ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vart är sidorna?  (läst 380 gånger)

2005-09-12, 13:59
läst 380 gånger

Utloggad Ann-Mari Ekman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-01-11, 10:57
    • Visa profil
Husförhör 1719-1803 står det på Knivsta,men när man blädrar hittar jag bara från år 1790? Skulle se vem som var föräldrar till Jan Jansson född 1765,tycker att det är flera jan som föddes och har svårt att läsa på födda,så jag ville kolla husförhören för att lista ut vem som var han.Fins inga husförhör före 1790,eller är det jag som är blind? MVH ann-mari

2009-10-19, 08:13
Svar #1

Sten Magnusson

Ett något sent svar på en tidigare obesvarad fråga.
 
Finns det register eller innhållsförteckning i husförhörslängden? Där brukar det stå vad som saknas/finns under olika tidsperioder. Första husförhörslängden brukar också innehålla arkivförteckningen för respektive arkiv och där får man ofta ledtrådar till vad som finns.
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-10-20, 08:22
Svar #2

Carl Szabad

Förmodligen avser frågeställaren (för fyra år sen) volymen Knivsta AI:1 som omfatter perioden 1790-1803, alltså inte från 1719! Någon tidigare hfl finns inte bevarad, eftersom det inte var lagkrav på att dessa skulle sparas. Tydligen har Rekolid, som filmade boken 1952, felmärkt inledningsskylten, så där står 1719 som startår.

2009-10-20, 09:40
Svar #3

Sten Magnusson

Tack för detta. Återkommer snarast möjligt.
 
Mvh/Sten Magnusson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna