ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Krigskollegium Kansliet, register tillgängligt?  (läst 842 gånger)

2009-09-22, 22:30
läst 842 gånger

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
I NADen kan man se att det finns en hel del material på Krigsarkivet som rör Krigskollegium Kansliet (SE/SVAR/KrA-141010014). Det handlar om fullmaktsböcker, brevböcker och suppliker och de är mikrofilmade.
 
Det står rörande brevböckerna Alfabetiska register upplagda på myndigheter och personer i varje band.. Det är väl bra i och för sig men när det finns hundratals volymer blir det ju omöjligt att ta sig an på avstånd.
 
Finns ovan nämnda register sammanställda och tillgängliga på annat sätt?
 
Mvh
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_Magnusson 2009-09-22 22:35)

2009-09-23, 11:01
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Jonas!
 
Detta problem har jag delvis när det gäller utgående skrivelser från Krigskollegium. De har upprättat register över alla skrivelser från ca 1750-talet och framåt (dessa register finns inbundna i tjocka böcker i Krigsarkivets forskarsal), men registret är upprättat efter nummer på skrivelserna i varje volym, inte efter personer eller företeelser som nämns i skrivelserna, så det kan bli en hel del att gå igenom om man söker en specifik person.
 
Man skulle väl kunna tänka sig, i ditt fall, att de kunde tagit sig tid att sammanställa alla volymers register i ett samlat register (när det nu redan finns befintliga alfabetiska register i varje volym). Man skulle i så fall kunna hoppas att det fanns ett dylikt på Krigsarkivet (det finns en hel del register i forskarsalen, en glad överraskning), men vad jag kan minnas så har jag inte sett just det du efterlyser - detta vet ju såklart arkivarierna bättre än mig, så mitt tips är kort och gott att kontakta Krigsarkivet och fråga.  
 
Mvh/Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-09-23, 17:15
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Enligt välinformerad källa finns det motstånd emot att publicera sådana register och även emot Arkiv Digital, men dessa kommer nu äntligen att ta sig an Stockholm och förhoppningsvis då även Krigsarkivet och dess förnämliga, men svåråtkomliga register!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna