ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läsproblem Torna häradsrätt  (läst 1028 gånger)

2013-06-09, 14:21
läst 1028 gånger

Utloggad Kenneth Holm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2020-09-02, 11:17
    • Visa profil
År 1818 avled min mm fm ff Påhl Pehrsson i förtid efter ett slag i hufvudet. Banemannen var känd från början och hamnade därför ganska omgående på Malmö fästning. Enligt uppgift från RA i Lund blev han dömd till döden genom halshuggning. 
 
Jag har fått ta del av domstolshandlingarna från Torna häradsrätt. Totalt rör det sig om ca 40 tätskrivna sidor. Men tyvärr är de väldigt svåra för mig att tyda fullt ut. Inte för att de är speciellt illa skrivna (se exempel), jag har bara så svårt få ett sammanhang i vad som står. 
 
Jag övar hela tiden och blir allt bättre på att läsa äldre handskriven text, men det går trögt... Samtidigt vill jag ju gärna veta vad som hände den där olycksaliga dagen som gjorde att min ana blev så illa slagen med en sten i huvudet av en f.d. fjärdingsman att han senare avled. 
 
Därför undrar jag om någon kan tipsa mig om hur man kan få hjälp att tyda/renskriva ett så pass stort dokument.
 
//Kenneth
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna