ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2007  (läst 2478 gånger)

2007-09-26, 10:39
läst 2478 gånger

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Om man i sina förfrågningar om läshjälp inte enbart hänvisar till GIDnr, utan även tar med volymbeteckningen, t.ex. Säby C:2 sid 45, så kan även de som inte har Genline hjälpa till.
Beteckningen GID 592.26.41700 säger mig inte någonting.
 
Vänligen
Stig-Ove

2007-09-27, 00:16
Svar #1

Christian Andersson

Hej Stig-Ove!
 
Så här står det i anvisningarna för läshjälpen som flertalet av frågeställarna förmodligen aldrig har tittat i:
 
Lägg upp rubrikerna enligt principen: Socken, typ av bok, årtal, samt GID-nummer (när du känner till detta). Ordet 'Genline' behöver aldrig skrivas då man ändå ser att det finns på Genline om det finns ett GID-nummer med..
 
Inte ett ord om sidhänvisning eller annan precisering när sidnumrering saknas.
 
Det verkar som förbundet inte har förstått eller kanske inte vill förstå att det finns andra aktörer än Genline på marknaden. Varför ska man ange ett kryptiskt GID-nummer och inte numret på t.ex. mikrokort eller mikrofilmer.
 
Jag har mina original på mikrofilm, mikrokort och numera också på en del av DigiArkivs förnämliga CD-skivor. Allt sorterat efter volymbeteckning både i hyllan och i datorn. Jag har även tillgång till en skiva med militaria från Arkiv Digital, där är varje bild föredömligt indexerad med volymbeteckning och pagina.  
 
Efter vad jag har förstått så har Arkiv Digital samma förnämliga indexering på AD Online. Och dessutom bilder av högsta kvalit?. Tyvärr täcker de inte in mina områden. Ännu!
 
Med lite klarare direktiv hade vi möjligen sluppit eländet med enbart hänvisning till GIDnr.
 
Under nuvarande omständigheter är det meningslöst för mig och många andra att ens titta under rubriken Läshjälp för att se om det är något man skulle kunna hjälpa till med att tyda.  
 
Mvh Christian Andersson

2007-09-27, 09:35
Svar #2

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
I Ordningsregler stå följande
 
Källhänvisningar!  
När du lämnar uppgifter på Anbytarforum ska du alltid ange varifrån du har fått dina uppgifter. Du ska med andra ord göra källhänvisningar. Detta är en mycket viktig princip i all historisk forskning, som gäller både när du skriver efterlysningar och när du besvarar dem. Det är inte svårt - men däremot oerhört viktigt! Så här kan källhänvisningar utformas:  
 
 
Enligt muntlig uppgift från min mormor var hennes far...  
I födelseboken står att hennes föräldrar hette...  
Erik Hammarlund uppger på sin webbplats (www...) att hon arbetade som...  
I Kåkinds härads dombok 12 mars 1723, mål nr 32, finns...
 
 
Komplettera gärna med volymbeteckning (t.ex. Karleby AI:13). Däremot bör du inte använda GID-nummer, mikrokortsnummer eller mikrofilmsnummer som källhänvisningar.

2007-09-27, 14:40
Svar #3

Christian Andersson

Således ligger det till på det här viset:
 
De allmäna ordningsreglerna säger att du inte bör använda GID-nummer. I anvisningarna för Läshjälp står det att du bör använda GID-nummer (när du känner till detta).
 
Hur ska den stackars användaren veta vad som gäller när inte ens de som har gjort upp ordningsreglerna verkar veta vad de skriver.
 
Om man nu kan bestämma sig hur reglerna för källangivelser ska se ut, tycker jag man gott kan skriva dem i rött längst ner på varje sida mitt framför ögonen på den som ska skriva sitt inlägg.
 
Tyvärr är det ju så att det här oskicket att ange GID-nummer som källa(!) inte är begränsat till läshjälpen utan har spritt sig över hela forumet. Detta gäller såväl nybörjare som erfarna skribenter. De senare borde veta bättre och vara ett föredöme för nykomlingarna.
 
Christian

2007-09-27, 16:30
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Till saken hör också att den som vill ange korrekt volymbeteckning (t.ex. AI:7) inte bör lita på Genlines dito; de bygger nämligen på mormonfilmernas arkivförteckningar, vilka inte sällan har ändrats under de årtionden som har gått sedan böckerna filmades.
 
Originalböckerna finns på resp. landsarkiv, och det är alltså landsarkivets aktuella förteckning som innehåller dagens korrekta volymbeteckning.
 
Detta har påpekats många gånger, men Genline håller envist fast vid de volymnummer som finns på originalfilmerna, som man kallar dem... J
 
Den som bara har tillgång till Genlines volymnummer bör alltså påpeka att numret kommer därifrån, och komplettera med årtalet. Annars är ju risken stor att den som vill hjälpa till att tyda en svårläst svartvit och raspig mormonfilmsbild hos Genline sitter och förgäves letar i fel hfl hos Arkiv Digital (som har korrekt nummer) - och då hjälper det inte att AD har lättlästa färgbilder direkt från originalboken... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-09-28, 08:53
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Chansen att få svar ökar betydligt om man anger GID-nummer men man kan ju göra det i kombination med volym etc. Och då ange varifrån denna beteckning är hämtad. Men att använda GID-nummer är ett mycket bra sätt att forska tillsammans och snabbt hitta avsedd sida, det är absolut inget oskick. Ordningsreglerna är under revision.

2007-09-28, 09:09
Svar #6

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Men man ska inte (inte ens under de ordningsregler som är under revidering) endast ange GID-nummer. Chanserna ökar betydligt om man hänvisar till så mycket som möjligt som gör att man kan identifera volymen.
 
Att sedan läshjälpsinstruktionerna en gång utformades huvudsakligen för Genline-frågor är väl inte fel - begränsade resurser hinner bara inte med att uppdatera överallt du vill Christian (om nu alla dina förslag finge gehör).
 
Hälsningar,
Eva

2007-09-28, 11:11
Svar #7

Christian Andersson

Hej Eva.
 
Där har du nog fel ändå. Läshjälpen är inte till för Genline-frågor och har aldig varit så. Läshjälpen är till för att vi ska kunna hjälpa varandra att tyda svårlästa kopior av originaldokument oavsett vilket medium man har hämtat bilden ifrån, alternativt vilken volym man hänvisar till.
 
De diskussioner som är avsedda för Genline-frågor ligger under rubriken Anbytarforum: Källor: Genline - Kyrkböcker på nätet
 
Resten av forumet är inte heller till för Genline-frågor även om det kan verka så när man läser en hel del inlägg här och var.
 
Du såväl som jag vet mycket väl att det fanns kopior av originaldokument även före Genlines tid. Att DigiArkiv och Arkiv Digital nu har kommit in på marknaden gör ingen principiell skillnad, bara kvalitetsmsässig. Den förbättrade kvalit?n hos de nya aktörerna gör det möjligt att tyda text som är helt  omöjlig att läsa på Genline-kopiorna. Om vi nu får veta var vi ska titta förstås.  
 
Din kommentar om mina förslag till förbättringar väljer jag att inte besvara. Den hör knappast hemma i den här diskussion som handlar om källhänvisningar på forumet.
 
Mvh Christian

2007-09-28, 18:51
Svar #8

Christian Andersson

Chris
 
Chansen att få svar ökar betydligt om man anger volymbeteckning och pagina men man kan ju göra det i kombination med GID-nummer etc.  
 
Att använda sig av en bra källhänvisning ger alla möjlighet att forska tillsammans .....
 
Och diskussionerna kan dessutom bli en bra källa för framtida forskare att gräva i.
 
Anbytarforum är inget internt forum för Genline-användare. Jag hoppas verkligen det kommer att framgå av de nya ordningsreglerna.
 
Jag har inte skrivit att det är ett oskick att använda sig använda sig av GID-nummer som ett komplement till en bra källhävisning. Jag har skrivit att det är ett oskick att använda GID-nummer som enda källangivelse. Och det står jag för.
 
Mvh Christian

2007-09-29, 09:14
Svar #9

Christian Andersson

Hej igen Chris.
 
Så här skrev du i två av dina inlägg du gjorde på anbytarforum så sent som i går:
 
-------------------------------------------------
[color=0000ff]GID 142.110.54200 hittar familjen (- Rudolf) i Västra Vingåker, Åhlsäter. De kom från Lerbo 1866, utom Carl Oscar som kom från Näshulta 1867.[/color]
-------------------------------------------------
[color=0000ff]I Lerbo finns de på GID 2141.1.3100 (Östra Vegred). De kom till Lerbo från Blacksta 1861.[/color]
-------------------------------------------------
 
Är du med i den grupp som håller på att utforma de nya ordningsreglerna för Anbytarforum? Jag frågar eftersom jag inte kan titta efter själv. Länken till Forumgruppen på Rötters förstasida fungerar inte, i varje fall inte på min dator
 
Mvh Christian

2007-09-29, 10:17
Svar #10

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jovisst, frågaren hade efterlyst genlinehänvisningar. När jag har bråttom så skriver jag så här ibland, eftersom jag svarar på frågor som paussysselsättning under arbetet. Speciellt när två eller flera hjälps åt att leta och utbyter GID-nummer för att det ska gå snabbt så fungerar det bra. Använder jag AD-online eller Svar så måste källhänvisningen utformas på ett annat sätt, fortfarande med angivande av vilken källa det är - de varierar ju som tidigare påpekats. Det är för mycket negativ polisverksamhet på AF - det finns ett ideal för källhänvisningar men det är till syvende och sidst upp till den som skapar sitt släktträd att använda, inte för den som svarar att till varje pris vara lärare med rödpenna och pekpinne. Jag ägnar hela mina dagar åt att undervisa studenter om just källhänvisningar och även där så är det upp till slutanvändaren, alltså studenten, att i det finala manuset ha använt korrekt skrivna källhänvisningar enligt mall. Vad som är korrekt varierar med ämne, tidskrift, syfte och målgrupp. Alternativet är ju att sluta svara på frågor eller hur? Allt fler gör det också, slutar alltså, pga den negativa stämningen på AF. Och då har vi inte uppnått något positivt.

2007-09-29, 10:23
Svar #11

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Som källhänvisning är enbart GID-nummer helt värdelöst men bra som en extra service till den som ska kontrollera uppgiften. Det är däremot önskvärt att använda vid t.ex. läshjälpsfrågor då det är smidigast att titta efter för de som har Genline. Dock är ju chansen att få svar i längden givetvis större om man även har med arkivvolymen.
 
Gäller det källhänvisningar är det ju en relevant diskussion, annars får man väl skylla sig själv eller nåt.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2007-09-29, 10:47
Svar #12

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Om man verkligen vill ha hjälp är det rimligt att man anger typ av bok, volym och sida eller dylikt så att andra än de som har Genline kan hjälpa till - det finns som påpekats många som har abonnemang på AD Online eller SVAR som i vissa fall dessutom innebär en bättre bild (lättare att läsa alltså), man kan också äga både cd-skivor med originalbilder eller mikrokorten för församlingen. Man kan också ha nära till ett bibliotek med resurserna om frågeställaren kan vänta.
 
Det ökar alltså möjligheten att få hjälp genom att fler kan vara behjälpliga. Annars är det som några skriver så att man inte alls tittar på frågan om bilden inte finns inklistrad eller har tydlig uppgift om vad det handlar om.
 
Den del av de kommande ordningsreglerna för det kommande nya Anbytarforum (snälla förstå att allt blivit försenat av förklarade tekniska problem!) som handlar om utformningen av källhänvisningarna har tagits fram av Michael Lundholm och mig i somras på uppdrag av förbundsstyrelsen. Jag har uppfattat det som att det förslaget antogs.
 
Hälsningar,
Eva

2007-09-29, 11:55
Svar #13

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är bra att det finns anvisningar som anger hur en helt fullständig källhänvisning ska se ut. Däremot passerar vi absurditetens gräns om varje svar ska övervakas och det ska påpekas varje gång inte fullständig hänvisning enligt mall anges. Det innebär att svararen ska ange källa både enligt mormonfilmerna och NAD, samt ev GID-nummer för bekvämlighets skull (eller ska man avstå från det för att vara korrekt?). Alltså i de flesta fall när man använder Genline göra ett uppslag till eller när man använder andra källor göra ett uppslag extra för att få fram volym på mormonfilmen. De flesta frågor är relativt enkla och går ut på att ge ett litet steg framåt så att frågaren kan komma vidare, då svarar man så att han/hon kan göra just det. När det gäller frågor för mer allmän diskussion kan man välja att vara mer fullständig för att fler ska kunna delta. Men svaren måste anpassas efter frågan och frågeställaren. Flexibilitet är viktig och flexibilitet kan man få om man vet grundreglerna men kan anpassa dem efter situationen.

2007-09-29, 12:03
Svar #14

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Men vad är problemet Christian?
 
Även om jag som frågeställare sitter med Genline så funkar det ju jättebra att få ett svar att källan är, Borrby, C:1, sid 86. Jag måste inte ha ett GID-nummer för det. Går bra att söka upp volymen och bläddra fram till sidan 86.  
 
Att ge en frågeställare (som uppenbart har Genline) ett svar med ett GID-nummer är inte heller något skandalöst. Har någon annan intresse i frågan så förutsätter jag att de frågar efter en korrekt källhänvisning.  
 
När Chris och jag släktforskar ihop så går det undan just tack vare GID-nummer. Kopiera och klistra in.
 
Om vi ska vara så här snarstuckna så kan vi sluta leta fram svaret åt frågeställaren och istället bara hänvisa till volym, år och sidnummer så kan frågeställaren beställa microkort eller besöka närmsta arkiv eller bibliotek.
 
Helene

2007-09-29, 13:22
Svar #15

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Tror många missförstår varandra i den här diskussionen. Det är givetvis bra om man kan inhämta kunskap om poängen med lämplig källhänvisning men det bör vara upp till frågeställare och uppgiftslämnare vad och hur mycket som anges.  
 
Källhänvisningar i en seriös släktutredning bör givetvis hänvisa till primärkällor och inte till uppgifter ur en databas, av vilket slag den än må vara, även om man inget hindrar att man anger t.ex. GID-nummer som en extra service till den som tar del av den för att man snabbare ska kunna kontrollera uppgifter.
 
Det är nog en dålig id? att kräva källhänvisningar i alla svar och frågor på AF. När det gäller enkel kyrkboksforskning utan konstigheter är de ofta ganska överflödiga och jag och många andra kommer förmodligen sluta svara på frågor eller göra det i mindre utsträckning om något sådant införs.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2007-09-29, 13:43
Svar #16

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Min mening var inte att ställa till med någon hetsig debatt, bara att påpeka det faktum att det är lättare att få svar om man även uppger volymbeteckning i sin fråga, inte bara GIDnr.
Debatt om rätt källhänvisning i sin forskning finns ju på andra ställen i forumet.
 
Vänligen
Stig-Ove

2007-09-29, 14:21
Svar #17

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej!
 
Nu vet jag inte alltid om jag lever som jag lär, men om vi ser till Genline så brukar jag nog försöka skriva både GID och volym (hos Genline). Klickar man t.ex på Bokmärken ? Lägg till Bokmärken och i textrutan där man får skriva in bokmärkets namn markerar jag texten, för att sedan klipp och klistra den (sedan trycker jag avbryt såvida det inte är något jag behöver spara). Då har man ju med sig t.ex:
 
24.45.39600,  [Kopparberg]  Norrbärke,  E:1, Vigsel, 1734 - 1812, 0/0,  Bild 86 av 121
 
Detta borde ju vara fullt tillräckligt även om volymen inte alltid stämmer (som flera påpekat), men då har man i alla fall aktuellt årtal som man kan gå efter. Givetvis vore det bästa om Genline ändrade så att rätt volymbeteckning infördes för de som misstämmer idag.
 
SVAR har ju förhoppningsvis alltid rätt volym, men där finns istället inget, enligt vad jag vet eller sett, smidigt sätt att hoppa direkt dit man ska. Där brukar jag (förutom volymbeteckningen) istället notera både det sidnummer som finns i boken och det sidnummer som används i DjVu-programvaran. Detta tycker i alla fall jag är otroligt krångligt och därför använder jag bara nästan bara SVAR till svårlästa bilder där Genline oftast är klart sämre.
 
Kan man inte komma överens inofficiellt, för att undvika att folk hamnar i luven med varandra, att visst GID i all ära men samtidigt ange vilken typ av bok, årtal samt sida? Det blir ju ganska bökigt om man själv ska sitta och ta reda på hela tiden ifall den volymbeteckningen är fel hos Genline. Då är det väl ingen med Genline som vill besvara frågor där man måste ange källa?
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-09-29, 14:31
Svar #18

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Säkerkligen är det så att de som har Genline är mer benägna att svara på en läshjälpsfråga om man snabbt kan klistra in ett GID-nummer än om man måste bläddra sig fram till rätt sida i rätt volym (som dessutom kan ha fel volymnummer hos Genline...) - men ingen har heller sagt att det är fel att ange GID-nummer.
 
Men det är fel att bara ange GID-nummer - om man vill ha svar, vill säga, vilket väl normalt brukar vara syftet med att ställa frågan... En icke ringa orsak till att man ber om läshjälp är ju att Genlines svartvita och raspiga mormonfilmsbild är svårläst. Då är det ju en icke ringa fördel om man kan få hjälp från någon som har tillgång till en bra och lättläst bild.
 
Men den som har tillgång till Arkiv Digitals eller Digi Arkivs digitala färgbilder direkt från originalboken har ingen som helst nytta av ett GID-nummer; ett GID-nummer är ju rena 'rövarspråket' för den som inte har tillgång till Genline.
 
Om man då avstår från att svara på en läshjälpsfråga för att man inte kan hitta församling, volym och sida hos AD med hjälp av bara ett GID-nummer, så avstår man inte från att hjälpa till för att man är snarstucken - man kan inte svara!
 
Att upplysa om hur man bäst utformar en källhänvisning är m.a.o. ingen negativ polisverksamhet - det är en hjälp, eftersom det ökar chansen att får svar! Och de som ber om en korrekt källangivelse gör det för att man vill hjälpa till!
 
Men det är ju ingen nyhet att det i Anbytarforum traskar runt många ömma tår, vars bärare skriker PEKPINNAR och BESSERWISSER i högan sky om man 'trampas' på av råd och tips om hur man bör göra i den ena eller andra situationen... L
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-09-29, 14:47
Svar #19

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jörgen!
 
jag har stålhättor fram på mina skor så jag klarar mig bra!
 
Jag svarar på ganska många frågor på AF. När jag märker att någon har tillgång till Genline brukar jag hänvisa till ett GID-nummer, annars brukar jag även ta med en volymbeteckning, årtal och sidnummer enligt Henriks exempel ovan. Observera att dessa inte alltid stämmer överrens med SVAR och NAD. Är det då upp till mig att söka en korrekt källhänvisning eller kan vi kanske ställa lite krav på frågeställaren och deras kontroll av källor?? Eller tom ställa krav på förbundet att de samordnar volymbeteckningarna för alla databaser, cd-skivor, on-line kyrkböcker etc.  
 
Den stora mängden frågeställningar jag får privat är en helt annan femma. De går omvägen och skickar ett privat mail eller ringer och då är jag väldigt noga med källorna men får också chansen att poängtera viktigheten i att kontrollera källorna själv.  
 
Vet snart inte vad denna fråga egentligen handlar om!? Källanvisning eller att klanka ner på de som svarar på AF.
 
Helene

2007-09-29, 15:04
Svar #20

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Helene, du svarar på mitt inlägg, men verkar inte att ha läst det...
 
Det borde nämligen med all önskvärd tydlighet framgå av mitt inlägg (och självklart också av Stig-Oves, som inledde den här diskussionen) att det inte handlar om att klanka ned på någon - allra minst dem/oss som svarar.
 
Det handlar om att källhänvisningar i frågorna - i frågeställarnas eget intresse - utformas så att det är möjligt också för dem/oss som inte har Genline att svara på läshjälpsfrågor.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-09-29, 15:08
Svar #21

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hade ArkivDigital varit fräcka (i en positiv bemärkelse) och underlättat för - och lockat till sig - både befintliga och gamla Genline-kunder genom att införa ett GID-fält i AD Online så att man faktiskt kunde söka i AD Online genom att knappa in GID-nummer hade ju det varit en riktig kanongrej! GID-numren till volymerna finns ju att beskåda på Genlines hemsida (sista delen av GID-numret är väl bara en sidhänvisning?), borde ju inte vara helt omöjligt att genomföra i alla fall?  
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-09-29, 15:15
Svar #22

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jodå Jörgen, jag har läst det och jag håller med er till viss del. Men min poäng är att sitter man med genline så framgår inte alltid volymbeteckningarna och inte heller stämmer sidnumren med de som finns i fl. dl, vl och hfl hos SVAR och NAD. Då har man bara ett datum och ett GID-nummer att hänvisa till.  
 
Så vem beror felet på? Frågeställaren, svararen eller Genline?
 
Helene

2007-09-29, 15:19
Svar #23

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
men Helene, man kan väl i alla fall säga församling och om det är en f-bok, d-bok, v-bok, flyttningslängd eller hfl och en sida eller motsvarande utan att känna att man nödvändigvis behöver leta korrekt volymbeteckning i NAD? det vill säga man har mer än datum och GID.
 
hälsningar,
Eva

2007-09-29, 15:26
Svar #24

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om det inte går att få reda på volymnummer i Genline, så beror naturligtvis det på Genline. Men på något sätt måste man ju ha hittat fram till volymen, t.ex. genom att det är en hfl för en bestämd period i en viss församling - så då går det ju att upplysa om det...
 
Men det handlar som sagt inte om att klanka ned på någon - utan om råd för att öka frågeställarens chans att få svar.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-09-29, 15:43
Svar #25

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Eva!
 
Jag har väl inte sagt något om att man inte ska ange vilken fs som det gäller, inte heller från vilken kyrkobok man hittar svaret och mellan vilka år. Det torde vara en självklarhet.

2007-09-29, 18:16
Svar #26

Christian Andersson

Norrbärke
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Landskap: Dalarna:  Norrbärke
 
Pastorsämbete - Kyrkoarkiv - Ortnamnsregistret - Fornsök - Historiska kartor
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fram till 1646 kapellförsamling till Söderbärke. Kommentarer kring Kjell Vadfors ”Byalängder” finns här.  
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Hej Eva.
Jag dristar mig till att komma med ytterligare ett förslag  
Mvh Christian

2007-09-29, 18:29
Svar #27

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Och det var ett himla bra förslag, Christian

2007-09-29, 19:09
Svar #28

Eivor Andersson (Ema)

Christian,
 
Du  är otroligt duktig och skulle vara en bra resurs på RÖTTER.
Du länkar som en gud  tycker jag som inte kan länka alls..
 
Hälsn. Eivor

2007-09-29, 21:39
Svar #29

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Påminner lite grann om DISPOS  vilket är en medlemsförmån för Föreningen DIS 25 000 medlemmar.
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna