ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: - Uppmaning! Lägg in bild från Genline med frågan  (läst 3673 gånger)

2004-06-11, 10:03
läst 3673 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej alla!
 
Jag vill be alla som använder Genline och ställer läshjälpsfrågor att alltid ta med en bild i frågan. Instruktioner för detta finns högst upp i den inledande texten under Läshjälp, liksom under Formatering i menyn till vänster. Det är busenkelt!
 
Varför?
 
Tre skäl:
 
1) Framförallt får alla som inte har Genline chansen att hjälpa till, och då ökar chansen att få svar på frågan!
2) För oss som har Genline innebär det trots allt en del merjobb att starta upp programmet och ta fram sidan. Onödigt, eftersom frågeställaren redan varit där och kunnat ta en skärmbild av sidan.
3) Mer viktigt är kanske att man ofta jobbar med en speciell volym under flera sessioner, och vill gå tillbaka dit man var när man startar programmet igen. Den sidan man var på sparas ju som ett bokmärke. Om man ska gå in och hämta upp en enskild sida för att svara på en fråga, så tappar man bokmärket, om man inte tänker på att spara undan det på något sätt, och sedan lägga tillbaka det. Hur som helst, en del merarbete.
 
Eftersom det är den som ställer frågan som vill ha hjälp, bör man underlätta maximalt för de som kan och vill svara. Om inte annat av eget intresse för att få hjälp med frågan.

2004-06-11, 21:44
Svar #1

Evy Jonsson

Anders Du har rätt. Men vad gör man om bilden blir så liten att den inte går att läsa och sedan försöker förstora den till läslig nivå,men inte går att skicka.
Jag tror att det är slumpen om man får svar.
 
Mvh Evy

2004-06-12, 11:34
Svar #2

Utloggad Torbjörn Gustavsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2009-09-11, 21:45
    • Visa profil
Hur tar man en skärmbild då? Jag hittar ingen instruktion för det.

2004-06-12, 12:48
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
På tangentbordet har du en knapp Print Scrn, brukar vara uppe till höger någonstans. Tryck på den så har du kopierat skärmen. Sedan kan du kopiera in den med Ctrl-V i ett bildbehandlingsprogram och även i många ordbehandlingsprogram. Där sparar du bilden (kanske efter att ha beskurit den och tagit bort onödiga delar) som jpg eller gif med maximal storlek 100 kB. Att bilden måste ha detta format och storlek beror på att Anbytarforum inte tillåter större bilder.
 
Det vore kanske bra om det även stod något om detta i instruktionerna, det håller jag med om.

2004-06-12, 19:40
Svar #4

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Anders,
 
Jag fattar inte hur man klistrar in skärmdumpen i ett bildbehandlingsprogram,vilket bildbehandlingsprogram(som är gratis)funkar det i?
Hur kan man beskära en bild i ett ordbehandlingsprogram tex. Word?
 
Tar jag en skärmdump får jag med hela min skärm med klocka,alla ikoner,öppna mappar etc.,kan man undvika det på något sätt?
 
Ursäkta alla frågor men jag fattar inte riktigt hur man gör.
 
Mvh,Anne-Lee Wilson.

2004-06-12, 20:43
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det finns ett smidigt freewareprogram, Gadwin PrintScreen (2.6) som underlättar att få skärmdumpar precis som man vill. Känns kanske inte riktigt som SnagIt (ett annat program för ändamålet), men å andra sidan så är Gadwin helt fritt och slutar inte fungera efter 30 dagar..
 
Besök http://www.gadwin.com/ så finner du länk för nedladdning osv.
 
 
Jag skall se till att det kommer instruktioner på vettiga ställen för det här med bildfångning och uppsändande av bilder (inkl. felavhjälpning vid strulande brandväggar) - men det blir inte just nu.

2004-06-12, 20:47
Svar #6

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Om du har Windows XP, så gör så här (borde fungera lika bra med Windows 2000. Kan inte testa med Windows 98 just nu.)
 
 
1) Se till att Genline-fönstret (Internet Explorer) har fokus. Tryck samtidigt på Alt och PrintScreen.
2) Starta Paint, som du hittar under Tillbehör i startmenyn.
3) Välj Klistra in. Nu har du en skärmdump som inte är hela skärmen utan bara Genline.
4) Välj verktyget Markera från paletten i Paint.
5) Markera det som är av intresse och välj Kopiera från Redigera-menyn.
6) Välj Ny från Arkivmenyn.
7) Ta tag i nedre högra hörnet på den vita ytan och gör den så liten som möjligt.
8) Välj Klistra in.
9) Välj Spara som.. och sätt filformatet till jpeg.

2004-06-12, 23:06
Svar #7

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Jag har WinXP.
 
Vad menas med fokus under Daniels nr.1?
Trycker jag på Alt+PrintScreen får jag en skärmdump av endast stapelndär man väljer län och församling etc.
Trycker jag bara på PrintScreen får jag,som jag sa innan,en skärmdump av hela skärmen.
 
Jag gjorde som Daniel skrivit(även om jag inte fick en skärmdump på endast kyrkboken)och visst funkar det men finns det inget enklare sätt att göra det på?
Skärmdumpen blev ju inte så bra heller.
 

 
Är det enklare med tex. det rekommenderade Gadwin PrintScreen ?
 
Mvh,Anne-Lee Wilson.

2004-06-12, 23:28
Svar #8

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Fokus betyder att fönstret är aktuellt eller vad man ska säga, att det är det du jobbar med. Det är bara att klicka i det så får det fokus.
 
Har inte provat Gadwin men det är nog enklare, dvs ett par steg färre att göra. Jag såg Peters inlägg först sedan jag skrivit mitt...
 
Skärmdumpen blir dock vad den blir, dvs kvalit?n reglerar du så gott det går genom att justera förstoring och kontrast med Genline-fönstren innan du tar dumpen. Den dumpen du just gjorde var väl förresten inte dålig?

2004-06-13, 00:43
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det gick ju bra, Anne-Lee! Efter några gånger så går det av sig själv. Det är ju bra att kunna ta kopior ur Genline på sin forskning även för eget bruk, inte bara för att lägga ut på Anbytarforum.
 
Pröva Gadwin, så går det nog ändå smidigare. Jag använder också ett liknande hjälpprogram för att snabba upp det hela.

2004-06-13, 09:57
Svar #10

Jan Ek (Janek)

Anne-Lees första försök tycker jag också blev helt OK. Likt Daniel föreslår jag att man försöker hitta den bäst möjliga förstoringsgraden och ljusstyrkan i Genline innan man fotograferar skärmen. Det är svårare att justera detta efteråt.
Anne-Lees klipp är lite för mycket förstorad tycker jag, blir onödigt taggig. Men fullt läsbar.
 
Ett bra råd tycker jag också är att man klipper med lite text runt raderna eller notisen man vill ha tolkat. Jag behöver ofta se andra exempel på handskriften för att bli säker på tolkningen. Att bara klippa ut ett enda svårtolkat ord rekommenderar jag inte. Det blir onödigt svårt.

2004-06-13, 10:34
Svar #11

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
För Daniel Berglund och alla som kör W98 kan jag bekräfta att den beskrivna metoden fungerar utmärkt även i Windows 98, åtminstone SE-versionen.

2004-06-13, 14:56
Svar #12

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Har provat Daniels tips och det har fungerat ibland och ibland inte. Varför fylls inte hela det vita fältet i paint med skärmdumpen utan en del blir vitt trots att jag fullföljer punkt 7 i Daniels beskrivning. Dessutom i punkt 6, välj ny på arkivmenyn, kommer frågan upp Vill Du spara ändringarna i dokumentet?  Vad gör jag för fel?
 

 

2004-06-13, 15:28
Svar #13

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Punkt 6. När du startar en ny bild stänger Paint den gamla. Du måste då välja om du vill spara den eller inte. Det är inget fel, utan beror på att Paint inte kan hålla två dokument öppna samtidigt.
 
Punkt7. Paint kommer ihåg storleken på den vita rutan du använde senast. Om din nya inklistrade bild har andra proportioner, så blir det en vit kant kvar. Du måste alltså beskära bilden för att slippa den vita kanten. Du gör egentligen inget fel, det är Paints begränsningar som är orsaken.
 
Så här ser din understa bild ut när jag behandlat den i Paint:
 

2004-06-13, 15:37
Svar #14

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Vid närmare eftertanke finner jag att punkterna 7 och 8 i Daniels beskrivning bör byta plats.

2004-06-13, 15:43
Svar #15

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Tack Bo.
Nu ska vi se om det har gått in i min träskalle.
 

 

2004-06-13, 15:47
Svar #16

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Nähä, vad blev det nu då?
Var nog att bakgrundsfärgen på Ditt inlägg gjorde att man inte ser skillnaden.  
 
Ett försök till:
 

2004-06-13, 15:48
Svar #17

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil

2009-11-14, 11:41
Svar #18

Sten Magnusson

Eftersom man i Paint har olika stora rutor beroende på att programmet kommer ihåg den närmast föregående storleken på den vita rutan har jag ett tips.
 
Gå in på menyraden och rubriken Bild. Markera därefter Attribut (Snabbkommando Ctrl+E). Markera sedan Bildpunkter. Därefter under Upplösning Bredd 50 Höjd 50. När man då klistrar in ny bild på en kyrkbok eller något annat blir ju den bilden naturligtvis större, men man slipper krångla med beskärningar av vita ramar o.dyl.
 
Jag har prövat detta ett eller annat år nu och det fungerar bra.
 
Vad gäller Anders inlägg från 11 juni 2004 kan väl inte nog upprepas att även källangivelse i form av socken/volym/tidsperiod/sida ska vara med som komplement till den bild som hör till en specifik fråga. Det behöver väl kanske inte vara riktigt så detaljerat, men är högst rekommendabelt för underlättande av svar på en fråga och för att dessutom få en korrekt tolkning av en text o.dyl.
 
För övrigt hänvisar jag till diverse diskussioner om källhänvisningar/-kritik, publicering av forskarresultat m.fl. på andra platser här i forumet.
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-11-14, 13:33
Svar #19

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Numera finns det ju alternativ till Genline (till skillnad från när diskussionen startades), så det är väl dags att ta bort Genline ur rubriken...
 
Med nytagna färgfoton  i stället för halvsekelgamla och raspiga svartvita foton, så minskar f.ö. behovet av att lägga in bilder under Läshjälp. För svårtydd handskrift behövs det naturligvis fortfarande läshjälp - men texten syns i varje fall...  
 
(Meddelandet ändrat av jts 2009-11-14 14:48)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-11-14, 14:36
Svar #20

Sten Magnusson

Nåja, det jag menade var väl egentligen att ska man använda sig av Läshjälp är det bra om man bifogar en bild på den text man är osäker på så att den som svarar kan studera bilden på direkten, givetvis isåfall med någon källhänvisning.
 
Annars har du ju rätt i att bildkvalité m.m. har förbättrats jämfört med tidigare och att det kanske inte skulle finnas så stort behov av Läshjälp som förut.
 
Nu är det ju så knepigt att med handstil vare sig det rör sig om den gamla tyska stilen som användes 1600 - 1800 och även senare kan bli lite krångligt att tyda beroende på vem som höll i pennan. Ta t.ex. en gammal präst med darriga händer jämfört med en ung med stadiga.
 
Jag råkade t.ex. på ett tolkningsproblem av en 1900-talstext bara för någon dag sedan p.g.a. att man skrivit en förkortning som jag inte begrep och bokstaven var otydlig.
 
Nu avvek jag från diskussionens huvudämne, men jag ska försöka hålla mig till det framöver.
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-11-14, 15:00
Svar #21

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Mitt inlägg var inte avsett som någon invändning mot ditt, Sten. Det var bara ett litet påpekande om att det numera finns alternativ till Genline - med tanke på diskussionens rubrik. (Alternativet Arkiv Digital är det f.ö. gratis att prova den här helgen. Följ länken i mitt förra inlägg.)
 
Ditt Paint-tips var f.ö. utmärkt. Jag brukar göra så själv...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-11-15, 12:14
Svar #22

Sten Magnusson

OK! Jag ber om ursäkt om jag lät lite gnetig. Det verkar för övrigt som om vi har en någorlunda gemensam syn på diverse källdiskussioner m.m. eller vad säger du?
 
Ber att få tacka för det du skrev om mitt Paint-tips.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-21, 00:46
Svar #23

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Jag förstår fullständigt att man vill ha bilder för att kunna bistå med läshjälp, men då borde det finnas lättillgängliga instruktioner för detta också. Detta saknas tyvärr här. Jag har samlat på mig flera problem nu och hade velat fråga för länge sen, men jag vet inte hur jag får till en bild! Jag har mailat till moderatorn men har inte hört något på nästan två veckor. Jag har bett en annan moderator om hjälp, men har fått mycket knapphändigt svar.  
 
Jag har ägnat TIMMAR åt att leta rätt på instruktioner och till slut funnit denna tråd, genom länkar hit och dit. Jag har följt Daniels instruktioner ovan, till punkt och pricka, men ändå får jag bara en stor vit underkant. Vad skall jag göra? Hjälp, please!  
 
Och varför kan det inte finnas lättillgängliga instruktioner någonstans? Det är kanske inte så konstigt att många frågar utan bild. Sorry om jag låter lite sne, men har blivit lite frustrerad att det skall vara så svårt att hitta instruktioner.
 
(Meddelandet ändrat av Gmariah 2010-12-21 00:50)

2010-12-21, 02:05
Svar #24

Utloggad Lennart Flodin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 556
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 18:20
    • Visa profil
Maria
Om du inte får till någon bild går det utmärkt att skicka frågorna ändå. Det är viktigare att ha med en bra källangivelse. När man ska tolka en svårtydd text är det bra att kunna jämföra den med annan text av samma skribent. Då har man mer nytta av att kunna bläddra runt i källan än av att få en bild på anbytarforum.
Mvh Lennart

2010-12-21, 12:38
Svar #25

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Nu har jag fått lite hjälp av en bekant och fått till detta, så snart dyker det upp en tråd i läshjälpsavdelningen.
 
Men jag tycker att instruktionerna för att få till en bild måste förbättras och tillgängliggöras lite mer. Annars är det inte så många som kommer bifoga bilder.  
 
Nu när jag har fått till det så har jag utarbetat ett förslag som bygger på Daniels instruktion ovan, men med vissa förtydliganden (särskilt punkt 7-8 nedan). Kanske kunde detta tillgängliggöras lite bättre också, på en mer synlig plats än i denna tråd. Och moderatorerna borde kunna informera om det också.  
 
1) Se till att det aktuella fönstret (Genline el annat) är synligt. Tryck samtidigt på Alt och PrintScreen.  
2) Starta Paint, som du hittar under Tillbehör i startmenyn.  
3) Välj Klistra in. Nu har du en skärmdump som inte är hela skärmen utan bara det aktuella fönstret.  
4) Välj verktyget Markera från paletten i Paint.  
5) Markera det som är av intresse och välj Kopiera från Redigera-menyn.  
6) Välj Ny från Arkivmenyn.
7. På frågan om du vill spara ändringarna i Namnlös klicka nej (eftersom Paint inte kan ha två fönster öppna samtidigt).  
8) Leta fram en blå liten prick i nedre högra hörnet på den vita ytan, eventuellt genom att klicka, och när markören ser ut som en dubbelsidig pil drar du i den så den vita ytan blir så liten som möjligt - mindre än bilden.  
9) Välj Klistra in.  
10) Välj Spara som.. och sätt filformatet till jpeg.

2010-12-21, 12:58
Svar #26

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Maria, det finns ett otal sätt att göra det du beskriver och det skiljer sig beroende på typ av dator och operativsystem. Att göra samma sak på ett nyare operativsystem som Windows Vista eller Windows 7 t ex ut så här:
 
1) Se till att det aktuella fönstret (Genline el annat) är synligt.
2) Starta Skärmklippsverktyget
3) Markera aktuellt område
4) Spara filen
 
Att redogöra för hur man skapar en skärmdump från sin egen dator är nog bäst att man försöker ta reda på genom att googla. Hjälper inte det så tycker jag nog i alla fall att fråga här på forumet är det bästa. Nog ska du kunna få hjälp!
 
Mvh

2010-12-21, 15:20
Svar #27

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Det viktiga är som nämnt av Lennart att det är en källhänvisning som ger möjlighet att hjälpa till oavsett vilken leverantör av kyrkböcker eller dylikt man har. Bra tips om utformning av källhänvisningarna finns i ordningsreglerna. Men om det är något annat än kyrkböcker man behöver hjälp att läsa så är ofta där också en bra källhänvisning till mycket stor hjälp för den som vill hjälpa till med tolkning/tydning.  
 
Sedan kan man som släktforskare själv ha nytta av de hjälpmedel i form av ordböcker etc som säljs t.ex. i Släktforskarförbundets bokhandel som du hittar på Rötter, både för möjliga tydningar och för hjälp med hur saker heter.
 
Hälsningar,
Eva

2010-12-21, 17:25
Svar #28

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Men nog hjälper en bild på problemet en hel del, om man som ev. hjälpare snabbt kollar igenom läshjälpsfrågorna.  
 
Finns en bild med är det i alla fall större chans att jag grunnar en stund på detta, än om jag måste logga in på AD eller någon av de andra innan jag ser vad det gäller.

2010-12-21, 17:29
Svar #29

Utloggad Elsy Stenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:50
    • Visa profil
Håller med Eva D. Man behöver inte lämna med en bild. bättre med källhänvisning, det gör det lättare att gå in och läsa och hjälpa till. Dessutom har man chans att kika lite runt omkring i boken eller på andra sidor, vilket också är värdefullt för tydningen,
PS: Jag kan iofs hålla med Maria H,Innan jag fick tips om att läsa ordentligt under rubriken Läshjälp tyckte jag naturligtvis att det var krångligt. Kanske de skulle stå en liten blänkare någonstans  bredvid  bifoga, följande...(klicka här för .....)
DS
 
(Meddelandet ändrat av Kryddan 2010-12-21 17:56)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna