ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Källhänvisning  (läst 1272 gånger)

2007-09-30, 08:49
läst 1272 gånger

Christian Andersson

Hej Eva.
 
Nu får du nog att ta bladet från munnen och förklara vad DISPOS är för någonting och vad det har med denna diskussion att göra. Består likheten i att de också har länkat till Natiomella Arkivdatabasen (NAD)?
 
Att lägga in relevanta länkar på en sida för att underlätta för sina användare är ingen nyhet för någon, utom möjligen för dem som sköter Anbytarforum. Lagt in länkar är något som jag har gjort alltsedan jag började hacka hemsidor.  
 
Jag hittar inte en enda länk till NAD på hela forumet, inte ens under ordningsreglerna, där de  det förespråkas att man bör ange korrekta källor, något som finns att hämta just på NAD.
 
Gå gärna in och titta på OSTKANTEN. Där kan du se min id? om hur en sockensida ska vara uppbyggd. Är det så det ser ut på DISPOS? Jag tycker det borde vara något liknande även på det här forumet.
 
Jag har förstått av ditt tidigare inlägg i den här diskussionen att du inte uppskattar mina förslag till förbättringar, hur konstruktiva de än må vara. Du kan vara helt lugn, det kommer inga mer förslag från min sida.
 
Jag tänker ägna mig helt åt vår nya sajt i fortsättningen. Anbytarforum är definitivt ett avslutat kapitel för min del.
 
Christian

2007-09-30, 09:09
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jag har inget emot förslagen, det är bara den otålighet som framskymtar i att de inte genomförs meddetsamma (när jag satt i Rötterrådet respektive i förbundets styrelse kom det en del mejl också). Att ta in Dispos var väl mest för att visa att det finns fler som tänker i liknande banor.
 
Finns det inga länkar till NAD här i Anbytarforum? Jag har faktiskt inte letat efter dem.
 
I de källhänvisningsanvisningar Michael och jag tagit fram finns en länk. I Litteratur-Sök finns en länk.
 
DISPOS beskrivs i Diskulogen nr 72 på sidan 8-9 (finns att läsa på www.dis.se). Sedan starten 2006 har mer tillkommit, Genlinekopplingen (till nära rätt sida) har funnits sedan starten men eftersom jag inte har Genline kan jag inte beskriva den, det hänvisas till kända register för kyrkböcker (LDS, folkräkningen om den får gå i den kategorin, föreningsregister) Rötters sök-databaser, historiska kartor, etc.
 
För DigiArkivs område tipsas om deras cd för respektive församling och diskussioner har inletts med ArkivDigital om motsvarande.
 
Sedan har vi glidit väldigt långt från ämnet källhänvisningar vid Läshjälp!
 
Hälsningar,
Eva

2007-09-30, 09:52
Svar #2

Christian Andersson

Hej Eva!
 
Bara en kort replik, sen får det vara nog.
 
Det är nog du som har glidit bort från ämnet, inte jag. Jag har föreslagit att man länkar till NAD från sockensidorna på Anbytarforum, jag anser det vara högst relevant i det här sammanhanget.
 
Jag har lagt in den här typen av länkar på de sidor jag har gjort sedan mycket länge. Långt innan 2006. Så man kan ju fråga sig vem som har hämtat hämtat id?erna var. Ärligt talat så hade jag överhuvud taget inte hört talas om DISPOS innan du nämnde det i din kommentar i går. Hade ni tagit tillvara mina tidigare förslag så hade ni kanske sluppit att hamna på efterkälken, Man kan inte dra allt i långbänk.
 
På vår sida har vi inte länkat till Genline av den enkla anledningen att det i stort sett inte finns volymbeteckningar på deras länkbara sidor. Det har inget med kvalit?n på deras bilder att göra.
 
När det gäller SVAR har vi länkar från respeltive sockensida till deras förteckning på NAD.
 
Att vi inte har länkar till Arkiv Digital och AD Online beror på att de inte har kommit in på vårt område ännu.
 
Tack för mig.
 
Christian

2007-09-30, 12:14
Svar #3

Eivor Andersson (Ema)

Det är väldigt tråkigt när man skrämmer bort duktiga användare på forumet anser jag.
Tips och id?er är ju aldrig fel.
 
Lite diplomati i styrelsen skadar nog inte ibland. Det skall ju inte handla om vem som är  
bäst hela tiden.
 
Äras den som äras bör, heter det..
 
[color=aa00aa]eivor[/color]

2007-09-30, 13:27
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Länkar till landsarkivets och SVAR:s förteckningar i NAD, samt till avskrifter, pastorsexpeditioner m.m. har funnits i Båhus Arkivguide (f.d. Båhusarkivet) sedan 2002 och i Göteborgs Arkivguide (f.d. Göteborgsarkivet) sedan 2005... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-09-30, 14:10
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Eftersom jag inte vill starta en diskussion på nytt ställe, så skriver jag här, fast det inte berör ämnet. Det är höst och nu bör väl alla vara tillbaka, men varför denna låga siffra på antal inlägg? Normalt brukar den ju ligga på ca 180. Många kända namn har försvunnit. Varför? Att folk har olika uppfattningar om hur saker och ting ska skötas bör väl ändå inte vara anledningen till att man flyr Rötter. Jag är säker på att Christian har stött på motstånd tidigare, men ändå stannat kvar. Nej, orsaken måste vara något annat.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-09-30, 20:44
Svar #6

Arne Johnsson Rämma

Det har ju blivit så väldigt trögt att komma in på Rötter och Anbytarforum så många kanske
därför avstår.
Mvh. Arne

2007-09-30, 21:08
Svar #7

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Först och främst måste jag säga att jag har svårt att se vad som orsakade att denna diskussion spårade ut (åtminstone bland vissa verkar det som), helt plötsligt så verkade allt handla om vem som var först med att presentera information på ett visst sätt.
 
När det gäller antalet inlägg så har det säkert att göra med att både Rötter- och Anbytarforumsidorna fungerar dåligt just för tillfället. Att sitta och skriva ett inlägg som sedan försvinner när det blir fel är ju förmodligen inget som sporrar någon att fortsätta. Men jag hoppas att ni andra, i likhet med mig, stannar kvar i väntan på att problemen är lösta!  
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-09-30, 21:50
Svar #8

Arne Johnsson Rämma

det är något som är konstigt.
En stund efter mitt förra inlägg-
så går det nu väldigt fort.
Mvh. Arne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna