han kom ifrån eller hans fadersnamn.
 
Hälsningar
Jonathan

2016-02-29, 16:48
Svar #3

Utloggad Lars Åhlander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2023-05-05, 10:16
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon annan som har reagerat på att i Generalmönsterrullan har i Överstelöjtnantens Kompani 722 (1770-1777) ordningen på stabslöjtnanten och secondlöjtnanten blivit omkastade och i nästkommande 723 (1777-1787) har de felaktigt blivit fel döpta, dvs har stabslöjtnanten blivit kallad secondlöjtnant och vise versa, men att i kommande 725 (1787-1797) har de kommit rätt igen.
 
Hälsningar
 
Lasse

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna