ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rullor 1620-1723 (äldre indelningsverket)  (läst 4603 gånger)

2009-02-17, 22:18
läst 4603 gånger

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag har med hjälp av Hans Högmans eminenta vägledning för soldatforskning, som finns här, letat mig fram till denna sida i NADen.
 
Här finns uppenbarligen rullorna för tiden innan 1723 och det skall gå att låna/köpa dessa kort från SVAR. Mitt problem är att jag inte vet vilka volymer jag skall låna? Jag är intresserad av föregångaren till Smålands Kavalleriregemente, dvs Smålands Ryttare som det hette fram till 1684. Tiden jag är mest intresserad av är 1656-1658 och de åren innehåller vart och ett 8-10 volymer. Går det att i förväg få reda på vilka specifika volymer jag kommer att hitta något om Smålands Ryttare i?
 
Mvh
 
Jonas

2009-02-18, 18:10
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Smålands Ryttare
Eftersom jag för några år sedan befann mig i samma situation som Du Jonas, vill jag dela med mig av mina erfarenheter, men samtidigt betona att jag inte är särskilt kunnig i ämnet militära rullor.  
 
Börja med att glöm de s k Smålands ryttare som beteckning i rullorna. Förbanden betecknas sannolikt under den här tiden med chefens namn. Detta är förhållandet när det gäller Östgöta ryttare under tiden 1622 - 1678 och sannolikt längre. Möjligheten att det är samma förhållanden med Smålands ryttare bedömer jag som stor- men jag kan ha fel.
 
- Låna volymen Regements- o regementschefsreg 1620-1723 (kortnummer, min anm) S 0219 12 (fische, min anm) vilket är ett register; Dock ser jag nu att samma register i NAD förefaller heta SO 0219 (sic!).
 
I Min kopia av ett SVAR-blad(?) betitlat Rullor 1620-1723 (med övre vänster hörnnotering 3. 2. 2) anges i förhållande till denna volym:
I detta register uppsökes roterande el. indelta regemnten (förband) på landskapets (länets) el. chefens namn. Värvade regementen sökes i allmänhet på chefens el. i vissa fall på regemnetets namn ( såsom Gula regementet, Koloniregementet).
 
Troligen finner Du i detta register en översikt med rullhänvisning. I fallet med Östergötland har jag en kopia av vad jag tror är ett utdrag av registret. Det ser ut på följande sätt (beskuret):


 
Utifrån registret kan man sedan leta sig fram till volymen under:  
Arkiv: Rullor -1723  
Serie: RULLOR-1723  
Referenskod: SE/SVAR/KrA-141010003/D1  
 
Fortsätter instruktionen med bild nedan.
Vänligen,
Olle Elm

2009-02-18, 19:07
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Som Du kan se av Östgöta-exemplet ovan står beteckningar för regementet och därefter siffran för rullan det gäller. Om Du går in i NAD/SVAR ser Du följande bild.

Tryck på Rullor-1723 Serie D1. Då är Du inne och kan studera de enskilda rullorna samt förbereda Din beställning på biblioteket eller var Du nu beställer.  
 
Om Du känner Dig osäker, ring Krigsarkivet och konsultera dem. Det är deras jobb att vägleda oss.
 
Berätta gärna hur det gick, då jag tror fler kan vara intresserade.
Vänligen,
Olle Elm
 
PS. Registret ovan finner Du under Register i bilden. DS
Vänligen,
Olle Elm

2009-02-18, 19:40
Svar #3

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Man tackar så hemskt mycket för den utomordentliga redogörelsen! Jag tror också att många efter mig kan ha nytta av det, därför försökte jag skapa en så tydlig trådrubrik som möjligt!
 
Jag hör av mig här igen när jag kommit någon vart...
 
Mvh
 
Jonas
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_magnusson den 18 februari, 2009)

2009-02-19, 17:52
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Jonas!
 
Till gagn för alla som vill forska på Smålands kavalleriregemente under 1600-talet ser registret till Rullor före 1723 ut så här i SVAR:s katalog:
 


 
 
Om SVAR kunde få tummen ur och även digitalisera dessa rullor skulle mycken ny forskning kunna göras. Kanske hinner Arkiv Digital före och nyfotograferar rullorna - detta hade varit en kulturgärning (vem kollar idag på svart-vit teve?). Förutom dessa rullor finns det även ofilmade räkenskaper för Smålands kavalleriregemente och även andra mönstringsrullor. Krigsarkivet har register på vad som finns för de olika regemnetena - mycket är ännu ofilmat.

2009-02-19, 19:39
Svar #5

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Tack Niclas!
 
(Då har man kastat en 50-lapp i sjön, korten från SVAR är nog på väg.)
 
Jag har fått samma reaktion från annat håll när jag letat info om detta. Åtminstone register av detta slag borde prioriteras!
 
/Jonas

2009-02-19, 23:12
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Jonas mfl, jag har skickat hela registret på Rullor före 1723 till Släktforskarförbundet som en pdf-fil och bett att de lägger ut det som en länk här. Filen är för stor för att jag själv ska kunna göra det. Registret gynnar ju alla - även SVAR som får folk att lättare hitta till deras mikrofiché. Senaste två veckorna har jag kommit i kontakt med två andra forskare (exklusive Jonas fråga ovan) som frågat just om hur man hittar i dessa rullor på 1600-talet. Kanske skulle en hemställan till riksarkivet öka på denna tillgänglighet digitalt? Fast helst skulle jag önska att de omfilmade mönsterrullorna eftersom flera av dessa mikrofiché jag tidigare lånat ifrån SVAR antingen varit för ljusa eller för mörkt exponerade.
Då det i år är 300 år sedan slaget vid Poltava skulle man kanske till sommaren se att det tillgängliggjordes mer av källorna till Stora nordiska kriget.

2009-02-19, 23:50
Svar #7

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se

2009-02-19, 23:53
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-02-23, 22:34
Svar #9

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Nu ligger Niclas rull-fil här:
http://aforum.genealogi.se/front/filindex.htm
Inlänkat från nyttiga länkar i vänsterkolumnen. Man kanske kunde önska sig en mer iögonenfallande plats men det blir det nog den dagen Rötter görs om.
 
Man borde väl förresten kunna önska sig scanning av de här handlingarna inom ramen för DAF - det står just nu på SVARs hemsida att de har fått ytterligare pengar att scanna för. Dvs, om tillräckligt många trycker på Rösta-knapparna så blir det nog utdelning.

2009-03-13, 09:30
Svar #10

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag har nu börjat gå igenom rullorna rörande Smålands Ryttare för tiden 1655-1660, dvs regementena under Erik Oxenstierna och Hans Georg Mörner. Jag har dock stött på patrull. Mitt intresse finns i Eksjö som ligger i Södra Vedbo härad.
 
Det var inte särskilt svårt att hitta delar i dessa rullor som handlar om just Södra Vedbo härad, men när jag började söka efter Eksjö blev det värre. Jag blev även förvirrad av att jag kunde konstatera att det fanns tio stycken socknar listade i rullorna, vilket stämmer överens med verkligheten, men ingen av dessa socknar var Eksjö. Det fick sin förklaring i att även Björkö socken är enrollerade under Södra Vedbo då BJörkö har varit en så kallad skate i denna härad.
 
Men det innebär att Eksjöborna inte har stått att finna!?
 
Jag börjar då ifrågasätta mitt eget resonemang som lett fram till att jag söker i just dessa rullor?
 
- Enligt mantalslängden 1655 bor i den gård jag arbetar med två män med hustrur.  
- 1656 bor där två ryttarhustrur och det dyker inte upp någon man i längden förrän 1659.
- Detta är under denna period som Karl X härjar som värst i norra Europa.
 
Därför har jag antagit att de två ryttarna är en del av Smålands Ryttare vilket är det regemente som ligger närmast till hands.
 
Men har jag tänkt fel här? Kan dessa ryttare från Eksjö vara enrollerade på annan plats?
 
Är det någon som kan ge mig en knuff i rätt riktnig vore det väldigt uppskattat!
 
Mvh
 
Jonas

2009-03-24, 22:16
Svar #11

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag har fått ett nytt uppslag till var jag kanske kan söka mina saknade ryttare från Eksjö. I boken Kungl. Smålands Husarregementes Historia står bland annat följande:
 
Sid 51. I maj 1655 samlade överste Oxenstierna sitt regemente i Kalmar, där det mönstrades inför det förestående fälttåget. Enligt kungens bestämmelser skulle en mindre styrka kvarstanna i landet.
 
Sid 54. Danmark skulle anfallas från två håll. Medan kungen skulle bryta in över den danska sydgränsen skulle riksdrotset Per Brahe med en styrka tränga över gränsen mot Skåne och Halland.
Smålands regemente till häst kom att ta del i båda dessa aktioner. Fältregementet följde kungen, medan det hemmavarande regementet ställdes under Per Brahes befäl.
 
Här framgår det alltså att en del av Oxenstiernas regemente blir kvar hemma och min tanke är att det kanske är där ryttarna från Eksjö kan finnas. Men min fråga är under vilket regemente skall jag söka? Jag har gått igenom registret som Niclas så tacknämligt lagt upp och jag hittar ingen passande notering om något regemente under Per Brahe vid tiden 1655, vare sig under Småland/Kavalleri eller på något annat ställe. Är det någon som kan veta något om detta?
 
Mvh
 
Jonas Magnusson

2009-03-25, 12:35
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Eftersom ingen svarar på Din fråga Jonas, hoppas jag Du vänder Dig till Krigsarkivet, samt meddelar här vilket svar Du får. Det här blir bra exempel på hur krångligt det blir ibland med dessa benämningar.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-03-25, 16:18
Svar #13

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Tack för tipset Olle, jag skall göra det (även om jag för tillfället är lite gramse på krigsarkivet).
 
Mvh
 
Jonas

2012-11-27, 19:12
Svar #14

Utloggad Hans Kihlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 05:18
    • Visa profil
Anders Linnarsson Svenske i rullorna före 1723.
 
Tack Niclas. Inte förrän nu har jag hittat ditt register över rullorna 1620-1723. Det underlättar betydligt. Men ändock hittar jag inte det jag var mest angelägen om. Anders Linnarsson Svenske står i t ex domboksprotokollen som ryttmästare från c:a 1656. Det finns också uppgifter om att han ruinerade sig på att sätta upp hästar och ryttare i Karl X:s danska krig. Hans begravningsvapen säger att han var ryttmästare vid Wermlands Cavalleri. Något sådant förband går inte att hitta i rullorna. Men i protokoll från Gillbergs härads tingsrätt vårting 1676 sid 5 framgår att Erik Jonsson från Kålsäterud i Långserud tjänat som corpral vid Wermlands Cavalleri  under Anders Linnarsson Svenske. Vid Wermlands Cavalleri har också tjänstgjort Johan Gabrielsson Sparfvenfeldt, han skall t o m ha blivit regkvm vid detta förband för att sedan återfinnas i Livregementet till häst. En annan som tillhört förbandet var kornetten Erik Karth.
 
Anders Linnarsson hittar man under åren 1633-36 i Överste Thomas Thomsons regemente (Närke- Värmland)men inte som ryttmästare 1657 -60. Jo, i rullor över adelns rusttjänst som inte hava tjänstgjort i Danmark 1658-59 finnas han med, men inte i något förband.
 
Har jag missat något? Eftersom Erik Jonsson har tjänstgjort under honom bör han ju hafört befäl nån gång som ryttmästare.

2012-11-27, 23:44
Svar #15

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hans!
 
Du har också andra källserier inom Militaria (Digitala forskarsalen, SVAR) som kan vara bra att gå igenom, t ex Avlöningslistor (Militiekontoret) och Meritförteckningar.  
 
Då han var officerare finns det goda chanser att hitta honom där.
 
Med vänlig hälsning /Leif

2013-12-08, 13:34
Svar #16

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Är dåligt förtrogen med arkivserien Rullor 1620-1723.
 
Vad är bästa sättet att i rullorna försöka identifiera en knekt som förekommer i skattehandlingar (t.ex. boskapslängder) och roterings- och utskrivningslängder?
 
Har ett konkret fall från Kävsjö, Jönköpings län, där jag försöker hitta en knekt Björn byn Hillerstorp. Denne Björn förekommer enbart i boskapslängden för 1631. Hittar honom inte i rullorna för infanteriet i Småland 1630 och 1631 där övriga knektar från Östbo härad verkar finnas under Adolf Hårds kompani.

2014-12-26, 13:08
Svar #17

Utloggad Hans Kihlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 05:18
    • Visa profil
Hur tillförlitliga är rullor 1620-1723??. Exempel:
 
Stämmer det som står i Frälsesläkter i Finland intill den stora ofreden sid 361 att Peder Didriksson Ruuth såsom major vid Närke Värmlands reg i augusti 1637 uppgav Werben utan motstånd och dömdes till döden samt avrättades 27/11 s.å. I Närke Wärmlands år 1637 oprättade munsterrullor på ryttare och knekter sid 49 (53) står Peder Didriksson som kapten och chef för 6. kompaniet. Rullan tycks upprättad i dec 1637 (sid 59 (63).  
 
Det här går inte ihop. Peder står som kapten inte major. Om han gett upp Werben i augusti kan han knappast varit kvar i tjänst i december. Har Frälsesläkter ....helt fel härvidlag? Tidsbestämningen av dessa rullor tycks f ö inte vara helt i sin ordning. Man hittar rullor i registren för viss tidpunkt som i själva verket enligt den aktuella handlingen kan vara uppgjord både ett och två år tidigare.

2015-04-01, 05:32
Svar #18

Utloggad Ben Hedenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 307
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 15:38
    • Visa profil
Hej,
 
Enligt Rullor 1620-1723 PersonReg:9 (1620-1699) Bild 1515 (AID: v793066.b1515, NAD: SE:KrA:0022) var Addich Memsen Ränte- och proviantskrifvare på Varberg. På kortet görs två hänvisningar till 1667: vol. 2, f. 59. och 1669: 14 b.  
 
Frågan gäller vilka volymer som avses och var volymerna kan återfinnas samt om de i så fall finns avbildade hos ArkivDigital. Finns det någon begriplig struktur i hur materialet är ordnat?
 
Bästa hälsning
Ben

2015-04-02, 10:29
Svar #19

Utloggad Lina Libell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2018-05-30, 11:42
    • Visa profil
Rullorna 1620-1723 är ordnade årsvis istället för regementsvis. För varje år finns både ett antal volymer som samlar de enheter som var förlagda på hemmaplan och volymer med månadsvisa rullor för de enheter som just då ingick i fälthärar eller låg i garnison. Exakt vilka enheter som finns i vilken volym varierar år från år, men i NAD finns innehållsförteckningar för varje volym.  
 
1667: vol 2. f 59 innebär att man ur serien för år 1667 väljer den andra volymen, som enligt arkivbeskrivningen i NAD för detta år innehåller Artilleri- och rustkammarfolk. Folio 59 ger följande bild:
1669:14B hänvisar till den volym som 1669 innehöll Generalmönstringsakter från mönstringarna i Västergötland, Dal och Bohus län 1669.
 
Om man använder SVAR så är rullorna relativt lätta att hitta i genom att välja Armens rullor under specialsök, fylla i önskat år och sedan läsa arkivbeskrivningen för respektive volym. Hur det är ordnat i Arkiv digital har jag däremot inte koll på.

2015-04-08, 20:48
Svar #20

Utloggad Ben Hedenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 307
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 15:38
    • Visa profil
Hej Lina,
 
Tack för en utförlig förklaring till hur materialet är ordnat i för hållande till referenser i olika källor. Det verkar som att just den bilden som finns i Riksarkivet inte finns ännu hos AD.
 
Bästa hälsning
Ben

2016-01-02, 18:10
Svar #21

Utloggad Johan Gyllenswärd

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 14:15
    • Visa profil
    • Min egen hemsida
Hej,
jag skulle vilja veta om det finns ett arkiv med officersbeställningar. Jag är på jakt efter Ryttmästarebeställningar för 1628-1632. Tacksam för tips på var jag kan finna dessa.
mvh Johan

2018-07-15, 18:03
Svar #22

Utloggad Jerker Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 15:37
    • Visa profil
    • Optihus AB
Hej!

Tack för all hjälp ni givit genom era inlägg här! Har nu kunnat finna Anders Nilsson 1617-1684 , Ryssby, Småland i rullorna. Det blev genast intressant då belägg inte kunnat ges varifrån han kom, mer än att han tillsammans med sin hustru Ingeborg Joensdotter 1630-1705 var gästgivare vid Nygård i Ryssby och tjänade Smålands Ryttare i ca. 30 år, först som ryttare och efter dansk fångenskap (illa medfaren) som rusthållare (fr.o.m. 1660). Anders Nilsson är tidigare än hösten/vintern 1657 skriven som ryttare i Hyalt, Ryssby och skrevs i Nygård senare år 1657. Samma år dog Joen Persson f. Selleberg, Ryssby. Joen var enligt uppgift Länsman och innehade samt brukade Nygård. Joen Perssons hustru Anna Jönsdotter omtalas kunna komma från Hyalt. Jag ponerar att Anders Nilsson också kan vara från Hyalt och möjligen därför har träffat sin hustru Ingeborg Joensdotter där. Nu ska jag, om möjligt, försöka komma fram till vilka bataljer Anders Nilsson varit med i. Han blev tillfångatagen i slag mot danskarna vid Malmö, kanske 1658.
Startade forskning inom ämnet hus, fukt, rötsvamp och mögel samtidigt som släktforskningen 1991 påbörjades. De olika ämnesområdena har på flera punkter kunnat slås ihop, vilket är synnerligen intressant. Fråga gärna. Mvh Jerker Andersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna