ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Norrlands båtsmanskompanier (roterade)  (läst 2642 gånger)

2013-02-17, 09:55
läst 2642 gånger

Utloggad Solveig Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1983
  • Senast inloggad: 2015-06-05, 17:54
    • Visa profil
Hej!
 
Var kan jag söka information om en båtsman i Gävleborgs län??
 
Lars Ellgren f. 1864 i Söderala och även bosatt där.
 
mvh Solveig Mårtensson
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken A–E » Båtsman. /Moderator Yrken

2013-02-17, 10:36
Svar #1

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Solveig
I Söderala socken har, enligt Grill, Första Norrlands 1:adels Båtsmanskompani haft en rote nr 95 i Ellne. Eftersom det inte var ovanligt att soldater och båtsmän tilldelades namn efter sin rote skulle jag börja med att söka där.

2013-02-17, 11:31
Svar #2

Utloggad Solveig Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1983
  • Senast inloggad: 2015-06-05, 17:54
    • Visa profil
Tack Lars för ditt svar.
Ha en bra dag.......mvh Solveig
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken A-E » Båtsman. /Moderator Yrken

2013-03-04, 23:52
Svar #3

Utloggad Madeleine Endre

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 11:28
    • Visa profil
Hej,
 
I min släktforskning har jag påträffat en ana, Johan (benämns också Jacob) Olofsson Sahlin från Ullånger. Han antogs enligt G. Strömbergs hemsida till ordinarie båtsman år 1753. Han kallades uppenbarligen till Stockholm eftersom han ska avlida där i januari 1773. Jag har försökt googla på detta för att förstå varför han kallades till Stockholm men har inte helt kunnat bringa reda i detta och då bland annat träffat på sidan http://www.algonet.se/~hogman/slbatsman_Y.htm. Tolkar jag det rätt eller fel att han kallades till Stockholm i samband med upprustningen efter Gustav III:s statskupp eller fanns det andra anledningar? Jag är inte så inne på krigshistoria eller militäria och vore tacksam för förklaringar.
 
Mvh
 
Madeleine

2013-04-29, 19:11
Svar #4

Utloggad Anders Möller

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 16:41
    • Visa profil
Hej Madeleine,
 
Jag har många båtsmän bland mina anor och har försökt följa deras öden och äventyr. Jag kan bara gissa när det gäller din båtsman men turen till Stockholm kan bero på att han skulle mönstra på ett örlogsskepp, antingen för patrullering i Östersjön och Finska viken eller frakta soldater. Det kan även vara så att han deltog ombord på ett fartyg i neutralitetsvakten, dvs då svenska örlogsfartyg följde med och skyddade svenska handelsfartyg på Nordsjön och ner till Medelhavet. Han kan ha blivit kommnderad för att fylla vakanser på något örlogsskepp från Karlskrona. Inte alls ovanligt.
 
Det är rätt tidskrävande men hos SVAR finns Flottans Arkiv. Där kan du dels söka i Rullor, Båtsmanskompanier SE/KrA/0500-0503/0503/036/IV volym 63-67 som omfattar Västernorrlands kompanier. Här kan du om du har tur hitta din båtsman och möjligen få reda PÅ vart han är kommenderad. Du kan även söka i Sjöexpeditioner, skeppsmönsterrullor båda seriena, bundna och häftade. Här registrerades på vilket skepp båtsmännen mönstrade på, när de mönstrade under tjänsten och när de mönstrade av och ofta även vilket uppdrag fartyget hade. Jag har ägnat månader åt mitt dussin båtsmän och har funnit de mest fantastiska historier om mina anfäder och deras förlisningar vid Holland, strid med sjörövare i Medelhavet och strapatser i Nordsjön. Mycket kvällars jobb men det kan betala sig om man har tur.
 
Lycka till med din båtsman
mvh // Anders

2017-02-20, 11:42
Svar #5

Utloggad Stellan Tjernström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2017-03-01, 16:21
    • Visa profil
2. Norrlands båtmanskompani 2. Del (Senare Norrlands 4. Båtsmanskompani)
Min ana Anders Erson Kast antogs som båtsman i rote 127 i Själevad år 1803 med avsked 1829. Efter kontakt med Krigsarkivet har jag fått utdrag från generalmönstringsrullor 1809, 1810, 1816 och 1825, där min ana finns. En kommenderingsrulla finns för 1824 – 1827. Krigsarkivet beklagade att man hittat så lite information om den tid som främst intresserar mig, nämligen; vad gjorde han under Finska kriget (1808 – 1809). Skälet till mitt intresse är att mitt fritidshus ligger några km från Ratan, där det sista (senaste?) slaget på svensk mark ägde rum den 20 augusti 1809.
Min fråga är om någon vet något om vilka uppgifter kompaniet hade under finska kriget. Skulle någon dessutom ha någon information om något syneprotokoll för båtsmantorpet 127 vore jag tacksam om information. Torpet låg på råskillnaden mellan Öster Billsjö och Stensland, allmänt kallad Trånget

Stellan Tjärnström

2017-02-21, 10:14
Svar #6

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6955
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 06:12
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Man kan studera Carl Hamnströms "Båtsmanshållet i Ångermanland och Medelpad". Där står på s 215 att hela båtsmanshållet inkallades som besättningar på befintliga skepp och nybyggda slupar inför 1809 års sjökrig.
Sjlökriget norr om Umeå syftade tilla att landsätta svensk trupp norr om den ryska armén om 6000 man som var på väg söderut från Umeå. För det avsattes två linjeskepp (Kung Adolf Fredrik och Försigtigheten), en fregatt (Taramas) och ytterligare 52 fartyg med totalt 2500 mans besättning. Tveksamt om någon av båtsmännen lämnade fartygen från det den svenska arméstyrkan landsattes 17 augusti till dess den åter inskeppades ferm dagar senare.

2017-02-22, 00:41
Svar #7

Utloggad Stellan Tjernström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2017-03-01, 16:21
    • Visa profil
Tack för svar! Detta kan ju tyda på att min morfars farfar verkligen deltog i någon av aktionerna 1809, kanske till och med var på någon av sluparna som gjorde livet surt för ryssarna den 20 augusti vid träffningen i Ratan. Jag vet också att man som ett led i att ta Umeå hade patrullerande båtar i Umeälven, som senare drogs tillbaka. Jag skall gå vidare och räkna på hus stor numerär de fyra norrlandskompanierna hade. Men en än gång tack!

Stellan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna