ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Amerikanska flottbesök under andra världskriget  (läst 1041 gånger)

2007-05-08, 17:40
läst 1041 gånger

Lars Kjellberg

Någon som vet vilka amerikanska krigsfartyg som anlöpte Göteborgs hamn under 2VK?
//Lars

2007-05-08, 23:28
Svar #1

Leif Hansson

Hur skulle det kunna gått till?? När hela Skagerak och Kattegatt var minerat med tusental minor och Sveriges handelsvägar västerut var helt avskurna.
Skulle Tyskarna då släppa in Amerikanska Krigsfartyg
till Göteborg??
 
mvh Leif

2007-05-10, 00:04
Svar #2

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Sverige lyckades genom hela kriget upprätthålla viss handel; svenska lastfartyg fick fri lejd. Men visst hände det att handelsflottans fartyg gick på minor.
 
Så rent teoretiskt skulle amerikanska flottan ha kunnat besöka Göteborg under andra världskriget.
 
Efter 07 dec 1941 (Pearl Harbor) var dock USA inte neutralt längre, och hade vi då tagit emot amerikanska flottan i Göteborg hade det genast setts som en gravt icke-neutral handling från Tysklands sida och kunnat leda till att vi drogs med i kriget - något den svenska regeringen till varje pris ville undvika.
 
Ingela

2020-11-28, 13:03
Svar #3

Utloggad Jenna Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2020-12-02, 14:35
    • Visa profil
Här finns flera böcker i en lista jag hittade som nämner amerikanska flottbesök i Sverige under olika former under andra världskriget: https://1miljonboktips.se/boktips/basta-bockerna-om-andra-varldskriget/

Registrerade mig bara för att säga det :)

Får se om jag gillar forumet.

Väl mött!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna