ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Katekismilängd  (läst 921 gånger)

2003-10-14, 10:45
läst 921 gånger

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej
 
Jag skulle vilja få en bekräftelse på vad det står i denna bild. Den är hämtad överst från en Katekismilängd och är två av många kollumner som prästen märkerade när han förhörde befolkningen.


 
Den först rutan får jag bara till Kristi men är det verkligen rätt??
Den andra rutan står något om Capik fidei... men vad står det sen och vad betyder det? Antagligen så finns förklaringen i någon bok som handlar om just katekismilängder men jag har inte lyckats att hitta den.
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson

2003-10-14, 13:29
Svar #1

Utloggad Lars-Erik Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 319
  • Senast inloggad: 2018-01-03, 14:24
    • Visa profil
Jag tycker det står huust: i första rutan, dvs förkortning för hustaflan, som är ett tillägg till Luthers lilla katekes.
 
Mvh Lars-Erik Gustavsson

2003-10-14, 16:06
Svar #2

Kirsti Ervola

Den övre raden i den andra rutan ser ut som capit. fidei, alltså trosartiklar.
 
Mvh KE

2003-10-14, 20:54
Svar #3

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Lars-Erik och Kirsti
 
Huust bör det givetvis vara. Jag gjorde en ny jämförelse med hur prästen har skrivit i övrigt och det stämmer väl in! Att det står för Hustaflan var dock en ren nyhet för mig, så jag tackar speciell för den informationen!
 
Capit. fidei står det också, men står det Articelfor under dessa orden? Innebörden skulle alltså vara trosartiklar?!
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson

2003-10-15, 08:25
Svar #4

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Undrar om nedersta ordet är en förkortning av latinets genitiv pluralis articellor(um)
'artiklarnas'.
 
Mvh HS

2003-10-15, 11:22
Svar #5

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Heikki
 
Ja det är det nog. Jag ser nu att den tredje bokstaven från slutet inte går längre ner än bokstaven innan som med stor säkerhet är just bokstaven l. Det ser faktisk ut som om det står Articellor!
 
Stort tack för eran hjälp.?
Magnus

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna