ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Betyg för snickargesäll  (läst 715 gånger)

2013-11-26, 14:59
läst 715 gånger

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej!
 
Har problem med att tyda det handskrivna omdömet för snickargesällen Andreas Claesson från Kristianstad som fick detta betyg från snickarämbetet i Hamburg år 1750.
Och hur länge har han varit där - fem år eller fem kvartal?
 
Tacksam för alla ledtrådar
 
Vänliga hälsningar
 
Torbjörn Malm
 

2013-11-26, 22:43
Svar #1

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
hej Torbjörn
Jag läser det som att han har normal kroppsbyggnad (Statur mittelmessig)och svartbrunt hår. Den tid han har varit i arbete anges till fem kvarts år, vilket väl borde betyda ett år och tre månader.

2013-11-27, 07:34
Svar #2

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej Anna!
 
Varmt tack för snabbt svar. Du har säkert tolkat rätt.
När jag läser om på nytt framstår det ganska tydligt.
Jag var på fel spår. Eftersom det är ett intyg/betyg tänkte jag att det handlade om kvaliteten på hans arbete.
Medelmåttigt tänkte jag. Det låter ju inte så kul - och utifrån den tolkningen fick jag inte ihop resten.  
 
Att man räknar fem kvarts år låter ju konstigt men var kanske naturligt med tanke på skråets traditioner med kvartalsmöten.
 
Bästa hälsningar
 
Torbjörn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna