ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Porträttgalleriet på officersmässen vid Kungl. Bohusläns regemente (red. Kristian Bernstone, Gunnar Höök & Leif Westbring), 2002  (läst 1507 gånger)

2005-01-11, 02:36
läst 1507 gånger

Mikael Hellman (Mhellman)

Är det någon som har denna bok och kan recensera den? Hur många sidor? Antal porträtt? Finns personregister? Bildkvalitet?
 
Jag söker en specifik person vid namn Georg Fredrik von Walden (1654-1728) som enl. Elgenstiernas verk om svenska adeln var kapten vid Bohusläns dragonregemente och sedermera blev överstelöjtnant år 1719. Någon som vet om denne person finns på bild i boken?
 
På Bohusläns Regmentes officersmäss finns en, enligt många bedömare, helt unik porträttsamling. I det s k galleriet hänger foton/porträtt på regements officerare från 1600 talet fram till nutid och i övriga rum målningar och porträtt av regementets chefer. I en oviss framtid har det varit angeläget att bevara samlingen i bokform och nu i december 2002 har den givits ut, Porträttgalleriet på officersmässen vid Kungl. Bohusläns regemente. I boken speglas också lite av interiören på mässen och dess inventarier.
Boken ges ut av Stiftelsen Bohusläns Regementes Officersklubbs samlingar och fonder på Backamo Vänners förlag. - www.bohuslans-forsvarsmuseum.se

2005-01-12, 16:54
Svar #1

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej mikael
 
Tyvärr finns det inget kort på von Walden, däremot på ca 650 andra personer som tjänstgjort som officerare och liknande. 216 sidor. Personregister finns, och vad det gäller bildkvalitet tycker jag den är bra, självklart är den beroende av hur orginalet har klarat sig igenom tidens gång. Några enstaka kan nog vara svårt att få till det i sin egen scanner.
 
vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2005-01-12, 22:57
Svar #2

Mikael Hellman (Mhellman)

Tack Patrick för informationen. Nu slipper jag köpa en för mig ointressant bok. Bättre att lägga pengarna på något man har konkret användning av för att vara ärlig.
 
Hur kommer det sig tro att von Walden inte finns med i boken? Är porträttgalleriet okomplett eller är uppgiften felaktig tro om von Walden verkligen har tjänstgjort vid regementet i fråga? Jag begär inte att Du Patrick skall ha något svar på den frågan men kanske du vet eller någon annan?

2005-01-13, 16:43
Svar #3

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej igen
 
Det står att boken inte upptar samtliga officerare som där tjänstgjort, den visar endast porträtt, så Elgenstiernas uppgifter kan fortfarande stämma. Det skulle kunna vara så att han efterträdes utav Generalmajoren Thure Gabriel Bielke. Han blev chef över Bohusläns kavalleri- och dragonregemente 1720 till 1728, dessförinnan var endast chef för Bohusläns dragonskvadron fram till 1720-06-11. För innan Bielke blev chef så var det några herrar som var Överstelöjtnant.Så du hittar nog von Waldens namn i rullorna.
Däremot upptar boken en helt annan sak som är intressant. Jag har sett att i äldre litteratur gällande en tavla som påstås vara av Fältmarsalk Rutger von Ascheberg f 1621  d 1693, Denna tavla påstås vara av Generallöjtnant Reinhold Rehbinder f 1643/4  d 1709 i denna bok. Det står emellertid att personen är identifierad som Rehbinder. Vet någon när och hur han blev identifierad ? Målningen hittades på Gullmarsbergs säteri 1860, som ägts av Ascheberg. Därför trodde de att den föreställde han. Alltså kan det tydligen inte stå något namn på tavlan. Finns det någon mer tavla av Rehbinder ?  Så det kanske finns folk som scannat in fel Ascheberg i sina anor, om de använt äldre böcker (början av 1900-talet om jag kommer ihåg rätt)Kanske någon vet mer ?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2014-02-05, 03:36
Svar #4

Utloggad Morten Aasberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2016-03-08, 11:24
    • Visa profil
Hei, Jeg lurer på om det finnes et portrett av Major Jacob Forsell (1788-1832) i denne boken. Han var karantenesjef på Känsö i perioden ca. 1820-1832
 
Med vennlig hilsen
Morten Aasberg

2014-02-05, 09:03
Svar #5

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Vänligen Patrick : )

2014-11-22, 11:08
Svar #6

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Morten!
 
Här kommer en bild på Jacob Forsell ur Svenskt biografiskt lexikon. Han är en av huvudpersonerna i min bok Ett skepp kommer lastat som handlar om karantänen på Känsö.
 
Hälsningar
Marianne K

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna