ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anteckningar i Kyrkbok vid ett dop 1740 i Berlin  (läst 2030 gånger)

2013-08-15, 10:59
läst 2030 gånger

Utloggad Åsa Petrini

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2014-07-11, 11:00
    • Visa profil
Hej, försöker få fram vad det hafsigt nedskrivna tillägget till höger betyder. Det verkar vara skrivet 16 april 1773 d.v.s. 33 år efter dopet!? Var det vanligt att man lade till saker långt senare i kyrkböckerna? Detta är ett dop i Jerusalemkirche Berlin den 5 Oct 1740 och jag förstår allt utom detta tillägg, kan man tyska är det kanske lättare att tyda.
Fick först tipset på ett engelskt forum att det kunde vara latin men jag tror nog det är tyska, alla förslag tas tacksamt emot!

2013-08-16, 10:27
Svar #1

Utloggad Moderator Språk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Åsa!
 
Se svar under , dit din ursprungliga fråga med efterföljande svar flyttades.

2013-08-29, 23:43
Svar #2

Utloggad Jan Edling

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2013-08-29, 23:43
    • Visa profil
Hej Åsa,
Varifrån kommer uppgiften att dokumentet skulle avse ett dop 1740 och att detta skulle ha skett i Jerusalemkirche i Berlin 5 oktober 1740? Skulle behöva få kontakt med dig också om andra frågor som rör min anfader Antonio Jacob Petrini. Hör av dig på min mailadress jan.edling@flexicurity.se

2014-04-11, 15:24
Svar #3

Utloggad Jonas Petrini

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2014-04-14, 16:28
    • Visa profil
Hej!
 
Ännu en släkting till Antonio Jacob här! (Jag är barnbarnsbarn till dr. Knut Harald 'Hasse' Petrini, länsantikvarie)
Jag undrar också vart du fått dokumentet (och de andra) ifrån och skulle gärna komma i kontakt med er båda angående detta.
 
Efter faderns namn - Wilhelm - står benämningen camer musicus 'nånting' och på raden under ser det ut som könig-nånting.
 
Detta kan vara en indikation att det faktiskt är Wilhem som är den berömde harpspelaren Petrini (förnamn okänt) vid Fredrik den stores hov som dessutom då var far till Marie Terese (http://www.sophie-drinker-institut.de/cms/index.php?page=petrini-therese) och Francesco (http://de.wikipedia.org/wiki/Francesco_Petrini)
 
Francesco verkar ha vart mycket omtyckt musikant och kompositör då hans musik faktiskt finns att lyssna på på youtube: https://www.youtube.com/results?search_query=francesco+petrini
 
Kopplingen finns ju även mellan Gustav III och Fredrik den store då den sistnämnde var Gustav III:s morbror!
 
Dessutom, hur många Petrini's fanns det i Berlin-trakten vid denna tid som var musikaliska och rörde sig i hovkretsar?  
 
Jag har hittat att en Joseph-Wilhelm Petrini var Baumeister (byggmästare) i trakten http://www.herzogtum-lauenburg.de/index.phtml?La=1&ffsn=false&object=tx%7C1814.5 88.1&kat=&kuo=1&sub=0 och att denne verkar ha avlidit 1747. Kan det vara släktskap däremellan också?
 
MVH,
Jonas Petrini (också musikalisk  )

2014-04-11, 21:12
Svar #4

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Ser ut - om man kopplar samman höger och vänster marg. - som Cammer Musicus im Häuse Baÿer(-ich) König
Dvs kammarmusiker i bayerska kungahuset.

2014-04-11, 21:21
Svar #5

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
I GESCHICHTE DER OPER DES KÖNIGLICHEN OPERNHAUSES IN BERLIN omtalas harpospelaren Petrini
Se även: Den yngre italienaren, Antonio Jacob Petrini, var f 1745. Enligt en attest hette föräldrarna Wilhelm Petrini och Maria Zappia. Antonio Jacob blev hovmusicus i Stockholm (medlem av hovkapellet), d 1806, g 1785 m Christina Sjöberg, f 1764, d 1797. Makarna hade 4 söner: Hindrik Wilhelm, f 1786; Adolph Fredrich, f 1788 (se nedan); Frantz Ferdinand, f 1790; Anton Gustaf Joseph, f 1792. Från Adolph Fredrich härstammar de i Sverige nu levande släkt medlemmarna. Namnet Petrini bärs även av ett fåtal personer i Stockholmstrakten, som ej tillhör släkten.
http://www.petrini.se/historia.html
 
(Meddelandet ändrat av matsy 2014-04-11 22:17)

2014-04-14, 10:01
Svar #6

Utloggad Jonas Petrini

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2014-04-14, 16:28
    • Visa profil
Hej Mats,
 
Tackar för tipset om den tyska texten! (Gällande den lätthittade infon om Petrini-släkten, så har jag läst en hel del - både i nordisk familjebok och det som nu ganska enkelt hittas på internet.)
 
Jan Edling som skrivit inlägg ovan har sammanställt en mycket välskriven släkthistoria han också, men det vi alla är nyfikna på är nog hur vi styrker eller dementerar uppgifter om släktskap mellan Antonio Jacob (Anton Jacob) Petrini som var hautboist i Gustav III:s hovkapell och den tillsynes förnamnslöse men berömde Harpisten Petrini i Fredrik den stores hovkapell och därmed även dennes mer kända barn Francesco (Franz) och Marie Terese.
 
Det finns nu en del indicier som talar för ett släktskap:
-Namnet Petrini och yrket, jag tror inte det var så många i norra europa som var musiker på hovkapell-nivå som hette Petrini. (Det skulle ju kunna vara en falsk identitet tagen av den 'Petrini' som kom hit...)
-Hoven, Gustav den III och Fredrik den II var relativt nära släkt och skulle Gustav ha folk till hovet lär han ha gått på kontakter eller?)
-Tiden, Anton Jacob skall ha fötts 1743 eller 1745, vilket stämmer ganska bra med när Francesco och Marie Terese föddes - 1744 & 1739 respektive- och började i Gustav III:s hovkapell omkring 1782 (I samband med tiden då Gustav III var ute och reste i Europa) även om tidigare daterade uppgifter om Anton Jacobs närvaro i Sverige kan finnas (har inte sett nåt själv)
 
Jag undrar dock om vems dop som intygas ovan. Stämmer det sagda datumet - 5 oktober 1740 - och barnets namn betecknas under mammans Mat. och pappans Pat. som Inf. (infant), borde denna anteckning gälla Franciscus (med ett z och något klotter som ser ut som petar ovanför namnet).  
Francesco, Franz och Franciscus är ju ganska lika namn och det verkade som man anpassade sig lite till landet man befann sig i på den tiden. Men då stämmer inte födelseåret 1744. (förvisso kunde det ju röra sig om ett barn som dog tidigt och vars namn även hamnade på en senare född bror, men är ren spekulation).  
 
Ett annat roligt sammanträffande är ju att Francescos son sedan döptes till Henri (Heinrich eller Hindrik) vilket också verkar vara ett populärt släktnamn i den kända delen av vår släkt. Detta kan ju naturligtvis bero på att det var ett populärt namn och att det är ett sammanträffande, men det är ändock spännande.
 
Det är alltså - i min teori - mycket möjligt att jag nyss lyssnade på ett ca 220 år gammalt musikstycke, komponerat av en förfaders nära släkting (bror eller kusin ens). Inte så ofta man känner sig så nära någon så i tid avlägsen historisk person...
 
Om man skulle hitta Antonio Jacobs födelseattest - Kanske i en Berlinsk kyrka - kunde min teori styrkas eller skrotas helt. Om det då stämmer så är ju Marie Terese och Francesco båda äldre än Antonio Jacob och bör då därför, även han, vara född i Berlintrakten.
Mig veterligen finns inget dokument som styrker Antonio Jacobs födelseort eller vilka hans föräldrar var (förutom tidigare nämnda attest). Alla dokument eller tips som kunde ta den här gåtan framåt, tar jag tacksamt emot.  
 
MVH,
Jonas

2014-04-14, 16:28
Svar #7

Utloggad Jonas Petrini

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2014-04-14, 16:28
    • Visa profil
Hmmm... Hittade just denna referens:  
 
https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N6C8-GHL
 
 
Name:    Antonius Jacobus Petrini
Gender:    Male
Christening Date:    04 Sep 1743
Christening Place:    JERUSALEM,BERLIN STADT,BRANDENBURG,PRUSSIA
Birth Date:   
Birthplace:   
Death Date:   
Name Note:   
Race:   
Father's Name:   Johann Wilhelm Petrini
Father's Birthplace:   
Father's Age:   
Mother's Name:   Marjana Zapin
Mother's Birthplace:   
Mother's Age:   
Indexing Project (Batch) Number:   C99860-4
System Origin:    Germany-ODM
GS Film number:   70258, 70260
Reference ID:   
 
och även denna: https://familysearch.org/search/record/results?count=75&query=%2Bsurname%3APetri ni~%20%2Bbatch_number%3AC99860-4
 
Som skulle tyda på att de kunde vara bröder.  
Hittar dock inget om Marie Terese, men hon är ju född tidigare, så det är inte säkert att de bodde där då...
 
En intressant iaktagelse är att Fadern benämns som Jo. Wilhelm Petrini i noteringen om Franciscus födelse och i det scannade dokumentet ovan ser det ju mycket väl ut som ett Jo. som är skrivet.
I noteringen står också att läsa att barnets givna namn var: Franciskus, peter
 
Notera också Moderns namn i de båda attesterna Anna-Maria Zappen och Marjana Zapin...  
 
Nu blir det jobbigt, för I L?beck vid samma tid fanns det en Johan Wilhelm Petrini som var stadsbyggmästare... Kanske fanns det tillräckligt många Petrinis i trakten runt Berlin vid den här tiden, som var musikaliska och med fruar som hette nästan samma sak...  
 
Snart behöver jag en tidsmaskin!

2014-07-11, 11:00
Svar #8

Utloggad Åsa Petrini

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2014-07-11, 11:00
    • Visa profil
Hej Jonas, jag har mailat dig på din hotmail adress ang. ovan!
Pappans namn enl. tysk dopattest för Anton Jacob var Johann Wilhelm så byggmästaren i L?beck kan nog räknas bort.
Du och jag verkar inne på samma spår i övrigt.
 
Mvh Åsa Petrini

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna