ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad står det här??  (läst 2291 gånger)

2002-05-12, 19:58
läst 2291 gånger

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Tack Anders för orterna. Tyvärr tillför det inget ytterligare i nuläget.
Svårt också att knyta Anders och Jon Swerkersson i notisen till de med samma namn i bou. Här måste man då kunna följa dem fram till dess.
Om man skulle spekulera att Karin Pärsdotter i bou 1789 är makan i födelsenotisen och att Anders Swerkersson är dopvittnet som är arvtagare. Då bör ju inte hennes man heta Anders, men det här kanske är alltför långsökt. Det har gått många år sedan 1756.
Intressant är Maria Axelsdotter. Hon bör ju även på nåt vis ha anknytning i sammanhanget. Axel? Swerkerssons dotter?
Hittar man And eller Axel Swerkerssons och Carin Pärsdotters vigselnotis någonstans?

2002-05-12, 20:59
Svar #1

Marianne Fröding (Ruth)

Till Birgitta!  
Det stämmer bra!! Jag fann dem i Gunnarskog AI:5 sid 204,men tyvärr försvinner familjens barn(??!!) i nästa Hfl.  
Tack än en gång!
Marianne

2002-05-12, 21:00
Svar #2

Lotta Nordin (Lotta)

Hej!
 
Nu är jag så gott som säker på att det står Rel. Jag har tittat i födelseboken för åren runt 1756 och där förekommer flera som heter Rel. En Rel Relsson och en Rel Olofsson. Rel Sverkersson förekommer också som dopvittne ett par gånger.
 
1759 5 juni får Rel Skomakare och Karin Persdotter en son, Per, och bor då på Orrevalla ägor. (Genline ID 436.28.90900)
 
Övriga Rel:ar har jag hittat på följande sidor:
436.28.86300 (Rel Sverkersson dopvittne, Rel Olofsson far, Rel Relsson far)
436.28.86400 (sidan som ovanstående bild är tagen från)
436.28.90600 (Rel Sverkersson dopvittne)
436.28.90700 (Elisabet Relsdotter mor)
 
Mvh//
Lotta

2002-05-12, 21:56
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ral/Rael är inget ovanligt namn på Vikbolandet.
 
I Östkinds bouppteckningar finns faktiskt en Ral Sverkersson:
 
1780 24/7 på Jämjö ägor efter avlidne ryttaren Carl Månsson Lundbom. Änka Anna Persdotter, 6 barn, på deras sida socknemannen Ral Sverkelsson i Tunatorp.
 
Enligt Rosenberg är Tunatorp en gård i Östra Husby.

2002-05-12, 22:01
Svar #4

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Hej Lotta
Bra information. Har aldrig hört Rel som namn, men tror att Du har rätt. Förkortning av Anders var det inte, saknades en punkt. Ret ser ut som ett A och det hela slutar på el.

2002-05-13, 00:18
Svar #5

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Namnet Ral är en starkt nersliten form av Ragnvald. Utvecklingen har varit Ragnvald > Ragvald > Ravel/Raval > Rael/Raal > Ral (se exempelvis Otterbjörks namnbok). En form Rel tycker jag dock låter egendomlig, eftersom Rael rimligen uttalades med betoning på första stavelsen (R?el). Att detta ord skulle kunna utvecklas till Rel förstår jag inte riktigt, däremot är det lätt att förstå att det trycksvaga e:et kan falla bort. Den som söker i RÖTTER på Raal, Rael och Ral får flera träffar, däremot finns inte någon som tidigare omnämnt ett förnamn Rel. Kan det vara så att skomakarens namn ska läsas Ral och inte Rel?

2002-05-13, 11:40
Svar #6

Lotta Nordin (Lotta)

På vissa ställen på ovanstående sidor jag nämner står det tydligt Rel och på andra Ral. En del skrivs lite otydligare och kan vara antingen eller.
Namnet Reel finns med i Anbytarforum under Personnamn/Förnamn P-S. Den gången hade jag hittat det i Västergötland i början av 1800-talet.
Kan inte Rel/Reel och Rel/Ral/Rael vara samma namn?  
 
Mvh//
Lotta

2002-05-13, 18:36
Svar #7

Per Eriksson

Hej,
hoppas på lite hjälp eftersom jag har problem att tyda texten.  
Bilden är ett utsnitt från Västra Torsås C:2 22060 1720-1746, 4/4 p.322
 

 
 
Tackat på förhand för all hjälp
//Per

2002-05-13, 18:48
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jon Månsson i Flogmyra föd d. 3. döpt d. 5.
Föräldrar
Måns Larsson - hust: Karin Jonsdotter
Wittnen
Nils Månsson på Stommen, h: Elin Jonsdr i Ramnaberg
Swen Månsson i Mörhult h: Märta Månsdr i Myreberg
Måns Larsson i Julwik P: Ingeborg Månsdr på Åsen

2002-05-13, 19:26
Svar #9

Per Eriksson

Tack Anders,
då börjar ett och annat att falla på plats.
Flogmyra var nog det svåraste, aldrig hört talas om tidigare.
 
Mvh
Per

2002-05-13, 20:01
Svar #10

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ortnamnet för faddern Måns Larsson är hulwik, dvs dagens Hulevik i V. Torsås sn och inte Julwik.
 
mvh
Niclas R.

2002-05-13, 20:16
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Per,
Eftersom Flogmyra (dagens Flogmyran) var det svåraste för Dig att läsa, gissar jag att Du inte hade CD:n Svenska ortnamn installerad. Trots att jag forskat ganska länge - det kanske Du också har ... - välsignar jag den dag jag skaffade CD:n. När jag forskar i en församling startar jag CD:n/programmet och skriver in ex Västra Torsås och trycker på Sök. Vips har jag alla namnen i socknen. (Man kan ju få dem i en hfl också men det är inte säkert man lånar en samtidigt med en aktuell C:1 t ex).
Brukar också komplettera med att ha Explorer med ett uppslag på www.lantmateriet.com - Kartsök - öppet, så att jag direkt kan vandra runt på kartan. Fantastisk funktion där man snabbt också kan se gransocknarna genom att zooma.
En id? bara ....
Vänligen,
Olle Elm

2002-05-14, 10:01
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tack Niclas. Borde ha reserverat mig för ortnamnen, när man kör utan skyddsnät. Utan Rosenberg alltså.  Olles tips verkar bra.

2002-05-15, 09:02
Svar #13

Per Eriksson

Tack Olle och alla andra som hjälpt till.
Jag försökte besvara er igår men av någon för mig okänd anledning har svaret inte dykt upp här. Så, ett nytt försök.
 
För att tyda just ortnamn brukar jag använda Röda kartan eller http://www.calle.com/world/sweden/index.html men båda förutsätter att man åtminstone lyckas tyda första bokstaven. Annars bli liksom urvalet oändligt.
Nä, problemet är nog snarast att jag behöver bli bättre på att tyda dessa 1700-tals krumelurer. Eller fortsätta besvära alla hjälpsamma människor som finns här.
 
Tack än en gång
Per

2002-05-16, 17:57
Svar #14

Per Eriksson

Hej alla snälla forskare,
nu har jag lite läsproblem igen. Den här bilden är en detalj av Västra Torsås C:3 1747-1815. närmare bestämt 1760-10-01. Min tolkning är följande:
Ingiärd Håkansdotter i Hillandgiärde, född d.1 döpt d.3
Föräldrar:
Håkan Larsson. Hust. Kirstin Nilsdotter
Wittnen:
Klock. Nils Månsson på ?.Hust Kirstin Nilsdotter i Hillandgiärde
Johan Danielsson i ?ryd, Pig. Ingeborg Månsdotter i Rå?e
Oluf Andersson i Ryd. Pig. Elin Mattisdotter i ?
Som ni ser en del frågetecken, och så det märkliga ortsnamnet Hillandgiärde! Är det någon som har en bättre tolkning vore jag mycket tacksam.
 
{bild}

2002-05-16, 18:00
Svar #15

Per Eriksson

Nu blev det fel igen. Nytt försök!
 

 
Mvh
Per

2002-05-16, 18:31
Svar #16

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Stället heter Hillansgiärde och faderns namn är Håkan Persson.  Klockaren bor på Stommen, Johan Danielsson på Tartaryd Millomgården (Mellangård), Ingeborg Månsdotter i Råsgården och Elin Mattsdotter i Kiettlagården. Jag tycker allt är tydligt skrivet utom möjligen Tartaryd, som det finns en liten tveksamhet för (speciellt vad gäller den adnra och tredje bolstaven).

2002-05-16, 20:21
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Twetaryd bör det vara. Annars är jag överens. Jo, kvinnonamnet är Kierstin.

2002-05-17, 02:06
Svar #18

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Per!
Det märkliga Hillansgiärde skrivs numera Hillandsgärde, men Flogmyran är märkligare. Det finns ingen annan ort i Sverige med det namnet. Västra Torsås-borna säger Flåmyran,och det finns många skiftande stavningar.  
Eftersom Flogmyran är en av utgångspunkterna för min släkt, så kunde det vara roligt att veta om och hur du har dina anor där.
Kontakta mig gärna på min e-postadress:
ingegard.j@home.se
Förresten Elin i Kiettlagården heter Mattisdotter precis som du läste det.
Mvh
Ingegärd

2002-05-17, 09:28
Svar #19

Per Eriksson

Tack än en gång till er alla.
 
Håkan, ja det är möjligt att det är tydligt skrivet, men som du ser hjälpte det inte helt och hållet.
 
Anders, Tvetaryd är säkert helt riktigt. Jag har orten bland mina anor vid lite olika tillfällen genom åren under 1700-talet.
 
Ingegärd, din namne är min ff ff fm m. Jag skickar dig ett mail med lite mer info.
 
Mvh
Per

2002-05-18, 19:24
Svar #20

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
När det gäller Ö Husby-notisen så kan man få namnet till Olof Sverkersson om man noterar att undre delen av bokstäverna i förnamnet verkar avhuggna. Samma sak gäller slutet av sockenskomakaren.
 
Då får jag genast associationen Olof, t ex genom att sista bokstaven har ett streck så att det ser mindre ut som ett l än överdelen av ett f.
 
Men avhuggningen är kanske inbillning, pga bildens otydlighet.
För det torde vara Ral Sverkersson det är fråga om, han är ju rimligtvis identisk med den skomakare som får barn 1759 på samma plats, som f ö även i vår notis är skriven Orrewalla ägor, ej Årrewalla.
 
Men även jag tvivlar på stavningen Rel. Därför vore det intressant om t ex Lotta la in ett extra tydligt exempel på den stavningen. Mao istf att hänvisa till Genline, som inte alla av oss har, eller än så länge har anledning att ha.
Ulf Berggren

2002-05-18, 20:06
Svar #21

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Här kommer den första bilden Lotta nämner:
 

 
Mvh - Mats Högberg

2002-05-21, 09:16
Svar #22

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Får man befara att det är hämtat från Genline? Kanske via skärm-dumpning?
 
Hälsningar
Mikael

2002-05-21, 13:29
Svar #23

Lotta Nordin (Lotta)

Mats Högberg!
 
Du letade efter en Anna Andersdotter född i Östra Husby 1756. Det finns två stycken Anna Andersdotter födda det året.
23/8 föds Anna, dotter till båtsman Anders Arens(?) och hustru Lena Jonsdotter i Orrevalla. (Anders efternamn väldigt otydligt)
11/12 föds Anna, dotter till Anders Olofsson och Lena Jönsdotter i Knuttorp.  
Kan någon vara din Anna? Båda finns på Genline ID 436.28.86600.
 
Mvh//
Lotta

2002-05-21, 13:33
Svar #24

Lotta Nordin (Lotta)

Ulf Berggren!
 
Menar du att namnet Olof (i skrivstil), om man kapar nedre delen av bokstäverna, skulle se ut som Ral? Hur kan man få ett O till att se ut som ett R genom att kapa nedre delen? Och vart tar l-et vägen? Är det inte bättre att acceptera att man läst fel än att komma med krystade bortförklaringar?
Att lägga in bilder från Genline här så att texten blir tydlig är omöjligt, speciellt dessa sidor i dopboken från Östra Husby, eftersom dom måste förstoras upp ganska mycket. Det blir inte bra om man gör en skärmdump.  
Men vill du kontrollera dopboken själv så är det Östra Husby C:1 1701-1765.

2002-05-21, 14:43
Svar #25

Marianne Fröding (Ruth)

I Brattfors AI:2 sid 79 Forshyttan finns Bergsmannen Hinric Jonsson och hans hushåll. Längre ner på sidan finns vad jag tror står:
 drängen (<)Jonas Hinderson 1741
son hustru Maria Jonsdotter 1744
efter Jonas finns en text vad står där??
MVH/Marianne

2002-05-22, 09:06
Svar #26

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Hej Marianne,
 
Jonas har flyttat, därom råder inget tvivel. Bortfl. till .... i ....
Kan det vara Lungsund? Av krokarna över bokstäverna att döma så är det u, annars skulle Långserud kunna vara aktuellt. Båda orterna är bruksorter om nu Jonas ville vara kvar i bergsmiljön, men Lungsund är ju närmare.
Sista ordet - en ort eller en tidpunkt? Någon lär väl lösa det också...
 
MVH Kenneth i Mangskog

2002-05-22, 19:16
Svar #27

Marianne Fröding (Ruth)

Hej Kenneth!
Kan man vara säker på att det är en son till den Hinric Jonsson som står överst?
MVH/M

2002-05-22, 19:56
Svar #28

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Jag når inte Genline hemifrån (bredband i Mangskog? - Ha ha), men jag har för mig att Jonas hette Hindersson och stod som dräng. Frågan om han var son till husbonden är väl därmed helt öppen som jag minns det.

2002-05-22, 20:53
Svar #29

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Marianne!
 
Jag tittade på sidan ifråga via Genline. Och det är sannerligen inte lätt att läsa vad som står om Jonas Hindersson. Men Kenneth har rätt. Det står bortfl till. Men sen är det tji! :-) Det ser mysko ut, slungsänd med ett litet s i början, och efter det något som ser ut som vgfd. Nä, jag vet inte.
 
Men jag tittade i födelseboken och det finns ingen Jonas född 1741 som är son till Hindric Jonsson. I vigselboken hittade jag 1765 13/10 en Jean Hinricsson som gifte sig med pigan Maria Jonsdotter, bägge från Fors. Och under Hinric i hfl finns en son Jean, så det är troligen till honom sonhustru Maria Jonsdotter i hfl hör, inte till drängen Jonas Hindersson.  
 
Mvh//
Lotta

2002-05-22, 21:18
Svar #30

Marianne Fröding (Ruth)

Jag har hittat en ana i följande födelsenotis: Brattfors C:1
1766 januari 23(26) Anna Fors
Johan Hindricsson oh Maria Jonsdotter
Wittne: Bengt Håkansson och Johan Håkansson i Fors
drängen Hinric Hinricsson och Måns Jonsson ibm.
hustru Lisa Knöppel hustru Stina Olsdotter
pigan Britta Bengtsdotter och Stina Jonsdotter i Fors.
Min fundering är om det är de som står i nedanstående Hfl som är föräldrarna??
 
Forshyttan  
Bergsmannen Hindric Jonson 1707 [död 1766-02-01]
Annika Håkansdotter 1711 [död 1765-04-28]
                   Jean 1738
                   Håkan 1743
                   Hindric 1746
                  Nils 1746
                  Maria 1752
                 Britta[överstruken]
          drängen Jonas Hindricsson 1741
        dess hustru Maria Jonsdotter 1744
 
Det kan ju enligt dig Lotta, vara den där Jean??
MVH/Marianne

2002-05-22, 21:38
Svar #31

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Marianne!
 
Jean och Johan är samma namn. Så det är nog troligast att Maria och Jean är gifta, inte Jonas och Maria.
 
Mvh//
Lotta

2002-05-22, 22:28
Svar #32

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Marianne Fröding !
 
Inte för att det riktigt hör hit men Annika Håkansdotter och den Bengt Håkansson som nämnes som fadder är syskon. Föräldrarna till syskonen var bergsmannen i Forshyttan Håkan Bengtsson och dess hustru Marit Håkansdotter.  
 
Håkans bouppteckning från 8/6 1738 (Färnebo hr FIIA:1 s 225-) finns bevarad.
 
MVH Stefan Jernberg

2002-05-23, 10:13
Svar #33

Marianne Fröding (Ruth)

Hej fortsätter under Brattfors!!
Marianne

2002-05-27, 13:24
Svar #34

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Lotta!
 
Nu drar du förhastade slutsatser om att avhuggningen skulle vara en efterkonstruktion -
helt i onödan!
 
Den har hela tiden varit förutsättningen för tolkningen Olof. Däremot borde jag ha nämnt den redan från början, eftersom det är mycket svårt att förstå tolkningen annars.
 
Tanken var att vänstra delen av R:et motsvarade O:et och högra delen l:et, och jag inbillade mig att Olof kan se ut så i dessa trakter, där jag har forskat ganska mycket. Men jag missade att det blir kvar ett svårförklarat streck.
 
F ö har vi väl båda erkänt felläsningar vid tidigare tillfällen.
Och vi får väl se hur det blir med dina Rel-exempel, speciellt med tanke på att den varianten tidigare verkar okänd bland östgötaforskare.
Men pga sjukdom har jag tyvärr inte kunnat kolla detta än som tänkt, utan det lär dröja något.
Ulf Berggren

2002-06-09, 20:31
Svar #35

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag vill återknyta till notisen från Östra Husby. Eftersom bilden var dålig, bad jag en bekant i Vadstena att titta i originalboken. Det har tagit tid, men så här anser han att det står:
 
d. 13 [januari] föddes på orrewalla ägor sockneskomak. Ral Swerkersons och hust. Carin Pärsd. barn  Annika och christnades d.18. Testes Anders Swerkerson i Bobärga, Jon Swerkerson i Linnäs, Pär Sewardson i orrewalla, dr Måns Månsson ibid, dr [struket] Anders Pärson i Mastad. hust. Ingeborg Pärsd. i Linnäs pig Maria Pärsd. i bobärga och Maria Axelsd. i Helgestad

2002-06-14, 23:43
Svar #36

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Men man behövde inte kolla originalboken. På mikrokortet framgår det hur tydligt som helst att det står Ral.
 
På samma sätt räckte inte bilden ovan för att tolka notisen 1759 5/6, men på mikrokortet framgår det hur tydligt som helst att det står Ral också där.
 
Lottas övriga exempel har jag inte kunnat kontrollera, eftersom hon bara angett någon sorts intern Genline-kod, men jag är helt övertygad om att det står Ral även i dessa fall.
 
Uppenbarligen har vi alltså fortfarande inget fynd av versionen Rel i Östergötland, även om den tycks förekomma i Västergötland.
 
När det gäller de alternativa förslagen åt Mats på Anna Andersdöttrar f 1756 så heter barnet som föds 1756 23/8 i själva verket Aron. Och båtsmannen heter Anders Aronsson, vilket framgår tydligt på mikrokortet. Sonen fick uppenbarligen namn efter sin farfar.
Så då återstår bara en Anna Andersdotter, den som föds 11/12, om nu hon är intressant för Mats att undersöka vidare, t ex genom ev. bouppteckningar för föräldrarna.
 
Det är ju väldigt beklagligt om bilder från Genline blir så dåliga att de lurar folk att läsa fel.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna