ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svårtydd Konstnärssignatur  (läst 6330 gånger)

2004-04-16, 18:58
läst 6330 gånger

Erik Holmlund

Hej,
 
Mina föräldrar har en ärvd tavla vars signatur vi aldrig har kunnat utläsa. Därför tänkte jag fråga Rötters läsare som ju alltid brukar vara hejare på att läsa olika handstilar. Jag vill egentligen helst lämna tolkningen fri och inte styra den som känner sig manad att tolka signaturen i nån viss riktning, men jag får en känsla av att andra delen av namnet är -mark men det kan mycket väl vara något annat. Jag bifogar en förstoring på signaturen och en bild på tavlan som helhet.
Tavlan föreställer ett vattenfall någonstans, troligen i Svenska fjällvärlden. Det vore även intressant om någon känner igen vattenfallet. Sen har tavlan antagligen ett antal år på nacken eftersom mina farföräldrar skaffade tavlan troligen på 50- eller 60-talet och vattenfallet är kanske idag utbyggt med vattenkraftverk och av den anledningen är svårare att känna igen. Hursomhelst kanske det finns nån konstnärskännare som känner igen signaturen, eller som sitter med nåt konstnärslexikon. Men det är ju inte säkert att konstnären finns med i nåt sånt lexikon heller.
 

 

 
mvh
Erik, Skellefteå

2004-04-17, 09:28
Svar #1

Utloggad Kent Olausson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 21:13
    • Visa profil
Ett stort vattenfall med en klippa längst upp på detta viset, det får mej att tänka på Tännforsen!
Att sedan andra detaljer inte stämmer riktigt kanske beror på den konstnärliga friheten. Att tyda signaturen överlåter jag åt andra.

2004-04-17, 15:58
Svar #2

Ingrid Wikberg

Tavlan påminner om hur Tännforsen såg ut.  
MEN idag finns ej (klippa??) Björnstenen kvar: den trillade ned för några år sedan. Vattnet,isen och vädrets växlingar hade gjort sitt....
Att tyda signaturen är svårt: Den ser ut som den börjar med ett G ihopskrivet med versalen J eller V och namnet fortsätter med  ?? g m ar k ?
Vad kan det bli för namn? G Vingmark eller ?
Är tyvärr inte så kunnig på konstnärsnamn.
Någon kanske ser direkt vad som står?

2004-04-17, 17:32
Svar #3

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
En gissning utan bas i någon som helst sakkunskap:
 
Kanske det står Bergmark (t ex Olle Bergmark?).
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2004-04-19, 01:05
Svar #4

Erik Holmlund

Hej Kent, Ingrid & Henrik
Tack för era svar!
 
Jag tror att teorin om Tännforsen kan stämma. Jag letade på nätet efter bilder på Tännforsen och hittade flera stycken. Som Ingrid säger så hade Tännforsen den karaktäristiska stenen, som föll ner 1992. Årtalet läste jag på nån webbsida. Tännforsen räknas som ett av Sveriges största vattenfall och jag har svårt att tro att det ska finnas ett större vattenfall med en liknande sten i mitten. Tännforsen verkar vara lägre, bredare och har inget fjäll i bakgrunden. Men som Kent säger så kan konstnären ha bättrat på motivet för att få en vackrare tavla. Detta är ett gammal vykort från Tännforsen som jag hittade:  

Då återstår förstås möjligheten att det är ett utländskt motiv, men känslan säger mig att konstnären och motivet är svenskt.  
 
Jag hittade även denna sida med bilder på olika vattenfall i Jämtland. Även Handölsforsen har en viss likhet med tavlan. Dessutom har den ett fjäll i bakgrunden. Men själva vattenfallet är känns inte lika klockrent.
vykort
 
Till signaturen. Som sagt, den är inte lätt att tyda, speciellt början av namnet. Och just konstnärer är säkert en typ av människor som inte är inte främmande för att göra lite extra knorr på signaturen. Tanken på 'Vingmark/Wingmark' har faktiskt slagit mig tidigare också. Skulle kunna vara det. Finns det nån konstnär som heter så?
Något som lite skulle tala emot Vingmark är att kluddet före det som troligen är ett 'g' skulle kunna motsvara fler bokstäver än Vin/Win. Zingmark är ett annat namn som har slagit mig.
 
Henrik> Bergmark skulle det också kunna vara. Vet inte hur du tänkte dig B:et men det skulle ju faktiskt kunna vara ett kraftigt lutande B utan ryggrad. Jag känner inte till Olle Bergmark. Vem var det?
 
Egentligen så är g:et i mitten och k:et på slutet de enda bokstäver jag känner mig hyfsat säker på. Och eftersom namnefterleder som slutar på 'k' inte finns så många av så får 'mark' vara arbetshypotesen för namnets andra hälft.  
 
En möjlig id? skulle kunna vara att hela första kludden innan konstnären har gjort ett hopp med penseldraget motsvarar efternamnets första bokstav. Hela denna kludd är ju högre än övriga bokstäver. Men det behöver ju inte vara så. Isåfall skulle första bokstaven kunna vara ett M. Första bokstaven är troligen den gordiska knuten.
 
Vet någon förresten om det finns något diskussionsforum för konst på nätet?
 
/Erik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna