ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fager, Anders  (läst 1313 gånger)

2015-11-30, 22:10
läst 1313 gånger

Utloggad Ingemar Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2022-11-13, 19:34
    • Visa profil
Hej,  
 
Jag har en ana som jag sedan länge jagat föräldrarna till.  
Personen heter Anders Fager och var båtsman i Södra Hallands båtmanskompani.  
Anders heter Johansson ursprungligen. Jag har bifogat Anders Fagers data i Båtmansregistret.  
Anders är alltså född i Köpenhamn, Danmark någon gång på 1730-talet.  
Var får man reda på att Anders blev antagen 1752?  
Kan man ta reda på Anders föräldrar?  
 
mvh/Ingemar
 

2015-12-01, 15:12
Svar #1

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Vad gäller båtsmän så skall du söka i ”Rullor flottan 1635 - 1915” och där bland ”Rullor båtsmanskompanier”. Leta efter Södra Hallands båtsmanskompani för den aktuella tiden som din Fager var båtsman, dvs 1752 - 1795. Hans rotenummer framgår av ditt inlägg, nr 42.
Här bör du finna uppgifter om när han antogs. Däremot hittar du inga uppgifter om hans föräldrar i båtsmansrullorna. På denna sida kan du få lite mer hjälp om hur du söker din båtsman, http://www.algonet.se/~hogman/soka_soldater_swe_f.htm
/Hans

2015-12-01, 18:48
Svar #2

Utloggad Ingemar Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2022-11-13, 19:34
    • Visa profil
Hej,  
 
Tack för svaret Hans. Jo, jag har allt funnit Fager i rullorna. Problemet är att jag inte hittar uppgiften i rullorna vilket år han antogs.  
Det star ju i.o.f.s 1752 i registret men det skulle vara intressant att se det så att säga på pränt. Detta saknas i rullorna från Södra Halland.  
En del av rullorna för Södra Halland är överflyttade till Norra Halland enligt uppgift i AD men jag kan inte hitta uppgiften om 1752 där heller.  
Det var bra ändå att veta att uppgifter om föräldrarna inte står att finna i rullorna. Det är Fagers föräldrar jag primärt är ute efter.  
 
Hur skall man tolka texten avseende nedanstående? Fager har tydligen klagat på kompanichefen och detta skall man sent glömma, eller?  
 

 
mvh/Ingemar

2015-12-01, 22:00
Svar #3

Lennart Altin

Är sidan av Hallands Båtsmansregister från en köpt skiva eller en för allom åtkommande på nätet?
 
Vad kan finnas under tryckningen; källor och kommentarer ?
 
Ett soldatregister bör redovisa sina källor om de skall anses trovärdiga.
 
Det svar som givits ovan ger intet, eftersom generalmönsterrullorna finns på andra ställen.

2015-12-02, 08:52
Svar #4

Utloggad Ingemar Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2022-11-13, 19:34
    • Visa profil
Hej Lennart,
 
Sidan ovan ur Båtmansregistret har jag fått från Birgitta Wiman, en av forskarna kring båtsmännen i Södra Halland.  
Birgitta är en av de forskare som står nämnda på denna sida.
 
På din undran över vad som kan finnas 'under tryckningen' är lite svår att svara på efter som jag inte förstår vad du menar.
 
Det urklipp jag bifogat kring Fager är för övrigt tagen från: Rullor flottan 1635-1915 IV:33 (1735-1808) Bild 890
 
Då är frågan: Var kan jag finna Generalmönsterrullorna för Södra Hallands båtmanskompanier? Jag antar att det är där jag kan finna antagningsåret för min Anders Fager.
 
mvh/Ingemar

2015-12-02, 14:06
Svar #5

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Rullor flottan 1635 - 1915 är namnet på själva arkivet. Detta arkiv innehåller i sin tur många volymer där även flottans generalmönsterrullor finns med.
 
Serie I - XIII innehåller alla rullor över båtsmän för 1700 - 1800-talen.
Serie IV omfattar kompanierna under Karlskrona Örlogsstation medan serie XIIIc omfattar kompanierna under Stockholms station. Här finns olika rullor bl.a. generalmönsterrullor.
 
En del rullor kan även hittas i Amiralitetskollegium arkiv. Det kan vara loggböcker, skeppsmönsterrullor mm.  
I en underserie till Amiralitetskollegium arkiv finns Sjömilitiekontoret som även de innehåller generalmönsterrullor. Här finns tre underavdelningar bl.a. ”Regementsskrivaren för båtsmanshållet” som innehåller generalmönsterrullor.  
 
Följande volym innehåller exempelvis generalmönsterrullor för Södra Hallands båtsmanskompani för år 1757:  
Flottans arkiv, Amiralitetskollegium, sjömilitiekontoret. 2.0. Regementskrivaren för båtsmanshållet  EIIIa1:6 (1757-1759) Bild 10 (AID: v748541.b10, NAD: SE/KrA/0501005)
/Hans

2015-12-02, 14:42
Svar #6

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Ingemar, jag hittade i den rulla jag refererade till ovan Anders Fager med information om att han är född i Köpenhamn samt att han antogs 1752. Se
Flottans arkiv, Amiralitetskollegium, sjömilitiekontoret. 2.0. Regementskrivaren för båtsmanshållet  EIIIa1:6 (1757-1759) Bild 5900 (AID: v748541.b5900, NAD: SE/KrA/0501005)
Denna mönstring av Södra Hallands kompani gjordes 1758. Det finns en mönstring av kompaniet från 1753 som du också kan titta i.
/Hans

2015-12-02, 15:50
Svar #7

Utloggad Ingemar Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2022-11-13, 19:34
    • Visa profil
Hej Hans,
 
Tack så väldigt mycket för detta. Hittade Fager i 1753 års rulla också. Nu är det bara att fortsätta att försöka hitta Fagers föräldrar.
Har letat i danska Rigsarkivet. Varit nere i Lund för att hitta eventuella passjournaler. Letat länge i de svenska kyrkoböckerna mm.mm. utan att lyckas.
 
h/Ingemar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna