ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stupade och avlida under första världskriget  (läst 1975 gånger)

2002-12-06, 21:52
läst 1975 gånger

anna-lena skog

Om jag vet att en person från Uppland var inkallad under första världskriget och låg någonstans utmed gränsen längst upp i norr, där han dog, var söker jag för att hitta dödsorsak?  
Vet inte exakt var han befann sig då han avled, eftersom han blev svårt sjuk och troligen dog på något sjukhus.

2011-04-29, 07:07
Svar #1

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej!
 
För några år sedan hörde jag att någon frivilligorganisation (Röda Korset?) hade ett arkiv (i Schweiz?)  
med uppgifter om stupade i första världskriget.  
Tror jag hörde detta på radion och att uppgifterna då var nyupptäckta.  
Har absolut för mig att bl a stupade amerikaner skulle finnas med.  
Jag har sökt på nätet utan att hitta något om detta.  
Är det någon som känner till om dessa uppgifter numera finns tillgängliga och i så fall var?
 
Mvh
Marianne

2011-04-29, 07:35
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Om man läser längst ned på denna sida ser det ut som att man ska vända sig till International Committee of the Red Cross (ICRC) för att få uppgifter ur fångarkivet.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-04-29, 14:46
Svar #3

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Tusen tack för ditt snabba svar!
 
Mvh
Marianne

2012-09-02, 16:38
Svar #4

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
I'm searching for Emil Peterson born in Sweden, Skåne, Grevie parish in April 1897. Emil emigrated to USA in 1914.  
Please see:  
 
Emil was drafted for the First World War at the age of 21 and I'm trying to explore the possibility that he was killed in the war. The registration card is the last trace that I have found of him.
By the time he was drafted he was working and staying in San Jose California. His place of birth is stated, according to the Draft registration card, as something that looks like 'Elsibrogh' which should probably mean Helsingborg.
The name of his father was August Pettersson (Peterson).
 
I would be grateful for any suggestion of where to look for him.
Barbro

2012-09-02, 16:41
Svar #5

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Det går naturligtvis utmärkt att svara på svenska, jag skrev på engelska för att nå våra amerikanska vänner också.
MVH
Barbro

2012-09-02, 17:41
Svar #6

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hittade den här gossen i folkräkningen 1900, som kanske kan vara din Emil:
 
Carl Emil
f. 1897 i Grevie (Kristianstads län, Skåne)
s.
Pojke, barn i familjen
Salomonhög
Grevie (Kristianstads län, Skåne)
Födelseort i källan: Grevie Kristianstads län
 
Resten av familjen såg ut så här:
 
Petersson, Carl August   1866   Far, smedsarbetare, född i Hasslöv, Hallands län
Nyrén, Emma Josefina   1871   Mor, född i Slättåkra, Hallands län
(Barn), Carl Anselm   1895   Barn, född i Västra Karup Kristianstads län
(Barn), Ernst Edvin   1899   Barn, född i Grevie, Kristianstads län

2012-09-02, 18:02
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Bara för att din Emil mönstrade för Första världskriget betyder det inte att han deltog i detta, men du kan ju alltid kolla på denna sida: http://www.abmc.gov/home.php   som är en databas över de amerikanska krigskyrkogårdarna.

2012-09-03, 12:49
Svar #8

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Tack för den länken Elisabeth!
 
Jag har tidigare fått fantastisk hjälp med att leta efter min farfars bror här på AF;  
Källor » Arkiverat » Folkräkningen - US Census (efterlysningar) 2004-2008 arkiverat » Äldre inlägg (arkiv) till 30 december, 2007  
 
 
Nils Morgan Elfström, född 1893-03-16, tycks ändra namn i Draft-dokumentet i Utah 1917-05-06 till Nels Morgan eller Nelson Morgan.
 
Vid sökning i länken du bifogade hittade jag  
Neal Morgan
Private, U.S. Army
58th Infantry Regiment, 4th Division  
Entered the Service from: Vermont
Died: August 6, 1918
Buried at: Plot D Row 6 Grave 24
Oise-Aisne American Cemetery
Fere-en-Tardenois, France
 
Frågan är om Nils Morgan kan ha blivit registrerad i Utah, men sedan börjat sin tjänstgöring i Vermont?
Kan man få fram mer detaljer om Neal Morgan - födelsedata t ex?
 
Mvh
Marianne
 
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _  
 
Jag såg att man kan söka i US Census även idag.
Hittade en Neal Morgan, född 1893 i Vermont, både i 1900 och 1910 års census. Det är nog hans grav det gäller.
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Marianne 2012-09-03 23:38)

2012-09-03, 21:33
Svar #9

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Hjärtligt tack för svaren ovan!
Carin, Jag hoppas att jag inte har varit otydlig. Jag har koll på Emil och hans familj tills han skriver på sitt draft card. Visst är det rätt familj som du har hittat i Sveriges befolkning 1900.
 
Elisabeth, Tack för länken. Där fanns han inte, men jag ser ju att väldigt många saknas.  
Jag har ägnat en hel del tid de senaste dagarna med att leta i de Amerikanska folkräkningarna. (Ancestry har ju erbjudit registren gratis under några dagar.) Jag kan inte hitta honom i census och tänkte därför att han kanske försvann i Europa under kriget.  
Finns det något register där man kan se vilka av de som draftades som verkligen skickades iväg?
 
Vänliga hälsningar
Barbro

2012-09-10, 23:07
Svar #10

Utloggad Amanda Melin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2014-01-05, 22:59
    • Visa profil
Hej!
Min farfars far Per Wallin emigrerade, troligtvis från skåne, till Lettland.
Hans son Waldemar, min farfar, deltog som mycket ung i första världskriget och blev där sårad flera gånger.
Han fick också järnkorset som jag har kvar med tillhörande diplom.
 
Är det någon som vet om jag kan hitta information om honom i några arkiv någonstans?

2012-09-11, 09:24
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Amanda, du verkar ha missat ett svar du fått. Visst kommer Per Wallin eller, som hans fullständiga namn var, Johan Peter Göthe Wallin, från Skåne.
 
Se

2021-07-22, 11:43
Svar #12

Utloggad Joacim Hallberg

  • Major
  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-08-13, 12:58
    • Visa profil
    • www.westernfront.se
Hej!

Vill bara på detta enkla sätt meddela att jag håller på med ett projekt där jag försöka kartlägga de Svenskar som deltog i strider på Västfronten i första Världskriget, föll på Västfronten och är begravda alternativt hedrade där.

Det går att läsa mer om kriterium och andra värden via min hemsida www.westernfront.se.

Just nu forskar jag till största delen i digitala arkiv, men har även besökt fysiska arkiv i syfte att hämta in data.

Det största syftet är att hedra dessa Svenskfödda soldater som stred för sina nya länders styrkor, både för Commonwealth och Amerika. Jag har börjat besöka deras platser där de är begravda eller hedrade, och även de platser där de bedöms ha fallit. Förhoppningsvis har jag en liten guidebok klar runt 2025.

Hittills har jag 350 soldater i min databas, och ni info om dessa via min hemsida. Återkom gärna om ni har några frågor.

Jag är även intresserad att få tag på foton av dessa soldater, vilket jag ibland finner i vissa arkiv, men inte för alla, så känner ni att ni vill bidra med detta så får ni gärna kontakta mig.

MVH Joacim Hallberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna