ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Generalmönsterrulla tyska  (läst 570 gånger)

2015-11-14, 16:09
läst 570 gånger

Utloggad Madeleine Endre

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 11:28
    • Visa profil
Hej,
 
Jag skulle uppskatta hjälp att läsa text från tyska till svenska. Det gäller bifogad bild, vilket är två anteckningar i generalmönsterrullan om min ana på morfars mors sida, preussaren Johan Jacob Vogel som tog värvning i D?ckers preussiska dragonregemente år 1703. Han hamnade då i kapten Hastfers kompani. Jag försöker hitta ytterligare ledtrådar kring hans liv innan han tog värvning och hoppas på att texten innehåller mer intressant information.
 

 
Referens är D?ckers regemente, kapten Hastfers kompani. Johan Jacob Vogel är soldat nr 43 (Arkiv Digital Generalmönsterrullor - Värvade kavalleri- och dragonregementen 1602 (1705-1705) Bild 2520 (AID: v481557.b2520, NAD: SE/KrA/0023))
 
Mvh
 
Madeleine

2015-11-15, 10:38
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Tv handlar det om hans ljusbruna häst (vallack) och dess bakhas.
Th tolkar jag som att han transporterats (dvs överförts) från nr 42 i gamla rullan till ...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna