ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tyskt ortsnamn  (läst 487 gånger)

2011-07-29, 12:05
läst 487 gånger

Ulf Sjögren

Bollebygd AII:7 bild 279 sid 821-22 AD uppges förre kyrkoherden
H Gardell ha flyttat till Tyskland 1935-04-05.Hoppas någon kan
hjälpa mig med destinationen.Enl familjehistorian skull han ha
rest till ett kloster.Ulf Sjögren

2011-07-29, 23:00
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Ulf!
 
Jag lyckades inte få ut något vettigt av den tyska orten i församlingsboken, så jag tjuvkikade i utflyttningslängden (Bollebygd B:6, s 51, person nr 27). Där lyckades jag åtminstone tyda att han utflyttar till ..Hohenzollern i Tyskland. Hohenzollern är egentligen ett slott och jag får det inte till att den egentliga destinationen skulle kunna ligga i Hohenzollern, såvida detta inte räknades som ett hertigdöme eller litet kungarike. Kanske någon annan vet bättre?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-07-30, 00:11
Svar #2

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Hohenzollern var ett litet område intill W?rttemberg i södra Tyskland. 1935 hade det visserligen upphört att vara delstat eller liknande, men det var betydligt senare prinsessan Birgitta gifte sig och flyttade ner till Sigmaringen, som ligger i det gamla Hohenzollern.

2011-07-30, 08:53
Svar #3

Ulf Sjögren

Markus och Gunnar.Tack för hänvisningen.Har letat mig fram till Beuron Donautal Hohenzollern
där det fanns och finns kloster och klosterpensioner.Vänligen Ulf Sjögren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna