ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Möller, Anders Gustaf, f. 1879 i Huså, Jämtland utv. till Amerika  (läst 494 gånger)

2003-03-30, 19:35
läst 494 gånger

Karl Erik Möller

Min farfars bror Anders Gustaf Möller utvandrade till Amerika, Minnesota c:a 1900. Han var född 1879, och utvandrade tillsammans med en av sina två bröder. Den tredje brodern, min farfar, Benjamin Möller, f. 1872 stannade kvar i Huså och avled 1963. Min far har skriftväxlat med Anders Gustafs dotter, Alma Benson. Hon avled c:a 1970. Vore tacksam om någon känner till något om Anders Gustaf och hans brors utvandring till Amerika. Jag skulle dessutom gärna vilja veta något om kvarvarande släktingar i Amerika.

2003-04-03, 19:39
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Jag sökte på CD-Emigranten men hittar inga passande Möller. Sökte lite snabbt på de norska emigrantlistorna på Internet (se länkar på Rötter) utan att hitta någon Möller där heller, men de är inte kompletta (det är inte cd:n heller i och för sig, men den innehåller inte emigranter över de norska hamnarna).
 
Har du provat att söka adresser genom en bouppteckning efter föräldrarna till bröderna Möller? Det kan också stå mer detaljer i kyrkböckerna, bl.a. står ju utflyttnignsdatum vilket gör det lättare att ringa in en sökning.
 
Det blir ganska många Moller att söka på Ellis Islands databas bara under en period 1895-1915, och är destinationen Minnesota är det inte säkert de gått i land i New York.
 
Kan Anders Gustaf ha avlidit så tidigt som 1908? Det finns en Andern G Moller som avlider i Isanti county, Minnesota enligt databasen här http://people.mnhs.org/dci/Search.cfm .
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna