ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Belägringen av Wismar 1675  (läst 1134 gånger)

2013-11-12, 19:38
läst 1134 gånger

Utloggad Åke Abrahamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2015-06-26, 14:03
    • Visa profil
Hej!
Kan någon tipsa mig i letandet efter dokument beträffande belägringen av Wismar, då svenskarna försvarade staden, eller rättare sagt sina stormaktsintressen,men förlorade denna viktiga Östersjöhamn. Jag har en Hans Andersson Busk i mina anor, som avled i samband med denna belägring. Han tillhörde Värvat dragonkompani 6 från 1671 till detta år. I kompaniet ingår jämtländska soldater, som Hans Andersson Busk också var, men han var härstammande från Dalarna. Det är huvudsakligen hans öde som jag vill få belyst.(allt omkring får man väl på köpet s.a.s.)
Jag anar att Krigsarkivet kan ha information, men undrar om det finns något arkiv i Wismar, som kan vara lämpligt att besöka eller kontakta.
Tacksam, om Någon som har erfarenhet eller vet ändå kan höra av sig.
 
Hälsningar
Åke

2013-11-12, 21:44
Svar #1

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Det mest omfattande översiktsverket på svenska är Nils Wimarssons Sveriges krig i Tyskland. Wismars belägring avhandlas i del I, på s. 245-257. Värd att nämna är även Munthes Kungl. Fortifikationens historia, där belägringen berörs i del III:1, s. 345-348
 
Wismar var inte oviktigt, men fästningen var 1675 inte alls så utbyggd som den blev senare.

2013-11-13, 19:27
Svar #2

Utloggad Åke Abrahamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2015-06-26, 14:03
    • Visa profil
Tack Bengt för svar!
Nils Wimarssons bok har jag faktiskt läst, vilket gav mig en bra bild om belägring och tiden därikring. Jag skall försöka få tag på Munthes Kungl. Fortifikations historia och studera den. Skulle vilja veta mer om vad som finns på kompaninivå, vad gäller farsoter, skärmytslingar, avlidna och annat.
(Blev lite förvånad över placeringen av frågan under rubriken Skånska krig. Bara årtalet stämmer in på den kategorin, även om danskarna är inblandade även här. Jag hade i avsaknad av rätt rubrik skrivit frågan under Övrigt.)
 
Hälsar
Åke

2013-11-13, 21:23
Svar #3

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Det finns vad jag vet inte något modernt verk som behandlar belägringen i detalj utifrån lokala källor, men rimligen finns det ett och annat i Wismars stadsarkiv: http://www.wismar.de/index.phtml?NavID=1800.197&La=1 . Det är väl dock tveksamt om det i stadens handlingar finns militärt material rörande de svenska trupperna.  
 
Vad som därutöver kan finnas i Stade eller Greifswald vet jag inte riktigt. Krigsarkivet och Riksarkivet är väl annars logiska platser att starta.

2013-11-15, 11:13
Svar #4

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
I Landeshauptarchiv Schwerin finns ett arkiv efter den svenska räntkammaren i Wismar, vari ingår en del militära handlingar (bl.a. rullor). Det tycks väl dock som dessa i huvudsak härstammar från perioden efter 1690.
 
9.1-4 Schwedische Rentkammer in Wismar (1648-1803)
http://find.landeshauptarchiv-schwerin.de/
33,53 lfm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna