ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Garnisonen i Wismar  (läst 1731 gånger)

2013-02-19, 01:44
läst 1731 gånger

Utloggad Jan Lodin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2021-12-17, 23:50
    • Visa profil
Hej!
Jag har läst att 1716 nödgades garnisonen i Wismar att kapitulera, Vet man vad som hände med manskapet? Var finns rullorna? Överfördes soldater till tjänst vid garnisonen via regementena eller rekryterades de på annat sätt? Tacksam om någon kan ge upplysningar om detta.

2013-02-19, 14:37
Svar #1

Utloggad Lina Libell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2018-05-30, 11:42
    • Visa profil
Vad jag har förstått överfraktades regementena så småningom till Sverige på danska skepp. Resterna av Kronobergs Regemente som varit förlagda i garnison Wismar sedan 1711 mönstrades exempelvis hemma i Åsum 9 november 1716, då saknades många män och de kvarvarandes mundering var oftast sliten eller borttappad.  
 
Rullorna är de vanliga generalmönsterrullorna, och vilka andra regementen som var förlagda i Wismar kan du kanske leta upp i regementshistoriken på Hans Högmans outtömliga hemsidor, http://www.algonet.se/~hogman/militaria.htm.

2013-02-19, 20:49
Svar #2

Utloggad Jan Lodin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2021-12-17, 23:50
    • Visa profil
Tack för hjälpen, Lina. Det kommer säkert att ta sin tid att ta sig igenom Högmans material.    
 
I Dalregementets rulla står bara: Siuk förd till Wismar numera frisk därsammastädes commenderad.  
 
Det står också Har gewär och gl. monderingen med sig och lärer monderingen wara försleten och abs. i Wismar.  
 
Han är alltså kvar i Wismar. Källa: Generalmönsterrullor - Dalregementet 098 (1714-1714) Bild 2050, AD.  
 
1716, 537/87, Olof Carlsson Giöök, efterblefwen på Tyska botten och vacant.  
 
1718, 537/87, står Giööks rote, Olof Carlsson efterblefwen på Tyska Bottn; istället af roten tillsatt in september 1716 Erich Ersson.  
 
Källa: Generalmönsterrullor - Dalregementet 099 (1718-1718) Bild 5330, AD.  
 
Detta är vad jag förstår en korrekt tolkning, gjord av lotta Nordin på Anbytarforum 2013-02-12.
 
Utgående från det säkert stora antalet anteckningar du sett i rullorna, skulle jag vilja ställa några fråror.  
 
Var det vanligt att man skrev allmänt Tyska botten i stället för en namngiven plats som exempelvis Wismar?  
 
Och begreppet efterblefwen, förekommer det ofta i rullorna och vad  betyder det egentligen? Blivit kvar eller kvarlämnad?  
 
Med vänlig hälsning
Jan Lodin

2013-02-20, 08:33
Svar #3

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 14:02
    • Visa profil
Kan 'botten' vara svenska uttalet av tyska 'Bodden'? Bodden finns framförallt i Vorpommern - http://de.wikipedia.org/wiki/Bodden

2013-02-20, 15:25
Svar #4

Utloggad Jan Lodin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2021-12-17, 23:50
    • Visa profil
Har tittat på Hans Högmans uppgifter och sett några andra källor på Nätet.  
 
Det förfaller som endast tre av de indelta regementena har verkat för Wisamars försvar inom perioden 1709-1716.  
 
Dessa är Svenska livregementet till fots,  Skarborgs regemente och Kronobergs regemente.  
 
Av de värvade trupperna finns inledningsvis 1714 ett dragonregemente  (Vietinghoffs) som förflyttas 1715 till Stralsund  för att där tillfångatas genom kapitulationen 1716. Till Vismar  förlades också från 1714 en bataljen i Holstein med sitt ursprung från garnisonsregementet i Stade.  Den tjänstgjorde i Wismars garnison fram till stadens kapitulation 1716 varvid bataljonen togs till fånga.
 
Dalregementet har inte förlagts till Wismar 1716 enligt dessa källor. Men kommenderad att vara kvar i Wismar blir Olof Carlsson utan uppgift i rullorna till vilken enhet han överförts. Endast noteringarna ”efterblefwen på Tyska botten” och ”vaccant”.

2013-02-20, 18:02
Svar #5

Utloggad Lina Libell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2018-05-30, 11:42
    • Visa profil
Jag håller med om att uttrycket efterbliven på tyska botten är vagt och otydligt, men jag tror att det vaga uttrycket beror på att man helt enkel inte visste vad som hände med Olof Carlsson.
 
Jag tolkar rullorna så att Olof Carlsson blev sjuk och fördes med sitt vapen och mundering från Dalaregementet till garnisonen i Wismar för vila/behandling. Sedan när han tillfrisknade så kommenderades han till något av regementena där, men skrivaren i Dalaregementet visste inte säkert vilket. Det enda skrivaren visste säkert var att Olof Carlsson måste ersättas med en ny rekryt och att denne måste utrustas med nya vapen och mundering. Ur regementets synvinkel så var det ju också ointressant vad som hände med den enskilde soldaten.    
 
Åtminstone i Svenska Pommern under dessa år verkar det inte varit ha ovanligt att soldater försvann utan att någon visste vad som hände dem. I det korporalskap i Kronobergs Regemente som jag har följt så var tre män döda, sex tillfångatagna av danskarna och fem män utskickad till Stralsund ... der bortablef vid mönstringen 1716. Året därpå kom en av de bortblivna tillbaka till Småland och återinsattes som soldat. Vad som hände med de fyra andra är svårt att veta. Den återkomne hade varit tillfångatagen i Stralsund men de andra kan ha stupat, dött av sjukdom eller helt enkelt ha deserterat. Rymningar och desertering var inte ovanliga under 1600-tal och tidigt 1700tal. I mitt korporalskap rymde exempelvis två män bara dagar före slaget vid Helsingborg i februari 1710 och tre månader senare rymde en tredje man.
 
Med tur och mycket envishet kanske du kan hitta Olof Carlsson i något av de aktuella regementena, eller också får du nöja dig med att veta lika lite som dåtidens regementsskrivare. Han dyker iallafall inte upp i Kinnevalds kompanis andra korporalskap.

2013-02-20, 20:32
Svar #6

Utloggad Jan Lodin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2021-12-17, 23:50
    • Visa profil
Lina, ett stort tack för din tolkning och redogörelse.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna