Gennem en artikel i Dansk Personalhistorisk Tidsskrift er jeg blevet opmærksom på, at der på Rigsarkivet i København findes mønstringsruller for borgerskabet i en del af de tidligere danske købstæder. For HALLANDS vedkommende er der mønstringsruller for 1588 for: Falkenberg Halmstad Kongsbakke Laholm Varberg Hvad angår SKÅNE er der mønstringsruller for 1624 for: Landskrona Lund Malmø Ystad Sølversborg For BLEKINGE er der mønstringsruller for Ronneby i 1634 og 1639. - Desuden er der også mønstringsruller for Helsingborg og for Visby, fra 1639. Endelig er der mønstringsruller for en hel del danske købstæder - f.eks. for Helsingør i 1583. Og sidst - men ikke mindst - er der en meget omfattende mønstringsrulle for København, fra år 1588 ! Den er indbundet i pergament med sorte og orange noder - måske med papirer fra klostrerne, fra før reformationen. Det er den tidligste mønstringsrulle fra København som jeg indtil nu har set! - Birte Boström har meget venligt oplyst mig om, at Skånes Genealogiske forbund er i besiddelse af materialet fra Skåne. Hvordan er det med det øvrige materiale - er det almindeligt kendt at det findes?