ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tyska stilen  (läst 1111 gånger)

2009-10-24, 09:47
läst 1111 gånger

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Hej,
 
Jag har en fråga angående majusklerna de stora bokstäverna i Carl Beckamns uppställning av alfabetet från âEURGrunderne till skrif konstenâEUR, 1794.
 
Är detta tecken en variant på boskstaven S:
 

 
Tecknet kommer efter bokstaven R i uppställningen och borde väl vara S. Nästa tecken är det jag känner igen som vanligast för S, nämligen:
 

 
Eftersom det första tecknet ovan är väldigt likt ett V, gör det mig fundersam på vilken bokstav det är. Men efter R i alfabetet är ju S, eller var det annorlunda 1794? Senare i alfabetet efter bokstaven U kommer V eller W dubbel-V som jag ser det, nämligen:
 

 
Innan W i Carl Beckmans uppställning finns inget enkel V, därför funderar jag på om det var det som kom efter R första tecknet ovan och hade en annan plats i alfabetet. Eller är det så att efter R kom två varianter på att skriva S och det finns inget tecken för V enkel V utan W dubbel V var vanligast och rådande?
 
Skulle vara tacksam om någon vill sprida lite ljus. Jag försöker göra en egen sammanställning över de nygotiska tecknen för min förening och vill få det rätt.
 
Hoppas jag varit tydlig nog i min fråga.
 
Tack på förhand.
 
Mvh
 
Mikael

2009-10-24, 16:09
Svar #1

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Det tycks finnas oändligt många varianter av versalerna i denna slags stil och flera av dem är förvillande lika. Det är fara värt att detta blir en omröstning. Jag tar ändå risken och påstår att det första tecknet är ett V. Det enda som skiljer från W är den extra slingan i mitten.

2009-10-24, 16:18
Svar #2

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Här är hela uppställningen så man kan jämföra:
 

 
/Mikael

2009-10-24, 21:40
Svar #3

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Tecknet är en variant på stora R.

2009-10-25, 08:50
Svar #4

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Javisst! Så är det ju. Jag stirrade mig blind på S.
 
Tack så jättemycket!
 
/Mikael

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna