ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svärdsmedaljen  (läst 2264 gånger)

2013-03-18, 10:39
läst 2264 gånger

Utloggad Maini Langpohl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2021-11-03, 10:55
    • Visa profil
Min farmors far Sven Svensson (1836-1912) var husar vid Karl XV kompani och fick Svärdsmedaljen. Nu undrar jag vad det innebar.  
Mvh
Maini

2013-03-18, 12:01
Svar #1

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:26
    • Visa profil
Hej Maini!
 
Se:  
 
mvh
Stefan
Stefan Dake

2013-03-19, 08:56
Svar #2

Utloggad Maini Langpohl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2021-11-03, 10:55
    • Visa profil
Tack för tipset. Och jag som trodde att mina farmors far var en stor krigshjälte. Nu förstår jag att det räckte att ha arbetat på kompaniet i ett visst antal år. Det kanske var så att han arbetade med att sopa i stallet.
Mvh
Maini

2015-02-15, 22:26
Svar #3

Utloggad Lennart Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 21:46
    • Visa profil
Vad hände vid svärdsmedaljörens död? Skulle medaljen återlämnas till Kronan eller förblev den i familjens ägo? Jag är ättling till den indelte båtsmannen och korpralen Jöns Nilsson Malm, 1841-1898, Mörrum, Blekinge, och i båtsmannens bouppteckning finns den i varje fall inte med. Han tilldelades medaljen 1891.
/Lennart

2016-02-26, 13:26
Svar #4

Utloggad Mikael Sundbom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2016-09-14, 13:25
    • Visa profil
    • www.silvermedaljen.n.nu
Hej
 
De högre graderna i Svärdsorden skulle lämnas tillbaka till KMO, Kungliga majestäts Orden. Detta gällde alla högre grader av de svenska ordnarna. Men jag tror inte de lägre graderna behövdes lämnas tillbaka. Jag är dock osäker...
Det förekom att personer som blivit tilldelad en orden lät tillverka ett eget exemplar som kunde då behållas i familjen.
 
Med vänlig hälsning
Mikael

2018-04-11, 16:37
Svar #5

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Tack för tipset. Och jag som trodde att mina farmors far var en stor krigshjälte. Nu förstår jag att det räckte att ha arbetat på kompaniet i ett visst antal år. Det kanske var så att han arbetade med att sopa i stallet.
Mvh
Maini


Nja, man kunde iofs tjäna in Svärdsutmärkelser genom lång och trogen tjänst, men det var underförstått välmeriterad tjänst. Så det är sant, mannamod var inte helt nödvändig, men morske män definitivt.   :)
Så malaj kunde man inte varit, utan som sagt, vara välmeriterad i sin syssla.   


Såvitt jag förstår, innebar det också en liten pension - en gratialist,  vilket inte alls var självklart på den tiden, inte ens för långt arbete, vare sig inom det civila eller det militära.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna