ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Örlogsflottan  (läst 1646 gånger)

2013-03-19, 15:33
läst 1646 gånger

Utloggad Ove Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 18:23
    • Visa profil
Vanadis gjorde en världsomsegling 1883-85. Den 23 dec 1883 anlöper man Lissabon. Hur lång tid kan resan dit ha tagit?


2013-03-19, 23:11
Svar #2

Utloggad Ove Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 18:23
    • Visa profil
Tack Per!
Mycket intressant att fördjupa mig i. Min farfars far var med på resan och jag har hans sjömanskista kvar. Extra spännande är att hans hustru förmodligen blev gravid med sitt första barn kanske den sista kvällen han var hemma i Sverige. När han kom hem ett par år senare hade han alltså fått sitt första barn. Postgången på den tiden var väl obefintlig så det kom som en glad överraskning när han kom hem.

2016-01-26, 20:13
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd ur Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad) N:o 46, 1803 27/4, sid. 365f:
»Den 16 i innewarande månad afled i Åsums By en ifrån Kongl. Örlogs-Flottans första Volontär Regemente, samt Herr Öfwersten och Riddaren Plens Kompagni i Carlscrona den 1 Julii 1800 förafskedade Volontär, wid namn Niclas Nilßon Granberg, förpaßad från samma Stad den 31 Januarii sistledne till Marcklanda By, nära Wexiö. Han lämnade ej annat efter sig, än sina ringa kläder, afsked och paß, samt blef medelst Byens omkostnad begrafwen den 19 dennas på Åsums Kyrkogård. Detta gifwes härmed tillkänna, i händelse han på någon ort har efterlefwande hustru, barn eller anförwanter. Åsum den 22 April 1803. Johan Peter Orrberg.»
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna