ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre Tysk handskrift  (läst 1465 gånger)

2011-02-25, 20:02
läst 1465 gånger

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Jag önskar få hjälp med översättning av dessa rader. Texten står på baksidan av ett svartvitt foto och bilden är lite högtidlig, i form av ett borgerligt bröllop, förlovning eller i anslutning till detta. Det kan vara gäster som anländer. Bilden är på en kvinna i kortärmad klänning och en man i smoking/frack samt fluga. Bakom dem är en svart äldre bil.
Texten är tyvärr något sliten.

2011-02-26, 18:36
Svar #1

Utloggad Britt (Ann) Svärd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 476
  • Senast inloggad: 2019-11-06, 15:38
    • Visa profil
    • www.aones.com
på adligt bröllop i ... antingen en plats som heter Tischlerei/n och undertecknat med namnet Liode Extier alt Tischlerei=snickeri åtföljt av ett namn. B

2011-02-27, 00:18
Svar #2

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Britt,
Du är helt otrolig!Att du kan tyda dessa kråkfötter;). Nu får jag grundskalle på vad det kan vara för bröllop. Googlade på Tischlerei och på wikipedia står det snickare, förekommande mest i södra och västra Tyskland. Det verkar som om det ochså är en stad där.
Platsen för detta  bröllop kan mycket riktigt vara i södra delen av Tyskland då personerna på fotot troligtvis fanns i dess nejder.
Bröllopet blir jag ju nyfiken på helt klart. Mannen i frack är en bror till min svärfar,kvinnan kan man ju då tro är hans fru.
Tack snälla du för detta.
Guje

2011-02-27, 08:01
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Auf Adelis Hochzeit in [ordet oläsligt/raderat]
Tischlereie Lode Extie(re?)
 
alternativt Auf Adelig Hochzeit.... (jfr dock s:et i Tischlereie)

2011-02-27, 10:43
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I och med att det anges ett auf före ordet som börjar med Adel - där a:et troligen är en versal - borde väl ordet adelig - om det stått det  
1) stått med liten bokstav  
2) varit böjt
 
Det borde väl stått auf ad[e]licher Hochzeit - eller?
 
När jag nu Besserwissrar är det med viss bävan, då Hjort-Liede och Hoppe ligger väl 45 år tillbaka i tiden  
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2011-02-27, 19:25
Svar #5

Utloggad Britt (Ann) Svärd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 476
  • Senast inloggad: 2019-11-06, 15:38
    • Visa profil
    • www.aones.com
Självklart borde adjektivet, om det är ett sådant, 'adelig' vara böjt och stå i dativ, befintlighet eftersom den som skickade bilden befann sig på ett bröllop (inte var på väg dit, i så fall hade 'adelig' behövt stå i ackusativ, gamla hederliga Hjort-Liede fungerar bättre än de flesta moderna s k skolgrammatikor), femininum men nu är 'adelig' oböjt, kanske förkortat. Om a:et ska betraktas som versalt och sista bokstaven är ett s är det förmodligen en ung dam som hette Adeli som gifte sig, Adelis Hochzeit = Adelis bröllop. Om det står 'adelig' behöver det inte vara ett adligt bröllop heller, ett 'fint' 'förnämt'.

2011-02-28, 00:17
Svar #6

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Jag tror mer att Adelis bröllop är en bra tolkning/tydning av texten.
Jag är tacksam för all god kunskap som delas här och all hjälp jag får.
Tack,Guje

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna