ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 01) Allmänt  (läst 734 gånger)

2016-02-01, 20:12
läst 734 gånger

Utloggad Eivor Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 15:53
    • Visa profil
Jag har utan framgång letat i husförhörslängd och dödbok efter några tidiga båtsmän i Stråvalla socken i Halland. Men jag kan inte finna dem där, trots att jag funnit dem i båtsmansrullorna som båtsmän i Stråvalla. Skrev man inte in soldaterna i husförhörslängderna om de inte fanns tillhands när det var husförhör?
Soldaterna hette Jöns Månsson Weddig född 1692 och antagen som soldat i Norra Hallands båtsmanskompani 1726 och Olof Jonsson Weddig född 1718,antagen i samma båtsmanskompani 1739 och död 1742, eventuellt i krig.
 
Hälsningar
 
Eivor Gunnarsson

2016-02-02, 02:19
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4527
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 20:31
    • Visa profil
Vet inte hur det är för just båtsmän, men för soldater är det inte säkert att de bor på samma ställe som det de är soldater för. De kan alltså bo i annan rote eller annan församling.

2016-02-02, 08:04
Svar #2

Utloggad Eivor Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 15:53
    • Visa profil
Det kan de förstås göra. Jag letar i grannsocknarna. Någon båtsman före 1726 kan jag inte hitta, men det var kanske först då som Norra Hallands Båtsmanskompani bildades?
 
Hälsningar
 
Eivor Gunnarsson

2016-02-02, 12:50
Svar #3

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6202
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 23:21
    • Visa profil
Kan de inte finnas i Veddige? De heter ju så...

2016-02-02, 13:55
Svar #4

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 520
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 14:22
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Enligt Centrala Soldatregistret (CSR) tjänstgjorde båda dina båtsmän Weddig vid Norra Hallands båtsmanskompani. De tillhörde Kärra rote i Stråvalla socken enligt registret. Du bör mao leta upp Kärra i Stråvalla sockens husförhörslängder för att finna dessa båtsmän. Har du hittat Kärra i HFL utan att finna dem där?
 
Det framgår vidare i CSR att uppgifterna om Weddig båtsmännen kommer från Hallands Båtsmansregister som finns hos  Hallands Släktforskarförening. Deras hemsida finns på http://www.hallandsslaktforskare.se/  
På deras sida http://www.hallandsslaktforskare.se/index.php/publicerad-forskning/batsman finns mer information om Hallands båtsmän. De säljer tydligen även en CD innehållande Hallands båtsmän.
Du kan ju ta kontakt med Hallands Släktforskarförening för mer information.
/Hans

2016-02-06, 14:20
Svar #5

Utloggad Eivor Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 15:53
    • Visa profil
Jag har hittat de flesta av båtsmännen Weddig, dels i Kärra, dels längre bak i tiden i en grannsocken. Kvar finns de två första soldaterna Jöns Månsson Weddig och Olof Jonsson Weddig. Hallands båtsmansregister verkar ha tagit för givet att alla båtsmännen Weddig bodde på samma torp. Jag har beställt de utdrag ur deras båtsmansregister för båtsmännen Weddig.Men torpuppgiften stämmer inte för de första soldaterna. Det är mycket möjligt att de första  (eller den förste)båtsmännen kom från Veddige. Namnet tyder ju på det. Men tyvärr går det inte att få någon information därifrån. Mycket av deras kyrkböcker är förstörda i brand.
 
Hälsningar
 
Eivor Gunnarsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna