ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad heter platsen?  (läst 1676 gånger)

2006-05-28, 11:09
läst 1676 gånger

Birgitta Ohlsson

Jag tror att det står Linstorp i Ciönga men stämmer det och vart ligger i så fall detta?
 
Mvh  
 
Birgitta
 

2006-05-28, 19:29
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Svar till Birgitta Ohlsson: Mitt förslag till tolkning av denna text är Liustorp i Giöinge, alltså Ljustorp i Göinge. Vet ej om det finns någon sådan plats i Göinge i Skåne? Då du inte skriver var du hittat denna textrad eller vem det gäller blir det lite svårare. Kanske du kan få bättre hjälp om du anger GID-nr.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2006-05-28, 22:31
Svar #2

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Enligt Rosenberg finns det ett Ljungtorp i Mellby socken, Västra Göinge härad, Kristianstad län. Förmodligen är det det som numera heter Ljungstorp, och enligt ortnamns-CDn ligger i Norra Mellby, Hässleholms kommun (ca 4,9 km SO om Sösdala).

2006-05-29, 12:41
Svar #3

Birgitta Ohlsson

Hej Britt-Marie och Carin
 
Det finns inget GID-nr, bilden är tagen på ett brev som jag har. Hela brevet finns inlagt under Närke -> Ytterligare ett brev. I brevet nämns även ett Ryssby. Vet någon av er om det finns något Ryssby i närheten av Ljustorp eller Lungtorp?
 
Mvh
 
Birgitta

2006-05-29, 18:27
Svar #4

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Svar till Birgitta Ohlsson: Det finns ju en socken som heter Ryssby i Kalmar län...Jag är nog rätt säker på att det står Liustorp i texten, du ser ju att det finns en släng över u, så skrev man i gammal skrift.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2006-05-29, 19:38
Svar #5

Utloggad Ulla Wimnéus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2021-04-20, 10:55
    • Visa profil
Och enligt Sv Ortsnamn finns det ett Ljustorp i Ryssby som ligger i Ljungby kommun, Kronobergs län.
 
Ulla

2006-05-29, 20:42
Svar #6

Birgitta Ohlsson

Tack för hjälpen. Frågan är bara vilket Ljustorp det är? Vad jag förstått så verkar det som om den person som bodde på Ryssby ställde till med en del förtret för brevskrivaren. Om man bara kunde tyda vad som står innan Ryssby kanske problemet med vilken plats det gäller skulle få sin lösning. Lägger in en bild på det som jag tyder till Ryssby. Skulle även bli glad över om någon kunde se vilket det understrukna ordet är? Det jag ytterligare kan tillägga är att det torde röra sig om ett ryttmästarboställe (Ljustorp) eftersom den som skrivit brevet var ryttmästare.
 

 
Mvh
 
Birgitta

2006-05-29, 23:53
Svar #7

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
... att såsom Stenhammar i Risby hafwa altid och serdeles uti ...

2006-05-30, 08:32
Svar #8

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Det var ju ganska lättläst när man fick se brevet, visst står det Risby och inte Ryssby.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2006-05-30, 12:19
Svar #9

Birgitta Ohlsson

Oj, jag var helt övertygad om att det var dubbla s när man skrev så här. Då kanske det blir lättare att även hitta Ljustorp. Tack så mycket för hjälpen.
 
Mvh
 
Birgitta

2006-05-30, 12:30
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det står Rj?b?. Eller i klartext: Rissby (i och j blandades ofta 'efter behag' förr).
 
Så visst är ? ett dubbel-s. Men det hittar man å andra sidan ofta där det skrivs enkel-s i dag...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-30, 14:01
Svar #11

Birgitta Ohlsson

Inte så konstigt att jag fick det till Ryssby då Tack för hjälpen Jörgen. Vet du förresten möjligtvis vart detta Risby ligger?
 
Mvh
 
Birgitta

2006-05-30, 17:18
Svar #12

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Enligt CD:n Svenska ortnamn finns det tre Risby:
 
Två i Uppland (i Rö och Viksta socknar) och ett i Östergötland (i Asks socken).
 
Det finns också ett Risbyn i Grytnäs socken i Dalarna.
 
Dessutom finns både Risbysjön och Risbytjärn i Starrkärrs socken i Västergötland, vilket väl tyder på att det åtminstone tidigare har funnits ett Risby där.
 
Något Rissby finns inte alls.
 
Men brevets Rissby kan ju stavas annorlunda i dag.
 
Försök att hitta brevskrivaren i Krigsarkivets Biografica-samling. Får du veta vilket regemente (och kompani) han tillhörde, så kan du den vägen hitta hans boställe.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-30, 18:20
Svar #13

Birgitta Ohlsson

Tack för hjälpen. Jag tänkte att man med ledning av namnet Risby kunde hitta vart Ljustorp kunde ligga? I brevet står som avslutning af Ljustorp i, plus en plats som jag inte kan tyda, förslaget jag fått är Göinge? Vad jag vet så fanns det två bröder Spilhammar, Peder och Anders som båda blev ryttmästare, eventuellt var H. Spilhammar en tredje bror som även han var ryttmästare. Peder bodde i Närke och Anders bodde i Viksta, Uppland. Det är väl inte helt uteslutet att även H. Spilhammar bodde i Viksta socken. Brevet som jag har är ställt till Nils Bielke som jag vet var chef för livregementet till häst, vilket regemente även Peder S tillhörde. Anders tillhörde enligt uppgift dels Kungl. Maj:ts livregemente Upplands kavalleri och dels Nils Bielkes kompani vilket det sistnämnda borde vara livregementet till häst. Jag har lånat Biograficasamlingen på mikrokort men där finns ingen H. Spilhammar nämnd. Tyvärr vet jag inte vad hen hette i förnamn.

2006-05-30, 19:15
Svar #14

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
November 1678 är under slutet av Skånska kriget, och  Livregementet under Bielkes befäl deltog där.
 
Räkna med att Ljustorp i Göinge (som det förmodligen står, även om den första bokstaven är ett tveksamt G) bara var en tillfällig förläggningsort; alltså inte hans indelta boställe, som förmodligen låg i Uppland.
 
Sedan är det inte säkert att en svensk på 'besök' i det danska Skåne lyckades stava ortnamnet korrekt. Det finns ju ett oräkneligt antal ortnamn i de gamla danska och norska (men numera svenska) provinserna som förvanskats av de nya herrarna...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-30, 20:17
Svar #15

Birgitta Ohlsson

Ja just det så kan det ha varit. Tackar så mycket för hjälpen. Jag skall undersöka om Braunerhjelms Kungl. Lifregementets till häst historia finns på mitt bibliotek för att se om H. Spilhammar nämns där. Där borde hans förnamn finnas med tycker jag.
 
Mvh
 
Birgitta

2006-05-30, 23:58
Svar #16

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Ryttmästare Anders Spihlhammar reste från Viksta(C) till Skåne 1675 och återvände 1679 enligt kyrkoräkenskaperna.
I Risby ägde han ett rusthåll (skattehemman om 7 öresland) fram till sin död 1696.
 
En dotter Anna var gift med Filmerus. Annas dotter gift Edin. Prästsläkter.
 
Dottern Catharina var gift med Anders Ståhle.
 
Dottern Sara hade en utomäktenskaplig förbindelse med kavallerikorpral Gotthardt Holtz från Nyland. De inhysta finska soldaterna blev väl omhändertagna? i Uppland. Hon blev senare gift med Sylvester Biugg.
 
Sonen Peter Spilhammar blev kyrkoherde i Vassunda.
 
(Många av uppgifterna har framforskats av Lennart Johansson i Jönköping.)
 
Rusthållen i Viksta tillhör Kruses/Norra upplands kompani.

2006-05-31, 10:57
Svar #17

Birgitta Ohlsson

Hej finns det någon som kan hjälpa mig fylla i texten där jag inte kan tyda ordet? Brevet är tydligen skadat i högerkanten men jag tror mig ändå kunnat tyda det mesta. Lite konfunderad är jag över vem det är som har tillfogat brevskrivaren âEURstörsta oförättâEUR?
 
Lägger även ut texten så långt jag själv kan tyda den.
 

 
Eders höga Excellens och Nåd sänder? jag underdånödmjuk tacksägelse för mycken mig wederfaren nåd och ynnest, vilken att städse kunna åtnjuta, jag alltid mig ombe? skall, den stund jag lever och näst detta betackar Eders höga Excellens jag underdånigst som haver tänkt? Förse mitt Compagnie med 2 Corpraler, dem jag efter Eders höga excellens order hafwer föreställt Compagniet och inrymt uti sina wissa qwarter förmodandes att Eders höga Excellens Nådgunstigast låter mig få dem behålla, helst medan jag uti detta innewarande år hafwer måst låta tvenne rustare? göra Corpralstjänst. ? bössorna som här qwarblewo äro några från de kommo i qvarteren ? hwilkas restitution till halsen eller annan förändring. Eders höga Excellens jag efter min plikt skall låta widare förnimma. October månads penningar för räntorna hafwer jag i anledning af Eders höga Excellens till herr Överste Leut.  
 

 
ankomna order uppburit, förwäntandes i Nåders Eders höga Excellens widare anbefallande som beträffande penningar till bössornas reparation på mönstringen skola användas hwilket mycket förswarligt är eller huru Eders höga Excellens den med behagar disponera. Eders höga Excellens och Nåd är jag högst förorsakat worden om att mig mycket angeläget är underdånödmjukligst att anlita att såsom storhemmanet? Ryssby hafwer alltid och ? uti i min frånwaro tillfogat mig största oförätt uti mitt och de minas hemvist, icke ? de många åtskilliga förmaningar som till honom skedda äro, utan han nu å nyå sedan jag från Skåne wid Christianstad ?, öwerfallit mitt tjänstefolk som på sitt arbete på åkern stadda woro, med hugg och slag in uti stugudörren och med ederliga skällsord utfarit. Eders höga Excellens högsta nådigst hafwa i minne? hwad hans kungliga majestät till Eders höga Excellens sade wid orders ? den Generalmönstring ?, och Eders Höga Excellens då och där lofwade willia hielpa mig ifrån denna oroliga ? han för sina tidiga begångna insolentier skulle blifwa wederbörligen afstraffat, huru om  Eders Excellens jag på det underödmjukast will hafwa ombedit på den min hustru och mina barn samt tjänstefolk uti mitt bortowarande kunde wara omutesterade? Emot hwilken höga nåd och Justitia befordrar jag enin till min dödsstund städse förblifwer Eders höga Excellens och Nåd.
 
Af Linstorp i Ciönga  
Den 28 nov 1678  
 
Underdånödmjukast
H.Spilhammar
 
Mvh
 
Birgitta

2006-05-31, 11:03
Svar #18

Birgitta Ohlsson

Tydligen gjorde jag fel vid länkningen men här hoppas jag den rätta kommer   här

2006-05-31, 20:51
Svar #19

Birgitta Ohlsson

Lägger in en bättre bild. Nog ser det väl ut som ett H eftersom linjen inte går ihop uppevid som det borde om det hade varit ett A?
 

 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna