ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pommerska kriget (1757-1762)  (läst 6023 gånger)

2014-12-17, 10:08
läst 6023 gånger

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Vid generalmönstring av Södermanlands regemente 1761-11-11 så sker det på en ort som heter Rim. Är det någon som har bra koll på orter i det gamla Pommern? Min gissning är att det skulle kunna vara den ort som idag benämns Grimmen. Men det vore trevligt med en säkrare bestämning av platsen.
 
Generalmönsterrullor - Södermanlands regemente 142 (1761-1763) Bild 176 (AID: v90786.b176, NAD: SE/KrA/0023)
https://www.google.se/maps/place/Grimmen,+Tyskland/@54.0907034,13.1573303,11z/data=!4m2!3m1!1s0x47ab7ed7c436dd57:0x04251ae8ad84bcf0 ?hl=sv (om du vill följa länken, kopiera länken till din webläsare, att bara klicka på den brukar inte fungera)
 
/P

2018-03-20, 09:19
Svar #1

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil
Jag har en ana som deltog som ryttare i Smålands kavalleriregemente (sedermera Smålands husarregemente) i Pommerska kriget 1757-1762. I en senare upprättad meritförteckning skiver han att han där var "commenderad till fri Corpsen". Vad är "fri corpsen"?

2018-03-20, 09:39
Svar #2

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Sprengportska frikåren var ett tillfälligt förband under Pommerska kriget bildat av Jacob Magnus Sprengporten. Googla på  namnet  så hittar du mera.

2018-03-20, 20:11
Svar #3

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil

Hej Lars,
Jag har själv en anfader som var med i Sprengtportenska frikåren. Han tillhörde Närke-Värmlands regemente.
För ett par år sedan var jag på Krigsarkivet, och fick där en volym med bevarade handlingar från frikåren (referens: SE/KrA/0046/F 1/20c). Det rör sig mest om diverse räkenskaper. Där finns dock även en manskapsrulla från 15 april 1762, med de soldater som skulle återgå till sina regementen. Tyvärr finns det inga kavallerister bland dessa.
På KrA fotograferade jag av alla sidor i volymen (knappt 100 stycken), och har nu skummat igenom dem, utan att hitta något om Smålands kavalleri. Över huvud taget refererar dokumenten nästan uteslutande till infanteri. Jag har dock läst någonstans att flera hundra kavallerister var knutna till frikåren, så det är mycket möjligt att din ana var bland dem.
Om du är intresserad, skickar jag gärna över mina bilder av handlingarna!
/Stefan

2018-03-20, 21:25
Svar #4

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil

Tack Eva och Stefan!
Att min ana deltog i Pommerska kriget för Smålands kavalleri råder ingen tvekan om. Detta bekräftas nämligen av ett par generalmönsterrullor.
Man kan tänka sig att "fri corpsen" var något tillfälligt förband av kavallerister (ev. från olika regementen), motsvarande det som i dag skulle kallas en stridsgrupp.
Alternativt kan det vara en mindre del av kavalleriregementet som hade frihet att operera fritt från de formationer som regementets huvudstyrka bildade. De kan (likt de dåtida s.k. jägarna i infanteriet) t ex ha utgjort en mer rörlig styrka på regementets flyglar.
Av nämnd meritförteckning får jag intrycket att det var ett plus att ingå i "fri corpsen" och kanske t.o.m. att det var de duktigaste ryttarna som ingick i denna kår.
// Lars


2018-03-20, 22:07
Svar #5

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil

Hej Lars,
Jag tror nog att din anfader befann sig vid Sprengtportenska frikåren. Om det står att han var kommenderad vid frikåren, har jag svårt att se att han skulle ha varit vid något annat förband.
Av vad jag läst om Sprengtportenska frikåren, har jag förstått att det var ett mycket speciellt förband, som skapats av den unge och mycket duglige officeren Jakob Magnus Sprengtporten. Dittills hade den svenska krigföringen präglats av en oerhörd ineffektivitet, som helt misslyckades att ta tillvara på de framgångar man uppnått på fältet. För att råda bot på detta lyckades Sprengtporten driva igenom skapandet av ett helt nytt förband, dit de bästa officerarna och soldaterna skulle plockas från de ordinarie regementena. Dessa skulle få ny utrustning, samt operera enligt helt ny taktik, ofta bakom fiendens linjer. De kom också att utmärka sig under den tid förbandet var aktivt. I samband med krigsslutet upplöstes frikåren.
Jag har full förståelse för om din ana såg det som meriterande att nämna att han deltog i kåren!  :) Min egen anfader fick tyvärr aldrig den möjligheten: I slutet av kriget står det noterat i rullan att han kvarlämnats svårt blesserad i Friedland, senare kompletterat med att han var död.
/Stefan

2018-03-21, 06:54
Svar #6

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil

Stefan!
Intressant det du skriver. Återstår dock att på något sätt verifiera att min ana ingick i Sprengtportenska frikåren. Eftersom denna kår tydligen inte innehöll något kavalleri får man tänka sig att han ingick avsutten. Var/hur får jag fatt på den rulla du nämner?
Bra dock att din ana hann sätta barn till världen innan han hamnade i Pommern. Annars hade du inte varit precis den du nu är. Min ana var ung, kom helskinnad hem och bildade familj först efter kriget.
[/size][/color]
// Lars
[/size][/color]

2018-03-21, 16:04
Svar #7

Utloggad Christer Edenfjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:17
    • Visa profil
Hej Stefan o Lars!
Har själv ett antal anor i detta krig, bl a ryttare i Östra Göinge Compagnie. 15 ryttare från detta kompani togs ut till "Fricorpsen" år 1761 och i
"Kungl. Skånska Dragonregementets historia Del III av C.G. von Platen beskrivs det så här:

"För att avvisa de närgångna anfallen nöjde sig Ehrensvärd till en början med att utsända detachement men vidtog senare åtgärder för att skapa en frikår av lätta trupper, något som visade sig vara till stor nytta. Kåren sammansattes av infanteri och kavalleri, som antingen på frivillighetens väg eller genom order uttagits för tjänsten.
Kavalleriet utgjordes av dels 60 frivilliga från varje kavalleriregemente, dels 60 kommenderade från vartdera av de skånska kavalleriregementena. Infanteriet bestod av fyra kompanier frivilliga och dessutom av tre kommenderade bataljoner med sina regementskanoner. Major J. M. Sprengporten som gjort sig känd som en framstående, företagsam och djärv krigare placerades som chef för frikåren. Från Södra Skånska regementet kommenderades till frikåren löjtnant A. Schönström samt kornetterna Funck, Segerstedt och Stålhammar."

// Christer E


2018-03-21, 17:18
Svar #8

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil

Christer!
Tack!
Kungl. Smålands Husarregementes historia (Eksjö 1975) är mera ordknapp:
"Också under 1761 års fälttåg följde den småländska ryttarstyrkan huvudarmén och tog verksam del i undsättningen av staden Malchin och fäktningen vid Neu-Kahlen den 1 januari 1762."
Men denna text ger snarare intrycket att min ana skulle ha ingått i general Ehrensvärds undsättningsstyrka än i inringade Sprengtportens frikår.

2018-03-21, 17:44
Svar #9

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
På Litteraturbanken.se finns memoarer av Heinrich Schuck ( ja vara tyskt u)
Om Johan Magnus Sprengtporten.


Går där att söka på Malchin

2018-03-21, 18:19
Svar #10

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil

En förmodligen mera heltäckande bild av det (ur svensk synvinkel eländiga och misskötta) Pommerska kriget ger Teofron Säve: Sveriges deltagande i sjuåriga kriget åren 1757-1763 (Sthlm 1915).
Jag slarvläste detta verk för ca tio år sedan. Eftersom jag nu inte kan finna den på nätet förmodar jag att haft den som fjärrlån från biblioteket.

2018-03-21, 20:39
Svar #11

Utloggad Christer Edenfjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:17
    • Visa profil
Både "Kungl. Skånska Dragonreg..etc" och Teofron Säves "Sveriges deltagande i sjuåriga kriget åren 1757-1763 " fick jag tag i på Bokbörsen i snygga ex med alla kartor oskadade, och "Försök till en Historia öfver det förra Pommerska Kriget: 1757 - 1762" av Gustaf von Schantz (Stockholm 1811) finns på nätet som Google-bok, och kan vara nyttig trots dammet. Här beskrivs en del angående Malchin och Sprengtportens insatser här.


https://books.google.se/books?id=-oZBAAAAcAAJ&printsec=frontcover&hl=sv#v=onepage&q&f=false


Känner någon till någon ytterligare bok som behandlar ämnet utförligt?

 

2018-03-21, 20:57
Svar #12

Utloggad Christer Edenfjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:17
    • Visa profil
Var tvungen att ta en titt på von Schantz "Försök till..." och ser nu att från sidan 127 där uppsättandet av FriCorpsen beskrivs, till bokens slut, handlar det mesta om just Sprengtporten och FriCorpsens insatser den sista krigsvintern, från Ferdinandshof och Rotemühlen till Malchin! Intressant läsning, att rekommendera den med anor i Fricorpsen, elitförbandet!
Sist jag läste den sökte jag info om mina Västerbottningar och lade kanske inte så stor vikt vid detta...

2018-03-21, 21:27
Svar #13

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil

Hej Christer,
Tack för den intressanta länken! Själv lägger jag upp den manskapsrulla jag har hittat i handlingarna rörande Sprengtportens frikår på Krigsarkivet. Det är tyvärr den enda listan över vanligt manskap som finns i volymen. Rullan upprättades den 15 april 1762 och listar sjuka och sårade soldater som skulle återföras till sina regementen. Samtliga 67 var infanterister. Detta är alltså inte på något sätt en komplett förteckning över manskapet.
/Stefan


2018-03-22, 08:49
Svar #14

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil

Sonia, Christer & Stefan!
Tack alla tre för information om vad som hände i slutet av den Pommerska sjuårskriget.
//Lars


2018-03-22, 09:56
Svar #15

Utloggad Christer Edenfjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:17
    • Visa profil
Tack Stefan för manskapsrullan! Skall gå igenom den med intresse! Har ytterligare ett tips om läsning på nätet. Här finns oerhört mycket info om allt inom "Seven Year War" där ju vår intressebit är Pommern. Mycket om deltagande enheter i olika arméer, personer, slag, belägringar, politik, fördrag etc.

http://www.kronoskaf.com/syw/index.php?title=Main_Page

God fortsatt info-jakt!

2018-03-22, 11:00
Svar #16

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil

Christer
Tack för tipset! Jag sökte vidare där och fann under "Sweden - Project Seven Years War" följande sammanfattning:
"It is not surprising that, after two wars lost in succession, at the outbreak of the Seven Years' War in 1756 the Swedish economy was not in a very good shape. The Army was not very well equipped and, during the war of 1741-43, had proven to be in a very bad condition. Furthermore, there was widespread corruption among the leading politicians of the "Hats Party" who equipped the cavalry with useless rifles and bad swords made from brittle steel that often broke in the middle of a fight. But maybe worst was the unusable bridge material that jeopardized General Gustaf David Hamilton's offensive against Berlin during the campaign of 1758. Finally, the Swedish Army started the war without a single light troop unit. Measures were taken in December 1757 to raise a small unit of hussars. Gradually, the Swedes were able to field a light brigade which proved to be very effective against the Prussians. [/size][/font]
[/size][/color]
Another factor who impeded the effectiveness of the Swedish Army was the pseudo-democratic "seniority system" which remained in effect until General Augustin Ehrensvärd, the best and last commander of the Swedish field army, took command. Ehrensvärd promptly broke with the seniority system. He chose young and elite officers for the newly formed light brigade and put it under the command of a brilliant young officer of Swedish-Finnish descent: Major Jacob Magnus Sprengtporten."[/size][/font]
[/size][/color]

2018-09-19, 09:40
Svar #17

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Är det någon som vet vad Karelska dragonkåren sysslade med under det Pommerska kriget 1757-1762?

/Paul

2020-12-20, 21:07
Svar #18

Utloggad Björn Renneus Guthrie

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-07-10, 11:45
    • Visa profil
Min FF FM FF F, ryttaren Anders Norström/Nordström, Tofta under rusthållaren generallöjtnant Hamilton  deltog i Pommerska kriget under densamme. Skedde så hans tillhörighet i Billesholms skvadron, Norra Skånes kavalleriregemente eller i ett separat, av Hamilton, uppsatt regemente - någon som känner till Hamiltons eskapader under kriget?
Björn

2020-12-21, 17:28
Svar #19

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Här står en del  om vad  Hamilton hade för sig under Pommerska kriget
https://sok.riksarkivet.se/sbl/Presentation.aspx?id=12485.

Anders Nordström tillhörde Frikorpsen som diskuteras ovan enligt
Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/899 (1760-1761), bildid: A0028921_00395

Anders Nordström diskuteras även här
https://forum.rotter.se/index.php?topic=174550.msg1569276#msg1569276

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna