ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Slaget vid Fyllebro, Halmstad (1676)  (läst 1621 gånger)

2007-04-19, 21:29
läst 1621 gånger

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej.
 
Jag såg just på TV ett program om slaget vid Fyllebro 1676, då Svenskarna slog Danskarna.
 
100 Svenskar dog, bortåt 1500 Danskar dog.
 
Av dessa Svenskar som dog var en anfader till mig, mm ff ff fm morbror, Ryttmästare Lars d.y. Silfverswärd. Jag undrar om det går att få reda på i vilket skede av slaget han dog? Var det vid själva bron där en Tysk soldat själv dödade 17 Svenska soldater? Finns det i arkiv beskrivningar om själva slaget och om var och när Svenska soldater stupade?
 
Mvh Göran

2007-04-19, 22:30
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Eftersom Din anfader Lars den yngre enligt EÄ tillhörde Västgöta kavalleriregemente, vill jag fråga om Du kollat om det finns någon regmentshistorik skriven? För en del förband finns sådana, och då kan det ibland finnas skildringar av episoder som denna.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2007-07-31, 07:04
Svar #2

Olof Almkvist

det finns två böcker som, belyser detta. en på svenska samt en på danska. den danska boken heter: den skaanske krig 1675 - 79 av obersen N.P. Jensen och finns på Kr.A.* och den svenska boken heter kriget mot danmark 1675 - 79 av Gustaf Björlin.
 
*= Kr.A = Krigsarkivet.
 
Jag har inte läst de två böckerna så jag vill bara nämna de två böckerna.
 
Mvh.
 
Olof A.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna