ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Upp.skrift för vådadråp  (läst 743 gånger)

2006-04-28, 18:05
läst 743 gånger

Utloggad Leif Hasselgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 361
  • Senast inloggad: 2011-03-22, 09:26
    • Visa profil
Hej!
 
Vet någon vad påföljden blev för vådadråpet?
 

 
Undergick upp.skrift d 18/11-28 för begånget vådadråp, tyder jag det som.
 
Mvh
Leif

2006-04-29, 10:46
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag hittade på nätet ett citat från Strindbergs Paria, där det stod Ja, det är ju 2 års straffarbete för vådadråp.
 
Nu var det här ju under Strindbergs tid, men jag antar att det blev straffarbete även för det vådadråp du tar upp. Hur många år kanske varierade. Jag läste att hustrumisshandel, som ledde till döden, räknades som vådadråp, om det alltid gjorde det, det vet jag inte.
 
Det går ju att leta fram fallet i en dombok, för att se vad straffet blev.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-04-29, 11:59
Svar #2

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Uppenbar skrift skulle jag tolka det som. Det innebar att i kyrkan och inför församligen avlägga offentlig bikt för sin försyndelse.
DEt fanns också en anna typ, enskild skrift/avlösning, som försiggick i sakristian i vittnens närvaro. I bägge fallen skulle personen bekänna sin syndiga handling, be om förlåtelse och få välsignelse, allt enligt särskild ritual.
 
Vilken typ som blev aktuell var beroende på försyndelsens art.
 
Skriften/bikten var ett kyrkligt straff och hade inget direkt att göra med den påföljd som domstolen utdömde.
Christer Kalin

2006-04-29, 12:04
Svar #3

Utloggad Leif Hasselgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 361
  • Senast inloggad: 2011-03-22, 09:26
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!
 
Det här hände ju före Strindberg var född, men man kan väl anta att straffet inte var mildare då.  
Det här är en seglivad skröna som har vandrat i min släkt och den säger att någon hade blivit överfallen av ett gäng banditer som försökte stjäla hans häst en sen kväll i trakterna runt Sjöbo. Han råkade då slå ihjäl en av dem med en grej från vagnen (hammel, svängel?).
Det skedde alltså i självförsvar och jag trodde kanske att han kom undan med någon sorts prästerlig tillrättavisning för brott mot femte budet.
 
Det är lite kul att kunna bekräfta att skrönan är sann, även om händelsen är sorglig, det var min ffmfff som råkade ut för detta och det blir till att rota i domböckerna (måste läsa på först, nytt för mig).
 
Tack för hjälpen!!
 
Mvh
Leif

2006-04-29, 12:10
Svar #4

Utloggad Leif Hasselgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 361
  • Senast inloggad: 2011-03-22, 09:26
    • Visa profil
Hej Christer!
 
Nu börjar det klarna, man kan då på goda grunder anta att prästen skrev in det kyrkliga straffet i Hfl. och att det i domböckerna går att hitta det sas världsliga straffet.
 
Mycket tacksam för hjälpen!!
 
Mvh
Leif  nybörjare

2006-04-29, 17:12
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Leif! Om du tittar på husförhören efter denna händelse, står han då kvar? Om namnet inte är bortplockat från det hushåll han bodde i, så borde det väl stå något noterat om bortovaro? Ett tips bara :-)  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna