ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Swaldro ??  (läst 510 gånger)

2005-03-02, 12:04
läst 510 gånger

Utloggad Lian Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 316
  • Senast inloggad: 2016-10-23, 14:42
    • Visa profil

 
Vad tyder ni detta till?
Jag har letat efter möjliga och omöjliga orter/gårdar (Swaldro/Swalbro som jag tytt det till) men resultatlöst. Jag har tidigare lagt ut frågan uder Västergötland då texten kommer från en bouppteckning från Kinnarumma 1845, men det kan ju faktiskt ligga vart som helst.
Tacksam för fler tips!
 
Lian Ambjörnarp

2005-03-03, 10:44
Svar #1

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Lian
 
Det finns ett Svalbohult och en Svalbo mosse mellan Alingsås och Vårgårda enligt Lantmäteriet.
 
Mvh Åke

2005-03-03, 16:54
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Svaldre. By i Lerbäcks sn, Kumla hd, Örebro län. En gård med såg tillhör Skyllberg. Masugn tax. 1,000 kr. (nedlagd).
 
-Detta enligt Rosenberg-cd'n, kanske ett tips gott som något.. -Andra förslag (västgötska) från Rosenberg hade du väl fått några under 'Var ligger platsen' såg jag.
 
 
Här ser det dock verkligen ut att sluta med 'o', och om man tänker sig att d:et (precis som w:et) är något som 'kommit till' pga gammelstavning, kan det säkert avse något helt annat.

2005-03-03, 21:52
Svar #3

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
I vilket sammanhang står ordet, kan det vara något annat än en plats? Bara en fundering......

2005-03-04, 15:28
Svar #4

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 566
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:15
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Kan det inte bara vara så att den nedre delen av e:et inte syns på filmen? Det är ju ganska vanligt, i och med att man trycker svagare med pennan när man skriver vissa delar av en bokstav.
 
Mvh, Maud Lindeberg
mlind

2005-03-04, 17:28
Svar #5

Peter Karlsson (Peterk)

Få upp en större del av texten här är nog som nämnts inte så dumt..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna