ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Engelskt testamente anno 1765e  (läst 624 gånger)

2015-09-09, 11:56
läst 624 gånger

Carl Fürst

Hej!  
 
Jag har en del engelsk släkt och försöker forska bakåt på den sidan.  
 
Rebecca Howard, född under första delen av 1700-talet och död 1756, gifte sig först med Richard Tuite, plantageägare på St Croix i Västindien, och sedan, efter Tuites bortgång, med läkaren John Carter.  
 
Jag har velat försöka få reda på vilka Rebeccas föräldrar var, men har bara funnit att hennes mor hette Elizabeth (flicknamn okänt) och att hennes far hette Howard i efternamn och hade varit verksam på västindiska ön Antigua. Rebeccas testamente är daterat 1756 i London och finns i Dropbox-mappen som jag länkar till här nedan. Jag kan läsa tillräckligt mycket av det för att se att mina släktingar, sonen Richard och barnbarnet Mary Anne, nämns, och att det således är rätt individ. Inledningen tycker jag dock är svår att tyda och jag är främst på jakt efter ledtrådar om Rebeccas föräldrar och tidiga ursprung.
 
Finns något sådant omnämnt i början av testamentet? Tacksam för tydningshjälp!  
Vh Carl
 
https://www.dropbox.com/s/wk0lchpvvvd3t84/rebecca%20howard.pdf?dl=0

2015-09-10, 08:54
Svar #1

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
This is the last Will and Testament of me William Taylor of Hanger Lodge in the Parish of Passingham in the county of Northampton Nether made when of sound and disposing Mind Memory and understanding i manner and from following (that is to say)ffirst I will and direct all my just debts to be paid and satisfied by my Executor in manner herein mentioned as soon as ----- may be after my decease and give and devise unto my son William Taylor all those two cottages ...
 
Note the form of the letter e and the rest will be easy.

2015-09-10, 08:57
Svar #2

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Det felande ordet ovan bör vara
 
conveniently
 
Vh  Heikki

2015-09-10, 11:15
Svar #3

Carl Fürst

Hej Heikki och tack så mycket för hjälpen! Det är dock testamentet ovan William Taylors, som bara sträcker sig till fyra rader på sida två, som är Rebecca Howards. Alltså det som sträcker sig över hela första sidan och fyra rader in på andra.

2015-09-10, 11:40
Svar #4

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Ursäkta, jag valde fel testamente. Documentet på första sidan tycks vara en del av Richard Tuites testamente
(Testator Richard Tuite omnämns på nedersta raden av sidan 1). Var någonstans omnämns Rebecca Howard?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna